Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Virka en matta men, hur?  (läst 14114 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Virka en matta men, hur?
« skrivet: 24 jun-07 kl 10:07 »
Jag tänkte att jag skulle virka en matta av jeanstrasor men, det blir inte så bra. Jag använder virknål 10 och virkar fasta maskor som jag ökar allt eftersom. Men, nu när jag har virkat några varv börjar det mer och mer likna en hatt... :o. Då undrar den glada amatören varför och hur ska man göra för att virka platt?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Virka en matta men, hur?
« Svar #1 skrivet: 24 jun-07 kl 10:21 »
Måste du virka den rund då? Kanske lättare att få den platt om du virkar fasta maskor fram och tillbaka?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 24 jun-07 kl 11:07 »
Du måste öka lite då och då genom att virka två ggr. i samma maska.

Våmhuskullan

• -
« Svar #3 skrivet: 24 jun-07 kl 11:36 »
ett tips är att du kan använda dig av ett mönster av en rund duk...dvs kolla in hur mycket som ökas!
jag själv är ganska dålig på runda saker och måste ha en beskrivning för att inte allt ska bli hattar  ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 24 jun-07 kl 22:35 »
Du måste öka lite då och då genom att virka två ggr. i samma maska.

Jo men, jag ökar ju just så. Fast det är nog så som färnäskullan skriver att jag skulle behöva något slags mönster så att jag ökar jämt över så att säga. Nu ökar jag lite på känn och det blev ju sådär bra...  ::)

@bondelinda, den måste ju inte vara rund men, så som den ser ut i min fantasi så är den just rund och jättesnygg.  ;D

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 24 jun-07 kl 22:55 »
Jag har för mig att man ökar i varje maska första riktiga varvet. Sedan varannan och därefter med ytterligare en maska emellan ökningarna.
Dvs nästa varv öka i var tredje maska, nästa varv i var fjärde o.s.v., med förbehållet att om man virkar hårt så blir det en hatt och om man virkar löst så bubblar den sig.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 25 jun-07 kl 01:56 »
Men, det är ju bara att öka där det behövs. Man märker väl om det börjar konstra åt något håll.

Våmhuskullan

• -
« Svar #7 skrivet: 25 jun-07 kl 19:38 »
Citera
Men, det är ju bara att öka där det behövs. Man märker väl om det börjar konstra åt något håll.

jo det trodde jag med....först...men virkning är inte något som bara blir bra för mig  ;D jag bara MÅSTE ha mönster om det handlar om något som ska blir runt och inte hattformat  :D

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 25 jun-07 kl 19:45 »
Här är ett mönster, visserligen oval, men det kan kanske gå......
http://hemsidor.torget.se/users/g/gussarv/sidor/matta.html

Och ett annat................
http://www.yle.fi/matochfritid/hobbyartikel.php?id=1640
« Senast ändrad: 25 jun-07 kl 19:48 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Sommartorparn

« Svar #9 skrivet: 25 jun-07 kl 19:46 »
Försök att hålla den platt, d v s sitt vid ett stort bord. Håller själv sporadiskt på med en oval trasmatta som jag flätar och syr ihop. Den tenderar också till hattform om jag inte hela tiden kollar att den ligger platt medan jag syr.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 27 jun-07 kl 23:03 »

jo det trodde jag med....först...men virkning är inte något som bara blir bra för mig  ;D jag bara MÅSTE ha mönster om det handlar om något som ska blir runt och inte hattformat  :D

Jag är nog också en som behöver mönster, det där med "på känn" funkar så där bra!  ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 27 jun-07 kl 23:04 »
Tack för alla svar och tips! Jag ska ge mig i kast med den igen i nästa vecka, när jag har lite bättre med tid. Ska bara repa upp lite först. Skönt att man inte var ensam om hattformen i alla fall.  ;)

Våmhuskullan

• -
« Svar #12 skrivet: 28 jun-07 kl 11:55 »
annars kan det ju bli en stark vedbag  ;D ;D ;D
bara virka på handtag

Våmhuskullan

• -
« Senast ändrad: 13 jul-07 kl 17:11 av färnäskullan »

bonnmoran

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 30 jul-07 kl 19:50 »
Blir det en "hat" av mattan då har du inte ökat tillräckligt många gånger. Riv upp tills där du har det slätt o fint o öka flera gånger på varvet men inte så många så att det blir vågit. När du har virkat ett varv (använd gärna någon typ av markering så att du vet var varvet börjar o slutar) så lägger du mattan på golvet och kontrollerar att den är slät o fin. När du har kommit en bit på mattan så behöver du inte öka så ofta på varvet men det ser du lätt när du lägger ut den.

Jag såg en jättefin virkad matta igår o blev så himla sugen på att virka en av matttrasor.

Lycka till ! /Bonnmoran

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 30 jul-07 kl 20:31 »
I veckans nr av Allers finns mönster till rund virkad trasmatta, med anvisningar till alla varv.

Om ni inte hinner köpa tidningen(kommer ny imorgon) så mailar jag gärna mönstret.

Sommartorparn

« Svar #17 skrivet: 30 jul-07 kl 20:58 »
Kan du inte lägga in den på tråden istället? Så finns den tillgänglig för nuvarande och framtida intressenter?

anette i bugared

• -
« Svar #18 skrivet: 30 jul-07 kl 21:07 »
Jag gör så, men det tar lite tid, så det får bli imorgon.
« Senast ändrad: 30 jul-07 kl 21:07 av anette i bugared »

bonnmoran

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 31 jul-07 kl 14:46 »
I veckans nr av Allers finns mönster till rund virkad trasmatta, med anvisningar till alla varv.

Om ni inte hinner köpa tidningen(kommer ny imorgon) så mailar jag gärna mönstret.

Den var fiiiin, nu gäller det bara att se över påslakansförrådet. Det får ju gärna vara matchande färger också. Den jag såg häromdagen var i vitt, rosa och svart eller kanske mörkblå.
Nytt nummer av Allers kommer den 2 augusti, så den som inte hann köpa numret idag hinner göra det i morgon. /Bonnmoran

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 3 användare
Stengrim, skum tomte, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser