Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur rymningsbenägna är getter  (läst 2774 gånger)

Draupner

Hur rymningsbenägna är getter
« skrivet: 25 jun-07 kl 22:14 »
Om man har lantrasgetter, exv. jämtgetter på ett stort område med gott om mat. Vad behöver man då för hägn? Jag planerar att röja en igenvuxen beteshage på det viset, men den är rätt stort = dyrt med hägn.

Balbina

• -
Re:Hur rymningsbenägna är getter
« Svar #1 skrivet: 25 jun-07 kl 23:45 »
Finns där gott om mat och varierande terräng så de trivs så kan det räcka med tre enkla eltrådar.

mli79

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 jun-07 kl 23:52 »
Jag har tre dvärgkorsningar på stor yta med varierande terräng och en hel del godsaker (massor med meterhögt sly m.m.). Idag har dom bara rymt tre gånger vilket är en förbättring från igår. Först satte vi riktigt finmaskigt fårnät, sen blidde det ett extra lager med hönsnät på vissa ställen. Och sen fick vi sätta ännu mer fårnät så det blev lika högt som ett viltstängsel vissa partier. Och idag har vi satt ett par eltrådar på ett ställe dom klättrade över - tror dock inte att det ger nån vidare effekt. Får se i morrn när jag släpper ut den mest rymningsbenägna ur stallet - hon får inte vara ute nattetid ifall hon rymmer då hon vandrar över till grannarna.

Det jag vill säga är - satsa på ett bra staket från början, det blir dyrt att lappa ihop som vi har gjort. Och mina har ingen som helst respekt för el... tyvärr.

Nog för att jag blir vansinnig på getterna, dom är ändå helt underbara  ;D
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 26 jun-07 kl 23:58 »
Investerade i elnät för getter. De håller sig en bra bit bort från stängslet. Innan var de lösa på gården i 2 års tid men de stannar innanför. Tack och lov. T o m är de ute på nätterna utan problem. Men i kväll fick de komma in då det regnar ute.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #4 skrivet: 27 jun-07 kl 21:52 »
Jag har också elnät till mina dvärgar, har varit några rymningar, men det berodde på att jag hade fel terräng till dem=för lite öppen mark.  :-[Nu är de i en bättre hage och tänker inte ens på att rymma! Ni som har dem lösa, hur gör ni.... Vill prova  att ha dem lösa när jag är hemma. Ska man vänja dem sakta eller är det bara att släppa ut dem? ???
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 27 jun-07 kl 22:30 »
Jag har också elnät till mina dvärgar, har varit några rymningar, men det berodde på att jag hade fel terräng till dem=för lite öppen mark.  :-[Nu är de i en bättre hage och tänker inte ens på att rymma! Ni som har dem lösa, hur gör ni.... Vill prova  att ha dem lösa när jag är hemma. Ska man vänja dem sakta eller är det bara att släppa ut dem? ???
Mina valde själva att vara lösa dvs. de rymmer och vägrar att stanna innanför stängsel  >:(. Så länge de vet var de kan hitta mat och trygghet går de ingenstans. Inte mina iaf.

ankfarm

• Halland
« Svar #6 skrivet: 27 jun-07 kl 22:46 »
Mina getter rymde också bara, vi löste det genom att stängsla in trädgården istället för att hålla dem ute från den. Men det funkade inte heller riktigt. Honan var fruktansvärt bra på att hoppa och studsade mot husväggar och grejer för att ta sig in, hopplöst. De lämnade aldrig gårdsplanen själva, men gick vi iväg följde de med. Fruktansvärt charmiga djur, men lite svåra att hålla. Bra vakthundar om man har dem lösa. Våra stångade både den ena och den andra som inte hade på gårdsplan att göra  :) Vilket också innebar att de stångade en del som hade på gårdsplan att göra  :-\
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #7 skrivet: 28 jun-07 kl 09:19 »
 :(Vill bara ge en VARNINING för kombinationen killingar och elnät.
Killingen kan fastna och dö av elstötarna- en plågsam och helt onödig död! >:(   Satsa istället på Cyklonnät i kombination med eltrådar.
2-3 vid marken på en höjd av 5cm, 10-15 cm och 20-25cm monterase innanför nätet på 15-20 cm distanser samt 2-3 eltrådar på toppen, även de på distanserb och med ett mellanrum av 10-15 cm.  :D
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Balbina

• -
« Svar #8 skrivet: 28 jun-07 kl 09:44 »
Jag håller på och byggerplank. innanför ska det vara en till två eltrådar är det tänkt...

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #9 skrivet: 28 jun-07 kl 18:20 »
:(Vill bara ge en VARNINING för kombinationen killingar och elnät.
Killingen kan fastna och dö av elstötarna- en plågsam och helt onödig död! >:(  
Låter ju fruktansvärt!!! Men måste det inte vara ett väldigt starkt aggrigat om detta ska inträffa!? Mitt är soldrivet och "killas" lite bara om man tar i det. Inte särskilt starkt alltså. Mina små är nu 3 månader, är de i riskzonen eller har de vuxit ifrån?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 28 jun-07 kl 20:21 »
Hej!

Det är inte strömmen de dör av utan stressen. De sitter fast, kan inte komma från de otäcka stötarna trots att de anstränger sig så mycket de kan.

Vid ett tillfälle hörde jag ett underligt bölande från gränsen mellan mitt och grannens. Sprang dit ock fick se en ung råbock som fått eltråd runt hornet. Varje stöt medförde att han sprallade och försökte komma loss. Eftersom stötarna kom i ett kör var det hemskt otäckt för honom. Jag sprang hem efter en tång och klippte loss honom. Det tog flera minuter innan han reste sig och vinglade iväg, jag kollade honom lite till och han hämtade sig mer och mer.

Edgar
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 20:22 av Edgar »

Balbina

• -
« Svar #11 skrivet: 28 jun-07 kl 20:59 »
Låter ju fruktansvärt!!! Men måste det inte vara ett väldigt starkt aggrigat om detta ska inträffa!? Mitt är soldrivet och "killas" lite bara om man tar i det. Inte särskilt starkt alltså. Mina små är nu 3 månader, är de i riskzonen eller har de vuxit ifrån?

Det tar ca . 10-15 min så dör de av belastningen på hjärtat. Något längre om man har svag ström, något fortare om djuret har minsta lilla defekt på hjärta/lungor

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #12 skrivet: 28 jun-07 kl 22:55 »
Jaha, och jag som trodde att jag löst alla rymningsförsök så bra! :'( Nu har jag dåligt samvete för mina söta getter! Får väl släppa ut dem så de får lufsa runt som de vill... Fast då äter de ju upp de lilla jag odlar...Bygga plank kanske? Finns det någon fara med det? Träflisor i fötterna? suck... :P

Balbina

• -
« Svar #13 skrivet: 28 jun-07 kl 23:02 »
Jaha, och jag som trodde att jag löst alla rymningsförsök så bra! :'( Nu har jag dåligt samvete för mina söta getter! Får väl släppa ut dem så de får lufsa runt som de vill... Fast då äter de ju upp de lilla jag odlar...Bygga plank kanske? Finns det någon fara med det? Träflisor i fötterna? suck... :P

;D Ja eller det faktum att de kan stånga sig ut när de tröttnar på att vara instängda  :(

drakvinga

• Småland
« Svar #14 skrivet: 29 jun-07 kl 07:12 »
Hej, varit borta fron forumet ett tag men nu är jag tillbaka.
Mina getter har ett fårnät på 1,50 m samt två eltrådar ovanför och en eltråd ca 30 cm från marken innanför nätet.
Jag kan säga att dom små livet rymmer ändå.
Det är en av getterna som hoppar över allt.
Tyvärr har det blivit så att hon får sitta i "löplina" inne i hagen nu, då stannar resten av flocken inne också eftersom dom följer henne. släpper alla lösa när jag är hemma på helgerna men under jobbdagarna måste jag ha henne i linan eftersom jag inte kan ha koll på alla. Det tar 5 min efter hon varit lös så är alla utanför.

Och då ska tilläggas att jag har en STOR hage med massor av mag, träd och stenar samt en liten bäck.... så jag tror att det bara är en fix idé av henne.

så lycka till med inhägnaden
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

saraola

« Svar #15 skrivet: 23 jul-07 kl 12:53 »
Vissst kan det vara dyrt med elstängsel. Men om man bor i ett oråde där det finna rovdjur (lo, varg, björn) så kan man få ekonomisk hjälp till att skaffa BRA stängsel. Kontakta länsstyrelsen där du bor.

Jag rekommenderar att man använder rostfri tråd och ser till att ha BRA spänn på trådarna. Då minskar risken att de trasslar in sig.
Sen behöver man ju ha flera trådar (vi har haft 5 st.) och ett bra aggregat. Det har funkat väldigt bra för oss!! Vi har tom lyckats stänga in de mest rymningsbenägna.

Hej svejs.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #16 skrivet: 23 jul-07 kl 19:43 »
Eltråd är superbra om det är rätt uppsatt. Ta hjälp av en som verkligen kan det här med att sätta upp staket och läs in dig på vilka rekommendationer som finns (antal trådar, avstånd mellan trådarna, avstånd mellan stolparna, styrka på aggregat osv). Ett aggregat med lite mer krut ger respekt så förhoppningsvis råkar de röra mid med någon kroppsdel så att de inte vill komma i närheten av staketet igen. Är det ett mesigt aggregat så finns ju risken att de chansar och därmed fastnar.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser