Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solrosfrön  (läst 9155 gånger)

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
Solrosfrön
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:19 »
Cia
 On 11 Okt, 2000 - 19:42
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har odlat solrosor hemma och vill nu ha tips på hur jag kan ta tillvara solrosfröerna för att tex baka bröd mm. I fjol försökte jag torka dem, dels hela blommor och dels fröer men det blev inte bra. Vad gjorde jag för fel?

Carina
 Må 14 Maj, 2001 - 08:40
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Cia!
Har själv hittills inte torkat egna solrosfrön så jag vet inte vad som kan ha gått snett.
I år däremot odlar jag solrosor och får förhoppningsvis själv frön att torka till hösten, så jag tar gärna emot tips man ska tänka på för att lyckas.

Sen vill jag gärna tipsa om en annan sak man kan göra med solrosorna.
Jag strör ut solrosfrön i en låda med jord på fönsterbänken sen klipper jag av skotten när de blivit ca 5-6 cm höga och använder de mycket goda skotten på maten, i sallader, på smörgåsen. Jättegott!  

Sven Bergersjö
 Må 14 Maj, 2001 - 12:19
Hej Carina!
Dör plantorna när du klipper av dem eller fortsätter de växa?
Sven

Carina
 Må 14 Maj, 2001 - 13:19
Hm...det har jag inte tänkt på. Jag skördar och sår nytt. Men jag ska låta denna omgången stå kvar efter skörd och se vad som händer.

Carina
 Fre 15 Jun, 2001 - 06:46
Sven, nu har jag testat och när man klippt av skitten så fortsätter inte plantan att växa utan man får så nya frön.

Carina
 Fre 15 Jun, 2001 - 06:47
Ursäkta....skÅtten ska det naturligtsvis stå, inte skitten.

Ann J
 Lö 16 Mars, 2002 - 18:49
Detta är ju en gammal diskussion,men man kan väl öppna den igen? Vi använder mycket solrosfrön i bröd och hemgjord müsli m.m. och tänkte odla mycket solrosor i sommar - men hur skalar man fröna effektivt? Har ingen lust att sitta och pilla med ett frö i taget! Vi har sökt i en del böcker utan framgång, hoppas på Era samlade erfarenheter!

Carina
 Ti 19 Mars, 2002 - 09:24
Du vet att man kan köpa färdigskalade solroskärnor i hälsokosthyllan i vanliga livsmedelsbutiker, antar jag.

Har du provat att lägga ut ett gäng frö på ett bord/köksbänken/en stor skärbräda/bricka och kavla på dom med en brödkavel eller glasflaska?
Kan tänka mig att det dock blir en del pyssel med att skilja kärnorna från skaldelarna.
Kanske kan du en lite blåsig dag ta med dig det ut och breda ut en stor duk på marken (lägg något tungt i hörnen då den inte blåser iväg. Kasta sedan upp solrosfröna upprepade gånger och hoppas att de lättare skaldelarna blåser iväg bort från duken och de tyngre solroskärnorna blir kvar på duken.
Så gjorde man förr när man skiljde agnarna från vetet (boss från säd) om man inte hade en harpa till det.
Om du provar, skriv gärna hit och berätta hur det gick! Lycka till!  

nev

• Småland
SV: Solrosfrön
« Svar #1 skrivet: 30 mar-09 kl 08:45 »
Vilken typ av solrosor ska man odla om man vill ha solrosfrön att äta? Eller spelar sorten kanske ingen roll?

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser