Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fångfrågor...  (läst 16718 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Fångfrågor...
« skrivet: 27 jun-07 kl 08:30 »
Hovslagaren var hos oss igår och han tyckte det såg ut som om vårt ena sto var en fånghäst. Alltså, inte att hon hade fång nu, men att hon nog antagligen haft det nån gång och att den kanske inte blivit upptäckt och behandlad. Han tyckte hon var lite "styv i nacken" och att det skulle vara ett tecken på fång då. De som vi lånar henne av sa att hon aldrig haft fång.

Nu funderar jag... Är det så tror ni? Har hon haft fång? Kan man se det på nacken?? Dessutom; Hur ser man till att det inte blommar upp igen? Hon är inte alls fet, utan har en fin kropp, speciellt för en shettis. Hon o det andra stoet går i en hage där det verkligen inte är fett, så jag tror inte hon kan äta sig till fång där i alla fall. I alla fall inte så länge det inte fryser. Vi är ute med henne o motionerar henne minst ett par gånger i veckan och hon står aldrig inne, utan är ute o rör på sig hela dagarna i hagen. Mer då?

Falin

• -
Re:Fångfrågor...
« Svar #1 skrivet: 27 jun-07 kl 09:11 »
Hästar med fettnacke är predisponerade för fång, eftersom de med största sannolikhet är överviktiga.... Jag har hört en teori om att de kan bli stela i nacken på grund av anspänningen som blir när en fånghäst står med benen under sig och försöker avlasta, men har inga belägg för det.

Annars är det hovröntgen som gäller, för att se ev. hovbensrotation. Ibland kan det synas s.k foderränder på hovarna, men det kan ju härröra från andra problem också.

Försök hålla henne i det bra hullet hon har nu, och var försiktig med kraftfoder så har du en bra start. Jag tycker det låter som om ni har koll på de viktiga förebyggande åtgärderna.

sube

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 27 jun-07 kl 15:09 »
Jag håller med i ovan inlägg.
"protein halsen" fettnacke eller vad man kallar det för är inte ett bevis på att hästen haft fång utan som sagt att hästen fått ett protein överskott som i sig Kan resultera i fång.  
Det viktigaste i all förebyggande måste väl ändå vara att försöka ge hästen en jämn fodring utan en massa onödiga foderbyten mm.
Fång kommer från magen.
Självklart har då överviktiga hästar och vissa dräktiga ston lättare att få det sk belastnings fång...
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 01 jul-07 kl 00:27 »
Fettnacke (har jag lärt mig) är ett tecken på att hästen kan vara predisponerad för insulinresistens vilket kan leda till fång.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #4 skrivet: 12 jul-07 kl 16:48 »
Tack för svaren!!  :) Men... saken är den att jag tittar o tittar men kan verkligen inte se ngn skillnad på hästarna.  ??? Alltså, antingen har de "fångnackar" båda två eller så vet jag inte vart jag ska titta. Har ni några bra tips på bilder eller nåt?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 15 jul-07 kl 00:35 »
Tänk på en "fettnacke" som liknande en "hingstnacke", d.v.s. välutvecklad och välbyggd nackmuskulatur med insprängt fett och troligtvis en rätt rund och trind kropp.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #6 skrivet: 18 jul-07 kl 22:02 »
Aha, tack för svaret! Men jag ser fortfarande ingen egentlig skillnad på dem. Å andra sidan så har de som de flesta shettisar väldigt mycket man, så det kanske är det som förvirrar mig. Jag får väl fortsätta att försöka jämföra dem!

teufel

« Svar #7 skrivet: 20 jul-07 kl 00:47 »
Hej!

Angående dina första frågor om fång:

Enda sättet att se till att hon inte får akut fång (som det kallas) är att hålla henne borta från så mycket gräs som möjligt, t.ex. genom att bara vara i en rasthage. Det är visserligen tråkigt för henne, framför allt om hon ser att andra hästar går nån annanstans där det finns gräs, men kan vara enda sättet om hon är superkänslig.

Man brukar säga att "kraftigt bete" orsakar foder-fång. Det är en sanning med modifikation. Fång utvecklas inte heller av frostnupet gräs, som en del tror. Nej, det beror på att vissa grässorter växer även på natten, utan inverkan av solljus.  Då blir fotosyntesen ofullständig, vilket utvecklar ett speciellt ämne som är som ett gift för hästen. I början av gräs-säsongen växer gräset kraftigare, vilket innebär en högre andel gift som de får i sig. I början av betes-säsongen kan de också äta som om de aldrig har sett gräs förut, vilket också ger en högre andel gift i kroppen.
De hästar som har fång-tendens kan inte bryta ner giftet i magen utan det går ut i blodet och bryter ner cellväggarna. De celler som påverkas mest är hovarnas, som ju ständigt är utsatta för många hundra kilos tryck av hela hästkroppen. Därav varför sulan ger vika och låter hovbenet rotera för att i sista stadiet komma ut genom hoven. Då är det tyvärr oftast bara avlivning som gäller.

Om hovbenet har börjat att rotera, men inte kommit ut, går det ofta genom "special-hovvård" i samband med veterinär, att få benet att rotera tillbaka. I princip verkar man tån mer än trakterna, och vid behov lägger man på en sko som är högre bak än fram, för att få hästen att "gå på tårna".
Behandlingen kan ta lång tid och måste övervakas av veterinär så att man inte förstör andra delar av benen. I princip får hästen boxvila. Dyrt blir det förmodligen också.

När man gör hö eller ensilage, bryts eventuellt gift i gräset ned i torknings- och ensileringsprocessen, och oskadliggörs. Därför går det bra att utfodra även fång-hästar med detta.

Bästa sättet att hålla koll på en häst med fång-tendenser, är att låta den gå i "magra" hagar, helst rasthagar med bara enstaka grässtrån här och där, och att känna på hovarna regelbundet. Varma hovar tyder på högt tryck och att cellväggarna håller på att ge vika.
Nya hästar som man kanske inte vet hur pass "fång-iga" de är, bör man hålla koll på i början. Står de bredbenta eller ofta ligger ner, kan det vara för att  avlasta hovarna, och då bör man känna på hovarna och eventuellt byta hage.

Mycket av ovanstående lärde jag mig på en kurs i hovvård som hushållningssällskapet höll med hovslagare och veterinärer som föreläsare. Mycket intressant föreläsning som jag rekommenderar om kursen kommer tillbaka.  :)

Mvh Patrick

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 22 jul-07 kl 11:53 »

När man gör hö eller ensilage, bryts eventuellt gift i gräset ned i torknings- och ensileringsprocessen, och oskadliggörs. Därför går det bra att utfodra även fång-hästar med detta.

En liten brasklapp bara, fånghästar är känsliga för foderbyten, så det bästa är om man kan hålla sig till grovfoder som är skördat på samma vall.

a-son

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 jul-07 kl 22:32 »
Jag delar åsikten att foderbyte är en riskfaktor. Jag tror överhuvudtaget att alla förändringar är en risk. Allt som kan påverka bakterieflora och jäsning i hästens mage är farligt. T.ex. om hästen får i sig mögligt foder kan det leda till fång. Det finns ju också förlossningsfång, det är en enorm omställning av kroppen som kan leda till fång.

Jag tror dessutom på att frostnupet gräs är farligt. Sockerhalten ändras i gräset strax innan det fryser, för att hindra att gräset fryser. Detta leder till en förändring i hästens mage när den äter detta gräs, etc. etc. Det är också värt att vara på sin vakt när det börjar regna efter en torkperiod. Då börjar gräset växa kraftigare igen, näringshalten i gräset påverkas och på nytt en förändring i hästens mage.

Anledningen till att fång drabbar hovarna är väl att det är sämre blodcirkulation i hovarna. Det är bindväven som håller fast hornet mot kötthoven som kollapsar. Det har jag fått lära mig.

a-son

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 jul-07 kl 23:17 »
Du har nog rätt i det. Det är möjligt att det ger samma symptom utan att gå via magen.

Jag tror fortfarande att alla snabba omställningar är av ondo, men förlossningar ska man inte undvika, föl är toppen. Förlossningsfång är väl inte så vanligt heller, för den delen.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #11 skrivet: 24 jul-07 kl 10:46 »
Hallå igen. Jag vill först bara förtydliga att den häst jag refererar till mej veterligen INTE haft fång. Vi har bara haft henne sen i maj och på den tiden har hon inte uppvisat några tecken på fång. Ägarna har sagt att hon inte haft fång innan dess heller.  Hon är 14 år.

Nu har vi släppt på dem på en snutt nytt bete som hon får gå på ihop med det gamla betet. Så givetvis är man hispig igen. Har precis varit och sett till dem och de verkade som vanligt. Men för säkerhets skull var jag o kände på deras hovar. Men då slog det mej: Hur varma är egentligen varma hovar  ??? ? Nu kändes deras hovar... Kroppsvarma ungefär. Fast jag blev ändå lite orolig; de kanske inte alls ska kännas varma? Alltså, ska normala hovar vara kalla att känna på?? Eller normalt kroppstempererade?

a-son

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 jul-07 kl 13:21 »
Känna värme är inte det lättaste...

Är det varmt ute och de står i solen blir hovarna varma. Springer de, blir hovarna varma.

Känns hovarna påtagligt varma, allra helst i kombination med ökat puls, är det fara å färde. Kroppsvarma är nog ingenting att vara orolig för.

Ett sätt är att känna på alla fyra hovarna på en häst. Känns de ungefär lika varma är det ett bra tecken. Fång brukar oftast komma i framhovarna. Har man flera hästar kan man jämföra mellan hästarna också. Har flera hästar ungefär lika varma hovar ökar det sannolikheten för att det är som det ska.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #13 skrivet: 24 jul-07 kl 17:29 »
Ja, alla hovarna var lika varma (typ lika varma som min hand ungefär. Inte kalla men inte febervarma heller). Båda hästarna hade lika hovar. De hade inte varit i solen (det finns ingen sol här idag) och de hade promenerat en liten bit.

Då bör jag nog inte oroa mig då i alla fall. Fast jag ska nog ut o kolla dem om en stund igen i alla fall. Jag är mer nojig med de där hästarna än vad jag varit med mina egna barn, tror jag... ::) ;D

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #14 skrivet: 24 jul-07 kl 23:01 »
Hej Jullan,

Du kan nog ta det rätt så lugnt med dina shettisar om förra ägaren är säker på att de aldrig har haft fång och om de inte är för feta.

Tycker faktiskt det är ganska obetänksamt av din hovslagare att påstå att hästen riskerar få fång bara för att den verkar "stel i nacken". Det hade varit en annan sak om han hade sett förändringar i hoven som styrker att hästen har haft fång eller håller på att få fång.

Jag tror att du oroar dig i onödan, men jag kan i vilket fall som helst råda dig att inte ge shettisarna tillgång till bete dygnet runt.  Då kan det lätt bli för mycket för dem, speciellt om du har bra betesmarker eller, ännu värre, har dem på vall. Mina islandshästar får  beta några timmar på morgonen och på kvällen (mycket spring blir det) men de är småfeta ändå ;)

(För er som undrar: resten av tiden går de på ett kalhugge där de har sysselsättning med magert skogsgräs och hallonsly).

Why be normal when you can be yourself?

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #15 skrivet: 25 jul-07 kl 21:02 »
Hallå! "Mina" (de är ju bara till låns än så länge...) tjejer går på ett bete som är väldigt väldigt magert. Nu har vi utökat det lite (det är därför jag nojar igen) så vi ska stänga av en annan del. Där inte riktigt kalhygge, men väldigt improduktiv betesmark. Om man ser till grästillväxt vill säga. Däremot är det gott om gran och hassel. ::)

Idag när vi skulle ta ut dem så kom de och sprang och skuttade mot oss, så jag tror inte det är någon fång på dem just nu i alla fall. Sen har vi varit ute o kört i två timmar med dem. Det är ju så jäkla kul!!! Förstår inte hur jag ska hinna med något annat, det är ju så kul att pyssla o dona och hålla på med hästarna... ;D

lill-järven

« Svar #16 skrivet: 26 jul-07 kl 10:33 »
Hej! Gå in på  www.harmony horse.se och läs om deras verkningsmetoder och gå gärna å lyssna på ett föredrag . Det är väldigt intressant. Den metoden räddar många fånghästar.

lantidyllen

« Svar #17 skrivet: 10 jan-08 kl 01:40 »
Hej!

Förklara några saker för mig...

Jag har en 24 år gammal shettis hon har stått utanför uppsala sedan föl, hon har aldrig gått på "riktigt" bete nånsin, hon har stått som sällskap och maskott i ett travstall. Det var väldigt stora rasthagar men inget bete direkt utan hästarna utfodrades hela tiden med hö.
Denna häst har haft fång många gånger i sitt liv fastän hon aldrig haft föl, förätit sig på kraftfoder eller ätit gräs som växt nattetid...

Varför har hon fått fång så många gånger?

Hon kom till mig för 4 år sedan eftersom förra ägaren var tvungen att sluta med hästarna p.g.a. åldersskäl.
Jag bor i Västernorrland hos mig har hästen gått på ordentligt bete alla somrar, fri tillgång på hösilage på vintern och torrt hö vår och sommar.
Hon har inte haft en enda fångkänning sedan hon kom till mig...
Kan detta kanske bero på jordmån m.m.

Och slutligen...
Det finns en sak som skiljer denna fånghäst från mina övriga friska hästar... Lamellranden är bredare än normalt och syns tydligt, nån fettnacke har hon aldrig haft..

Falin

• -
« Svar #18 skrivet: 10 jan-08 kl 02:03 »
Det finns teorier om att fång är genetiskt disponerat, jag vet dock inte om det är något som bevisats.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #19 skrivet: 10 jan-08 kl 22:58 »
Hon kanske fick kraftfoder där men grovfoder hos dig? Fång är verkligen en komplicerad sjukdom där man inte vet alla aspekter som spelar in för ett fånganfall.

Hej!

Förklara några saker för mig...

Jag har en 24 år gammal shettis hon har stått utanför uppsala sedan föl, hon har aldrig gått på "riktigt" bete nånsin, hon har stått som sällskap och maskott i ett travstall. Det var väldigt stora rasthagar men inget bete direkt utan hästarna utfodrades hela tiden med hö.
Denna häst har haft fång många gånger i sitt liv fastän hon aldrig haft föl, förätit sig på kraftfoder eller ätit gräs som växt nattetid...

Varför har hon fått fång så många gånger?

Hon kom till mig för 4 år sedan eftersom förra ägaren var tvungen att sluta med hästarna p.g.a. åldersskäl.
Jag bor i Västernorrland hos mig har hästen gått på ordentligt bete alla somrar, fri tillgång på hösilage på vintern och torrt hö vår och sommar.
Hon har inte haft en enda fångkänning sedan hon kom till mig...
Kan detta kanske bero på jordmån m.m.

Och slutligen...
Det finns en sak som skiljer denna fånghäst från mina övriga friska hästar... Lamellranden är bredare än normalt och syns tydligt, nån fettnacke har hon aldrig haft..

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare (1 dolda)
VadaH82069

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser