Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med insynsskydd i MullToa - HJÄLP  (läst 10875 gånger)

KreaTina

Problem med insynsskydd i MullToa - HJÄLP
« skrivet: 29 jun-07 kl 00:37 »
Vi har precis köpt ett begagnat MullToa Komfort XL och nu börjar vi känna os lurade  :'(

Insynsskyddet vill inte stänga ordentligt pga en liten konstig "trekant" som sitter i mitten under locket och håller igen, så insynsskyddets två delar inte kan mötes... (lite svårt att förklara placeringen). Den här lilla trekanten kan tryckas in så att det i princip borde funka, och det verkar som om den ska sitta där av nån anledning, men vi vill ju att skyddet ska stänga, så vi inte behöver titta på bajs... och lukta det! :P

Vi måste få toan till att funka snabbt, eftersom släkten kommer lördag och det ska användes då (tilsammans med vanliga toan, men vi har inte mycket vatten kvar i brunnen, så....)
Mamma, skogstroll, drömmare

Bo

Det bör vara undertryck
« Svar #1 skrivet: 29 jun-07 kl 08:56 »
genom en ventilationsskorsten så att luften sugs neråt genom hålet ifråga. Det är kanske tänkt så.

Det skall ändå vara luktfritt genom att man dammar över något som täcker ytan. - Stenmjöl, mull från en död myrstack eller torr finkornig jord, kanske aska.
« Senast ändrad: 29 jun-07 kl 09:00 av Bo »

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Problem med insynsskydd i MullToa - HJÄLP
« Svar #2 skrivet: 29 jun-07 kl 09:43 »
Vi hade en sådan för länge sedan, fast inte XL. Jag minns ingen trekant som satt i vägen. Under ringen var en knapp, och när man satte sig öppnade sig plastskydden åt varsitt håll.

Toan har en inbyggd fläkt som ansluts till en ventilationskanal av 50 mm plaströr, vill jag minnas. Det luktar ingenting om toan. Bos råd om strö är alldeles korrekt.

KreaTina

« Svar #3 skrivet: 29 jun-07 kl 11:08 »
TS här igen!  :)

Altså, vi HAR ventilationspaketet också och ja, det finns fläkt i toan och vi har köpt specialmull osv. Som du skriver, Ulric Eriksson, då är det meningen att insynsskyddet ska öppna sig när man sätter sig ner och det funkar också som det ska, men sen efteråt stänger det inte helt; klaffarna mötes inte helt som dom ska. Ang lukt o luft in så har jag tittat och tänkt efter lite och det finns tillräcklit med öppning annars där det kan komma in luft även om skyddet är stängt, det ska vara stängt och det ser man också på fotos av produktet... Lukten har nog egentligen ingenting alls att göra med det här insynsskyddet, det handlar mer om att jag vill att mina gäster inte ska tycka att mitt toa är FÖR konstigt!  ;) (Jag ska använda toan i mitt hus; permanent boende, så det betyder något, tycker jag)

oj då, så långa meninger! Hoppas ni fattar!  :)
« Senast ändrad: 29 jun-07 kl 11:09 av KreaTina »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 jun-07 kl 11:53 »
Min gissning är att där inte skall vara någon trekant. Vi hade ingen (för tjugo år sedan, men ändå).

Är du säker på att det är trekanten som hindrar att plastbitarna går ihop? På vår kärvade mekanismen ibland så att man fick sätta och resa sig en extra gång för att det skulle fungera.

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #5 skrivet: 12 jul-07 kl 14:52 »
Vi hade också den mulltoan du beskriver förut.
Bara problem.
Vi bytte motor två gånger, pinnen som håller rakorna två gånger och sedan brände den hål i botten.
Då fick vi hämta ut en ny utan kostnad, vilket var en stor lycka. Men den gick sönder även den ganska fort.
De säger att man skall använda den som det står i beskrivningen annars gäller inte garantin, men det hjälps inte när den går sönder iaf.

KreaTina

« Svar #6 skrivet: 17 jul-07 kl 14:47 »
Jag ringde företaget men dom var inte särskilt trevliga. I slutänden kännde jag mig tvungen att acceptera det stora glappet. Vi har använt mulltoan ett tag och tyckte att det funkade okej, men sen insåg vi att det var vätska i ena röret. Då ska man höja temperaturen i några dagar, men efter att ha haft den på högsta temp. i 7-8 dagar utan att använda toan är vätsken fortfarande inte borta.  :-\
Jag vet inte om det kan vara pga att vi har satt upp toan tillfälligt med en lutning på ung. 45 grader på hela rörets längd?
Nu vill vi i alla fall tömma det och sätta upp det lite bättre, men forfarande som en tillfällig lösning tills vi har fixat badrum (där det då ska stå permanent - om det funkar alls! låter inte uppmuntrande med din historia, hanzzon)

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
SV: Problem med insynsskydd i MullToa - HJÄLP
« Svar #7 skrivet: 03 jan-13 kl 12:13 »
Väcker liv i en gammal tråd.

Har också en sådan trekant, och lite lukt emellanåt. Lite för mycket med tanke på att den ska vara så luktfri. Samt att det är ganska kallt där inne, antar att fläkten suger ut all varmluft i badrummet (fast den borde väl suga dit all sorts luft, både varm och kall, och med tanke på att ventilationshålet in till badrummet sitter uppe under taket så borde det vara mest varmluft som sugs in i rummet. Borde ju vara varmt då, kan man tänka. Och borde inte ventilen ha placerats vid golvet, så det är kallluft som dras ut ur huset? Nåja.)

Jag funderar över är om röret där luften ventileras ut inte är helt tätt, ska testa den teorin vid tillfälle. Och under några dagar när det var -18 ute luktade det lite mer inomhus, kanske hade det bildats ett lock av kalluft som fläkten inte förmådde tränga undan. (Körde fläkten bara sporadiskt under denna tid eftersom jag inte bodde där så mycket då.) Provade också att lägga ett dasspapper över springan som trekanten bildade, men svårt att säga om det gjorde någon luktnytta.

Hur som helst, finns det fler som har en sådan där modell med trekant? Någon som klurat ut vad den är till för?
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 jan-13 kl 12:24 »
Jodå så ser min ut också. Lukten uppstår när mulltoan är för blöt. Pinkas det mycket så höj värmen och slarva inte med ströet, man ska ha i mycket mer strö än man tror, så funkar det då med. Sedan jag slutade kissa på min så fungerar den alldeles utmärkt, kör inte ens fläkten längre bara vid användning för att röra runt, luktfritt ändå.
« Senast ändrad: 03 jan-13 kl 16:01 av Lena i Fjollträsk »

Kitsune

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 03 jan-13 kl 15:20 »
Jo, misstänkte att jag behöver få igång på komposterandet i den. (Har just börjat använda den lite mer än sporadiskt.)

Men ändå, fläkten borde väl suga ur lukten i vilket fall?
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

mitzy123

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 11 jan-13 kl 12:59 »
 o:)En helt luktfri mulltoa är nog svårt att hitta . Även om den är helt ny och rätt installerad . Vid stark blåst luktade det av vår . Det var vinden som kom in i röret på taket som blåste in lukten istället för ut den.

Skall man ha gäster och är orolig för lukten är det bäst att tömma toan innan
de kommer .

dubbel-gustaf

« Svar #11 skrivet: 14 feb-13 kl 16:23 »
Jag hade problem med att det luktade från toan i samband med att det blåste utomhus. Jag köpte en roterande huv till avluftningen, en sån som snurrar och fungerar som fläkt. Ju mer det blåser, desto mer suger den. Kanske ett tips? En nackdel är att de är rätt dyra, en fördel att de inte drar ström och funkar vid strömavbrott...

Kitsune

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 26 feb-13 kl 11:11 »
Har provat att stänga av strömmen i några dagar - då blir den luktfri. Tillräckligt iaf. Men när vätskan stiger över hälften i högra röret sätter jag på den igen, och badrummet stinker urin tills jag stänger av den igen.
   Antar att jag borde fylla på mer mull för att verkligen få igång den, men jag får för mig om att mullen man häller på mest ramlar ner genom gallret och fyller lådan under, och jag är inte så sugen på att behöva tömma när det fortfarande är en halvmeter snö ute... Har inhandlat en sprayflaska i alla fall, som får kompensera det minimala användandet som kommer sig av all tid man spenderar på jobbet.

Kitsune

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 28 feb-13 kl 14:10 »
Vattensprayandet verkar ha gett något resultat i alla fall: fluginvasion!  :( Så igår jagade pacifisten flugor med dammsugaren, usch. Manualen rekommenderade radar, hemsidan Flugstopp. Googlar igenom alternativs trådar om ämnet och ser om det dyker upp något. Har droppat i lite citronolja i sprayflaskan i alla fall, flugor ska visst inte gilla citron. Men förväntar mig inga underverk...

björken

• Har en liten trädgård och höns.
    • Södermanland
« Svar #14 skrivet: 23 mar-13 kl 11:12 »
  Jag har också problem med ventilationen till min mulltoa 65. Jag har lite för många krökar på min installation för att det ska va optimalt. Det lät intressant med den där fläktgrunkan dubbel-Gustav skaffat.  Vad är det för modell?

dubbel-gustaf

« Svar #15 skrivet: 25 mar-13 kl 14:03 »
Jag köpte en från England på nätet:
http://www.gasproducts.co.uk/acatalog/Colt_Mini_Rotorvent_Chimney_Cowl.html

Funkade bra till 75 110mm avloppsrör som jag har till min avluftning.
« Senast ändrad: 25 mar-13 kl 14:08 av dubbel-gustaf »

Kitsune

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 02 apr-13 kl 13:25 »
Återförsäljaren tipsade om myrr till mina flugor. Blev det bättre efter det? Svårt att säga, tror invasionen kom av sig ändå strax innan. Nu smyger en invasion till fram, myrrar lite då och då och än är det bara fyra-fem flugor om dagen som ligger halvdöda på fönsterbrädet.

Hur som helst, angående stanken från min toa: Jag kikade där röret går upp från toan, och tja, kanske det var en springa där? Provade att linda lite plastfolie runt och... tja... stanken försvann. Nu är jag mest gramse på mig själv att jag inte testade det tidigare!

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser