Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga ang djur och genbank.  (läst 2155 gånger)

zebra

Fråga ang djur och genbank.
« skrivet: 25 jun-07 kl 11:37 »
Jag skall skaffa får igen hadde får för 10 år sedan då var det oxforddown djur som gälde men nu har jag  kollat på lantrasfår men börja fundera på köttfår istället för dom fåren jag har varit och tittat på ( värmlänska skogsfår) har varit av en stor variation många väldigt små och vissa stora, kvaliten på fåren har inte enligt min mening varit bra men bara för dom har genbank så kan man sälja vad som helst i några fall rent ut sagt skitdjur men dom har ju genbank då går det bra. Min undran är fins det inga somhelst bestämelse för hur dom skall vara eller kan man ha vilka djur som helst bara för man har genbank.

gimskogen

• gimskogen.se
Re:Fråga ang djur och genbank.
« Svar #1 skrivet: 25 jun-07 kl 14:08 »
Det är en helt annan sak att ha kött får.. där har man förädlat fåren för att få så bra köttutbyte som möjligt... och man bedriver ju ett aktivt arbete att djure hela tiden skall bli bättre... lammen skall vara böttre än sina föräldrar...

När det gäller de utrotnngshotade raserna då allmogefår i synnerhet så vill vi INTE förädla fåren mot nått mål...

Vi vill bevara fåren så som de såg ut när vi hittade dem hos gamla människor för ett 10 tal årsen...
Vi vill bevara den stora variation i storlek , extreriör, färg ,ull kvalitet  och beteende som raserna uppvisar..

Alltså precis tvärt om mot "vanlig får avel"

Bl a skall man INTE flusha allmogefår, man skall helst byta bagge varje år... mycket viktigt att en bagge inte får för många avkommor då de är små raser...

naturligtvis skall fåren vara friska , inte utmärglade och jätte magra..

Men det går inte att jämföra ett 80 kg kött får med tex ett 30 kg roslagsfår...

Tyvärr tror en del att allmogefår inte behöver mat... men de behöver de ju naturligt vis...
Men man måste tänka på att de är betydligt mindre än de får som man har som ex i tex fårbokens utfodrings instruktioner.

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 25 jun-07 kl 21:08 »
Gimskogen skrev:

Det är en helt annan sak att ha kött får.. där har man förädlat fåren för att få så bra köttutbyte som möjligt... och man bedriver ju ett aktivt arbete att djure hela tiden skall bli bättre... lammen skall vara böttre än sina föräldrar...

När det gäller de utrotnngshotade raserna då allmogefår i synnerhet så vill vi INTE förädla fåren mot nått mål...

Vi vill bevara fåren så som de såg ut när vi hittade dem hos gamla människor för ett 10 tal årsen...
Vi vill bevara den stora variation i storlek , extreriör, färg ,ull kvalitet  och beteende som raserna uppvisar..

Alltså precis tvärt om mot "vanlig får avel"

Bl a skall man INTE flusha allmogefår, man skall helst byta bagge varje år... mycket viktigt att en bagge inte får för många avkommor då de är små raser...

naturligtvis skall fåren vara friska , inte utmärglade och jätte magra..

Men det går inte att jämföra ett 80 kg kött får med tex ett 30 kg roslagsfår...

Tyvärr tror en del att allmogefår inte behöver mat... men de behöver de ju naturligt vis...
Men man måste tänka på att de är betydligt mindre än de får som man har som ex i tex fårbokens utfodrings instruktioner.

Varför ska man helst byta bagge varje år? Jag är ju stormförtjust i mina baggar Åsa-Nisse och Klabbis.

Finns det en baggpool, lite svårt få tag på Åsen-får här uppe.

Hur nära besläktade kan de vara ifall man inte lyckas hitta en bagge som inte är släkt med tackorna man har i flocken?

Vad menar du med flusha? Har aldrig hört uttrycket förut?
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 25 jun-07 kl 22:15 »

flushing är när du ger tillskotts foder till tackornai samband med att baggen släpps till.. för att få så många lamm som möjligt

När det gäller att bara använda baggen ett år -
så bör byta bagge varje år för att undvika matador avel...
det  är ju viktigt i det riktigt små raserna... om det tex är bara 100 tackor av en ras.. och en besättning med 10 tackor använder sin trevliga bagge i 3 år så bilr det ju väldigt många lamm efter jus denna bagge.. skulle man tex räkna väldigt lågt o säga att lla tackor fickett lamm som går vidare i avel/ år så blir då äver 30 st med samma far...
i en ras med bara ett hundra tal individer...

Och inte heller sälja den redan använda baggen till non annan genbank...

detta har vi råkat ut för i endel besättningar... man har själv använt baggen i två år o sedan såld den till en annan större besättning..

själv har man slaktat alla bagglamm.
då hade det varit bättre att använda / sälja en son till den trevliga bagge i stället...

Jag brukar säga att en enskild bagge bör inte får mer än ett 10 tal avkommor som gåt vidare i avel...

detta är ju för att vi skall få så många olika härstamningskombinationer so mjöligt i rasen.

I jämtalnd finn det ju mång genbanker med Åsenfår...

Kontakta antingen livdjursförmedlaren i föreningen Eva ander sson tel 0157- 440 69 eller genbanksansvarig.

Vet att det finns djur till salu nu i jämtland...

så det skall nog gå att få tag på nån bagge...

Vill man ha gammelbaggen kvar så kan man ju alltid kastrera honom när han gjort sitt... han kan ju gå kvar som ullproducent och gräsklippare.. om man har gott om bete..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 25 jun-07 kl 23:18 »
Tack för ditt svar Gimskogen. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

zebra

« Svar #5 skrivet: 26 jun-07 kl 15:04 »
Tackar för svaren, har faktiskt hittat bra värmlänska skogsfår så det blir nog det iallafall lungna och trevliga och välväxta djur. Men är iallafall skeptisk till att det inte finns några riktlinger om hur man skall bedriva avlen med lantrasdjur. Man kan med otur få en bagge med dåliga egenskaper tex. dålig fruktsamhet, mycket dödfödslar m.m och avlar man med den och säljer avkommor så sprids ju egenskaperna vidare och då kan man få negativt resultat istället och det hjälper ju inte rasen. Men det är mina egna tankar. Ha en trevlig fortsättning

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 26 jun-07 kl 20:22 »
Hur ett "bra" får (eller annat djur) ser ut varierar ju med betraktaren...

Generellt bör den som har för avsikt att skaffa djur (lantras eller annat):
-Fundera över dina egna behov, och vilka raser som finns!
-Kolla läget, prata med många av dem som håller rasen du funderar på!
-Besöka besättningar, titta på djur och bedöma både folk och fä!

Om "folk och fä" stämmer med vad du efter dina egna funderingar har kommit fram till, så blir det nog djur därifrån?

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 26 jun-07 kl 23:10 »
Tackar för svaren, har faktiskt hittat bra värmlänska skogsfår så det blir nog det iallafall lungna och trevliga och välväxta djur. Men är iallafall skeptisk till att det inte finns några riktlinger om hur man skall bedriva avlen med lantrasdjur. Man kan med otur få en bagge med dåliga egenskaper tex. dålig fruktsamhet, mycket dödfödslar m.m och avlar man med den och säljer avkommor så sprids ju egenskaperna vidare och då kan man få negativt resultat istället och det hjälper ju inte rasen. Men det är mina egna tankar. Ha en trevlig fortsättning

det är just för att kunna hålla koll på detta som man skall vara ansluten till genbanken... där lämnar man varje år en årsrapport där du skriver tex problem med fåren... tex sjukdomar, missbildningar, dålig fertilitet, döfödda lamm, dåligt lynne , modersegenskaper osv..man lämnar även lammlista varje år så vi ser hur det går ävn med dem...

Och det finns visst riktlinjer hur bvi bedriver aveln...

gå med i föreningen eller kolla hemsidan.. slå en signal till genbanksansvarig så får du svar på dina frågor...

tvärt om mot vad folk tror så begär vi in mycket fler uppgifter på fåren o håller mycket mer koll på hur det går med raserna än många andra förädlade raser,

vi håller just nu på att ta fram ett program i samarbete med fåravelsförbundet som skall vara liknande rapporteringen till elit lamm... och vi har fått komentar om just detta...  

hur sean folk hanterar sina djur och sköter dem är ju lika dant över allt...  väldigt olika...

som jag sa tror många att allmogefår inte behöver varesig skötsel eller mat...

det man bör tänka på när man skaffar sig denna typ av djur är ju att inte följa fårboken till punkt o pricka...

när det gälller tex flushing, utfodring osv...

man måste tänka efter hur stora är mina djur i förhålllande till djuren som besktivs i boken...
Målet med fårhållningen...
osv...

tänker man bara p slaktvikter och många lamm då skall du ju överhuvud taget inte ha allmogefår... då är det ju kött får du skall ha eller x får..

men är du intresserad av tex ull, skinn, och att ha en liten flock trevliga får som är duktiga på att beta sly då är det ju allmogefår du kanske ska ha...

som Mikael säger... åk runt träffa djur ägare och se o kännerfter vilken typ av får du vill ha... Kontakta genbanks ansvarig så får du namn på besättningar i din närhet..

Lycka till..

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare
mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser