Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bekymmrad för de blivande kycklingarna!  (läst 1145 gånger)

Arctic

• Västerbotten
Bekymmrad för de blivande kycklingarna!
« skrivet: 28 jun-07 kl 21:50 »
Orsaken till mina bekymmer är att jag har tre hönor i samma låda uppe en meter på väggen!
Nu funderar jag över hur det kommer att fungera när kycklingarna kommer.
Fråga 1 - kommer kycklingarna att hoppa själva ned till marken där vattnet är eller bör jag flytta ned hönorna före kläckningen eller ta ned kycklingarna efter kläckningen eller skall jag bara se och låta de sköta det på sitt sätt?

Tre hönor i samma rede? Hmm hur tusan skall de fatta vems kycklingar som är vems? Ser att de byter plats huller om buller. Något jag bör göra eller....sköter de det själv?

Oj oj vad jobbigt det är att vara "hönspappa"  ;)

Blomme

• Gäst
Re:Bekymmrad för de blivande kycklingarna!
« Svar #1 skrivet: 28 jun-07 kl 22:02 »
Jag hade tagit den höna som ligger mest på äggen och lagt henne avskilt på golvet, på så sätt slipper du en massa "spring". De två andra hönorna kan du ju ge varsin omgång ägg de också om du har.

Lotus74

• Värmland
    • Struven
« Svar #2 skrivet: 29 jun-07 kl 08:37 »
Måste se väldigt roligt ut att ha tre hönor som trängt ihop sig på en så liten yte som ett rede. ;D ???
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #3 skrivet: 29 jun-07 kl 10:47 »
Jag skulle vänta tills alla kycklingar precis har kläckts färdigt och då skulle jag ha lyft ner redet (om det går) med hela stor familjen i och ställt det på golvet. Eller så skulle jag gjort i ordning nya lådor (om den nuvarande inte går att flytta) på golvet och lyft ner dom i vid samma tid. De kommer troligen att ta hand om kycklingarna tillsammans, det skulle jag överlåta till hönorna att reda ut själva så mycket som möjligt så länge de inte skadar varann. Lycka till!
Gotlandskaniner, genbank.

Arctic

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 01 jul-07 kl 14:31 »
Oki, jag avvaktar tills de kläcks, och sen får vi se hur de fördelar kycklingarna sjäva  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser