Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten/avloppskostnad på jordbruk  (läst 6833 gånger)

louise

• Gäst
Vatten/avloppskostnad på jordbruk
« skrivet: 29 jun-07 kl 16:22 »
Jag ska borra ny brunn och fixa avlopp.. dyrt som fan. Nån som har erfarenhet av hur mycket av den här kostnaden som man vågar lägga på företaget?

trädman

Re:Vatten/avloppskostnad på jordbruk
« Svar #1 skrivet: 29 jun-07 kl 23:03 »
Det kanske finns någon schablon att utgå från. Tror du nämnt att du planerar för ngt slags "hotell", besöksverksamhet el liknande. Det borde väl rimligen motivera investeringar i vatten och avlopp och en stor del av dessa i näringsverksamheten.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 jun-07 kl 23:23 »
Brunnsborrarkillen sa att eftersom jag har djur så borde en del av vattengrejen gå på företaget. Avlopp säkert om jag drar igång det där b&b, men är rädd att det dröjer flera år å då ser det kanske inte så bra ut.

trädman

« Svar #3 skrivet: 30 jun-07 kl 00:08 »
Man kan väl alltid öppet redovisa hur man fördelat kostnaderna på privat respektive nv för skatteverket. Godkänner de det så är det väl svårt för dem att komma dragande med skattetillägg i efterhand. Vet inte om det finns någon praxis om hur långsiktig man får vara. Har själv fördelat investering i värmeanläggning på byggnader som ännu inte är färdiga för uppvärmning, även om ledningarna dit är lagda. Det kommer nog också att ta några år innan de behöver någon värme är jag rädd...

trädman

« Svar #4 skrivet: 30 jun-07 kl 00:12 »
Kostnaden för vattenbrunnen, pump mm borde kunna fördelas utifrån en beräknad normalförbrukning av vatten till djur + övrig nv (när verksamheten har nått planerad omfattning) i förhållande till den privata konsumtionen för ett hushåll av din storlek. Borde kunna bli hyggligt förmånligt... Avloppet kanske går att göra något liknade med, men det förutsätter kanske att du dimensionerar det så det räcker till även med mer belastning än från ett hushåll om det ska vara trovärdigt.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 30 jun-07 kl 09:41 »
Klart man kan fördela ut kostnaden till stor del på företaget.

I princip kan du lägga hela kostnaden på företaget och hävda att det är just för företaget du är tvingad att göra dessa förbättringar. Allt beror ju på hur kreativ man är i sin bökföring och vilka argument man har  8)

Nu blir ju detta fördel för momsen för om du är momsregistrerad så får du ju tillbaka den. Resten av kostnaden blir underskott i näringsverksamheten och kan sparas i 5 år framåt och kan dras av eventuell vinst under den 5-års perioden... Men det är väl tveksamt att du kommer att gå med vinst vad jag kan förstå på dina tidigare inlägg på forumet.

Borrning av brunn brukar vara bidragsberättigat i många kommuner. Vi fick tex 30% av själva borrhålet i bidrag när vi borrade.

RaggarBonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 jun-07 kl 11:08 »
Avdraget för underskottet de första 5 (trodde det var fyra) tycker jag mycket om:) Men efter det msåte man väl gpå med vinst för att de itne ska sno f-skattesedeln. Det är min plan.

Men hur bokför man en så stor investering? Hittills har jag bara gjort små som man får dra av direkt.  Ska jag hålla på med avskrivning av brunnen då?

Men Raggarbonden, klart jag kommer att gå med vints! Men inte de första åren. Jag tror du tänker på mina inlägg om hur jag ska leva på det? En så stor vinst har jag inte lyckats tänka ut hur den ska komma till.

annan

« Svar #7 skrivet: 30 jun-07 kl 11:22 »
men GÅR det verkligen inte att fixa den gamla brunnen? och avloppet, jag tänker på filter eller dylikt?
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 jun-07 kl 12:13 »
Täta en brunn från 1970-talet är tydligen lika komplicerat som att göra en ny. Man kan sätta in kolfilter men i längden är det dyrare än ny brunn. Och nya problem kommer dyka upp hela tiden. Som vattnet är nu behöver jag både ett syrafilter för 7000 och kolfilter som jag regelbundet byter. Men.. kanske man kan skjuta på kostnaden.. fast, jag ska kolla ordentligt det här med att dra av en del på företaget. Först då vet jag vad det verkligen kommer att kosta mig.

Men värdet på huset sjunker ju rejält utan vatten. Om jag plötsligt måste sälja vet jag inte om jag får ut det jag betalade. Huset är risigt så det räcker:)

Med avlopp är bara att göra som kommunen kräver, de ger mig böter om jag inte skaffar ett två-kammaravlopp.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 jun-07 kl 12:40 »
Tvåkammaravlopp? Godkänner de det?

Vad beträffar underskott i rörelsen har jag för mig att man får putta det framåt hur länge som helst i väntan på den vinst som kanske kommer. Det är alltså ett alternativ till att dra av det mot andra inkomster, vilket man bara får göra i fem år.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 jun-07 kl 16:03 »
Jag har ingen vattentoalett så därför räcker två-kammars. Fast det är ju helt meningslöst att göra, kostar nästan lika mkt med tre-kammars så det kommer det att bli. Vill väl helst att b&b ska få vattentoa också.

Så skatteverket skiter i om man aldrig går med vinst..? Det är jag lite skeptisk till. Jag var på en info för nyföretagare där skatteverket sa att om det inte blir vinst efter ett tag börjar de bli misstänksamma och kan dra in f-skatten och hävda att man inte "har för avsikt att driva det med vinst" och att det egentligen är hobbyverksamhet.

De har fått nya direktiv sa han också. Förr blev man mer granskad innan man fick f-skatt och sen var det lugnt. Nu är det tvärtom, de ska dela ut den till fler men istället vara noggrannare i kontrollerna av hur företaget drivs.

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 30 jun-07 kl 17:27 »
Jag ska borra ny brunn och fixa avlopp.. dyrt som fan. Nån som har erfarenhet av hur mycket av den här kostnaden som man vågar lägga på företaget?
Har kommunen krävt av dig att du skall skaffa nytt avlopp? Och är det isåfall  pga ditt boende ELLER med tanke på dina framtida b.o.b.-planer? Krävs det pga ditt b.o.b. så får du dra av större delen, om de kräver det för att du skall få bo där permanent så får du bara dra av den delen som b.o.b.verksamheten kan tänkas belasta avloppet med, tex om du gör avloppsbädden större än vad man beräknar till ett normalt hushåll.

Likaså vattnet. Kan du klara dig med det du har idag om du inte hade djur eller skulle ha b.o.b.? I såfall får du dra av hela kostnaden, i annat fall halva.

Det bästa är att ringa skattekontoret, be att få prata med nån som kan företagande, typ enskilt bolag. Reglerna ändras emellanåt och kan också skilja sig åt mellan olika kontor, har jag märkt.
Skriv sedan ner alla svar du får, namnet på den du talat med och när di talades vid så kan du referera till ert/era samtal om det skulle krångla senare.
« Senast ändrad: 30 jun-07 kl 17:28 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 jun-07 kl 18:53 »
Från SKV283, sidan 12:

Underskott som kan
kvittas mot andra inkomster
Uppkommer ett underskott får det som huvudregel inte
kvittas mot andra inkomster. Underskottet får istället
rullas vidare utan tidsbegränsning och utnyttjas mot
framtida överskott.

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 30 jun-07 kl 18:58 »
Underskottet under de första fem åren får kvittas mot andra inkomster.
Underskotten de kommande åren accumuleras och tas upp vid kommande ev. överskott eller vid försäljning av rörelsen.

Det ena alternativet utesluter alltså inte det andra. Snarare kompletterar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #14 skrivet: 01 jul-07 kl 21:56 »
Det finns regler för småskaliga avloppsanläggningar, den minsta är för 5 PE (personekvivalenter) ett normal hushåll, upp till 25 PE. Därutöverblir det genast besvärligare, med konsekvensanalys till länstyrelsen mfl.
För vanlig anl BDT 5 PE räcker 750 lit / dygn. Vill du komplettera med en framtida pensionatdel, finns det alltid kompletteringslösningar, skräddarsydda efter antalet besökare, samt hur mycket bekvämlighet du vill erbjuda dom.

Jag ställdes inför ett sådant problem, en gång. Det resulterade att jag och miljöinspektör åkte ut på platsen, för att se hur att göra. Vi visste inte hur många besökare som skulle komma (busslaster), vi fick göra ett antagande, dimensionerande för detta, försåg vattenanl med mätare, skulle förbrukningen tangera beräknat behov så fick infiltrationsanl ökas efter behov. Inga problem.

Jag har också råkat ut för att en kund var tvungen att utföra omfattande undersökningar, som skulle presenteras som färdigt underlag, i samråd med länsstyrelse. Det kostade mer än 20 000:-, för bara papper. (vandrarhem)

Innan du gör något förhastat, kolla med miljökontoret, prata om förhandsbesked, gör undersökningar om mulltoalösningar.
Kanske ett gemensamt toa-tvätt-duch-rum i separat byggnad. Skulle tro att du får göra en anl för eget boende, samt en separat för (pensionat) Pensionatdelen får bära sina egna kostnader, dessutom ger den dig större spelrum om du inte skall har fler än 25 gäster/dygn, men det kan man skruva lite på uppåt också med rätt inspektör.

Hälsn Leif

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 jul-07 kl 23:20 »
Ojoj, här handlar det om småskaligt. Där drog ni iväg tror jag! Tre rum och max fyra bäddar. Det kan ju inte belasta mycket mer än en vanlig familj?

Mulltoa hjälper inte, det måste ändå vara minst två-kammar-avlopp.

Vattendoktorn fd

« Svar #16 skrivet: 01 jul-07 kl 23:33 »
Ojoj, här handlar det om småskaligt. Där drog ni iväg tror jag! Tre rum och max fyra bäddar. Det kan ju inte belasta mycket mer än en vanlig familj?

Mulltoa hjälper inte, det måste ändå vara minst två-kammar-avlopp.

Ja men ditt eget bostadshus måste beräknas för 5 PE, dvs BDT-vatten (Bad Disk Tvätt) 2-kammarbrunn, något annat går dom inte med på. Du kan föreslå en anl för ytterligare 5 PE BDT, att hänga på bef (nyanl) för ditt eget hus, samt förlänga infiltrationen med motsvarande material. Gör du detta med IN-DRÄN, är det hur enkelt som helst. www.fann.se

Hälsn Leif

Vattendoktorn fd

« Svar #17 skrivet: 01 jul-07 kl 23:56 »
Glömde en sak, är B&B rummen inrymda i din egen bostadsfastighet, tror jag att Miljökontoret kan göra ett undantag om du dimensionerar för låt oss säga 7 -8 pers med en 3-kammarbrunn på 2000 lit och en infiltration på 1000 lit / dygn. Mer kostnaden är inte så stor, och då får du ordnat allt avloppet med en gång.

Skattetekniskt är det en annan sak, om det är samma fastighet (hus) det gäller.

Hälsn Leif

Vattendoktorn fd

« Svar #18 skrivet: 02 jul-07 kl 00:24 »
Kom att tänka på en sak till innan jag knoppar in, du skrev kolfilter o avsyrningsfilter.

1. Glöm kolfilter, för att de skall fungera ordentligt krävs ganska stort filter, som har kort verkanstid, som samlar på sig bakterier.

2. Avsyrningsfilter, är inte säker på att du behöver det med tät borra. Kolla pH-värdet, samt akaliniteten (HCO3) på vattnet, är den 100 mg/lit eller mer, räker det med luftning. Luftning tar också bort ev Radon, men finns det järn i vattnet blir det brunt. Jag vet ju inte var du bor, men jag har löst sådana problem samtidigt.

Maila om du vill.

Hälsn Leif

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 02 jul-07 kl 09:00 »
Glömde en sak, är B&B rummen inrymda i din egen bostadsfastighet, tror jag att Miljökontoret kan göra ett undantag om du dimensionerar för låt oss säga 7 -8 pers med en 3-kammarbrunn på 2000 lit och en infiltration på 1000 lit / dygn. Mer kostnaden är inte så stor, och då får du ordnat allt avloppet med en gång.

Skattetekniskt är det en annan sak, om det är samma fastighet (hus) det gäller.

Hälsn Leif
Vi lät göra ett avlopp dimensionerat för 2-3 normalhushåll när vi ändå gjorde nytt för några år sen. Tilläggskostnaden var marginell och kommunen var nöjd eftersom det inte är ovanligt att det är mer än ett hushåll när det gäller jordbruksfastigheter. Och vad bert. avloppsfrågan så slipper vi krångel om nån av ungarna bygger eget på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser