Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstigt beteende  (läst 1188 gånger)

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
Konstigt beteende
« skrivet: 27 jun-07 kl 12:59 »
Ett bagglamm som är ca 20 dagar har ett väldigt mysko beteende. Han betäcker alla små rönnkvista som finns i hagen. Till slut får han överslag med könshormoner och rusar och jagar sin mamma i flera timmar. Hon blir ju alldeles slut av allt spingande vilket kan pågå i flera timmar. Varför gör han så och varför ställer hon inte upp sig mot honom? Hon är i övrigt en ganska bestämd dam, som är ledartacka och brukar inte banga för något.
Hoppas någon har någon bra teori för jag tycker mycket synd om tackan.

hustran

Re:Konstigt beteende
« Svar #1 skrivet: 27 jun-07 kl 16:37 »
Javisst verkar det "mysko".Du säger inte hur många får du har.Tror inte att det är könshormoner utan att det är ett "maktbeteende".Han är så ung.Har själv sett liknande men inte så hysteriskt som du beskriver det.Har du ngn.gammal bagge med i flocken så lugnar han nog ned sig,annars BLUNDA,det löser sig nog.

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
Re:Konstigt beteende
« Svar #2 skrivet: 28 jun-07 kl 09:54 »
totalt är det tre tackor och ett till litet tacklamm som endast är en vecka. + då denna märkliga varelse  ;) Alltså ingen äldre bagge med i flocken. Tänkte också avvakta och se om det lugnar ner sig. Tycker dock synd om mamma får som måste springa sig helt slut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 2 användare
LarryGeano, jonsomvet

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser