Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka svullnade i ansiktet!!!  (läst 3873 gånger)

Barbamamman

• Hobbybonde
Tacka svullnade i ansiktet!!!
« skrivet: 29 jun-07 kl 09:12 »
Men nu ska ni få höra! Igår mitt på dagen såg jag att en tacka (född i januari) gick ifrån flocken alldeles själv. Lade sig vid gärdesgården och kliade sig på huvudet. Jag kollade, men hittade inget konstigt. Senare på em såg jag att hon verkade lite slö och loj, men tänkte att det är nog värmen, de andra låg ju också ner. men hon idisslade inte. En koll igen efter någon timme och tackan var HELT IGENSVULLEN I HELA ANSIKTET och en stor "påse" under hakan. Stackarn vad det kliade. Ögonen var som springor.
Jag ringde till vet. och efter en timme var hon ute på gården. Hon kollade igenom allt. 39,4 i temp, inga svullna lymfkörtlar, kissade koncentrerat urin, hon har pigmenterad tunga men den var rosa längst in, hittade inga hål från ett ev ormbett. osv, osv.
Cortisoninjektion och penicillin i 5 dagar och avvakta.......

Idag är hon "lite" mindre svullen och har börjat äta och går med flocken igen.:)

Någon som känner igen det här? Varit med om något liknande?:-\

Man blir ju fundersam.......???

Fritt fram att spekulera och komma med tips och idéer. Vi är många kloka människor här på forumet och jag vill verkligen ha lite tanke- och kunskapshjälp här.

Skön sommar på er allihop  ;D
//Ewa
Åsbohöns, Islandshästar, Får - Gute/Gotland, Shetland sheepdogs,  Rottweiler ...........och en jäkligt lycklig man!!

gimskogen

• gimskogen.se
Re:Tacka svullnade i ansiktet!!!
« Svar #1 skrivet: 29 jun-07 kl 09:55 »
Låter nästan som geting stick....
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Barbamamman

• Hobbybonde
« Svar #2 skrivet: 29 jun-07 kl 11:59 »
Låter nästan som geting stick....

Ja det var min tanke också, men nu när jag har kollat henne under fm så börjar hon bli likadan som igår.........ligger ensam vid gärdesgården, irriterad och kliar sig i ansiktet hela tiden, slö. Inte mycket mindre svullen, jämfört med igår. Borde inte cortisonet ha dämpat svullnaden?!? Något hon äter? förgiftning? varför bara hon?
Oj oj oj...många frågor....... ::)

//Ewa
Åsbohöns, Islandshästar, Får - Gute/Gotland, Shetland sheepdogs,  Rottweiler ...........och en jäkligt lycklig man!!

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 29 jun-07 kl 12:23 »
Ni har möjligen inte björnloka eller nån annan (för huden) giftig växt som hon kan ha skubbat huvudet mot?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 jun-07 kl 19:13 »
Hej!
Jag har varit med om att en tacka svullnat så några gånger. Då har det varit extremt knottangrepp. Djuret måste ha varit nedsatt på något vis och knotten fått fnatt på just henne eftersom ingen annan tacka var drabbad i flocken. Botemedlet var pencillin i sprutform, så om detta är orsak till problemet så är du rätt ute. Det har ju varit rätt fuktigt ute på senare tid, så det skulle ju kunna vara knott.

Hoppas det löser sig!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #5 skrivet: 29 jun-07 kl 23:11 »
Har hört om ngt.liknande.Det kan vara så att hon blivit "solkänslig",av ngt.hon ätit,alltså en allergisk reaktion.Jag skulle absolut ta in henne ett par dar och se om det hjälper.
Lycka till.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 30 jun-07 kl 00:01 »
knott kan ju vara dödligt farliga ..när det blir svåra angrepp..
har en bekant som hade flera kalvar som dog o en blev blind av kraftiga knottangrepp... vad jag förstår så dog de av blod brist........
och de blir även förgiftade av knottens ämne som förhindrar koagulering...

hon fick stalla in  de kvarvarande o ringde evtrinären...

Om det har varit mycket torrt o sedan blir välsigt regnigt så blir det ju en ganska rejäl ökning av knott o mygg.

då kan de ju vara idé att ev ta in dem natte tid eller behandla dem med flusa e dyl.

Många fäboda har ju alltid små djuren inne nattetid är nog både för knott o rovdjur..

Har ni mycket knott på kvällarna?
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Barbamamman

• Hobbybonde
« Svar #7 skrivet: 30 jun-07 kl 04:05 »
Jag har inte märkt att det skulle vara särskilt mycket knott hos oss, men man vet ju aldrig. ::)

Några björnlokor har vi inte på gården, det som är konstigt är att det bara är hon, lilla tackan på 5 månader som blivit svullen i ansiktet ???.

Hon har inte blivit märkbart bättre så det var ny kontakt med vet idag. Avmaskning, då magmaskar tydligen kan utlösa dessa reaktioner och ge en sådan här "påse" under hakan. sedan hade vet. träffat på några får med svullet ansikte och det hade avhjälpts med B-vitamin injektioner, så det har hon också fått idag.
Det vore väl fanken också om inte detta ska hjälpa nu då!!!

Har hon inte blivit bättre idag (30/6) så tar jag in henne på nätterna ett tag, så får vi se.

Tack, för alla inlägg och tips hittills, fortsätt gärna  ;)

Jag meddelar vidare utvecklingen av Lilla Snö´s mystiska svullnad.

Hälsningar Ewa

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 30 jun-07 kl 10:17 »
Lycka till och hoppas att hon kryar på sig.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Barbamamman

• Hobbybonde
« Svar #9 skrivet: 30 jun-07 kl 18:24 »
 ;D ;D ;D ;D
När jag kom hem från jobbet i morse var Lilla Snö nästan helt återställd!!!  ;D ;D

Ni förstår säkert hur glad jag blev. Påsen under hakan var helt borta och svullnaden i ansiktet borta till hälften.
När jag vaknade på em hade svullnaden gått ner ännu mer. Så nu är hon snart ok igen.
Undrar vad det berodde på? Cortisonet kan vi ju utesluta eftersom det inte hände ett dugg efter den injektionen. Sen fick hon ju penicillin i förrgår och igår och ska ha tre dagar till. Jag avmaskade i går em och hon fick B-vitamininjektion. Så, vad som var den "läkande" orsaken är väl kanske inte så lätt att veta.
Men GLAD är jag i alla fall.

Tack ska ni ha allihop för ert engagemang!  :D
//Ewa

Stora bocken Bruse

« Svar #10 skrivet: 30 jun-07 kl 18:58 »
Jag har en tacka som svällde upp i ansikten.. Fick som en påse under hakan..
Läs "vätska under hakan" här på forumet så ser du även bild på tackan..

Hon hade med all sannolikhet fått stora magmasken för två dagar efter avmaskningen var hon fullt frisk.. Håller tummarna för dig att hon blir frisk och att det INTE var den äckliga masken hon hade..

Jordhumlan

• Odling, djur och natur är bästa medicinen!
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 03 jul-07 kl 12:24 »
Vi har också nån gång haft får som svullnat upp och fått påse på hakan. Då har vi genast avmaskat dem, eftersom vi läst att ett av symptomen för t.ex. leverflundra är just påsen. Vi har lite fuktiga marker så leverflundra kan i vårt fall vara boven. Efter avmaskning har fåret alltid blivit återställt.

Hoppas att Lilla Snö fortsätter må bra!

Mvh
Lenapena
Månskensbonde med sambo, tre härliga barn och en växande skara djur.
Ett underbart liv!

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser