Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solfångare på gammalt hus?  (läst 7287 gånger)

Eter

Solfångare på gammalt hus?
« skrivet: 21 jun-07 kl 22:50 »
Är det ok att sätta upp "fula" solfångare på ett hus som är över hundra år gammalt? Vad tycker folkdomstolen om det? Funderar fram o tillbaks men tycker nog ändå bekvämligheten och miljövärdet uppväger det rent estetiska och det faktum att huset mår bra av att eldas på sommarn(vi eldar var tredje dag nästan)

Tja gott folk är det värt slantarna att skaffa moderna rör tycker ni?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Solfångare på gammalt hus?
« Svar #1 skrivet: 23 jun-07 kl 21:52 »
Jag skulle inte sätta upp solfångare på vårt hus för jag tycker det förfular huset. I alla fall de solfångare jag sett. Kanske att det kommer mindre solfångare i framtiden som inte är så iögonfallande? Det skulle jag kunna tänka mig. Ett annat alternativ kan vara att sätt solfångarna på något uthus, där det kanske inte skämmer lika mycket. Eller varför inte direkt på backen om det går?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ca

« Svar #2 skrivet: 24 jun-07 kl 16:49 »
det finns några varianter på www.brattnebruk.se. har du tex skiffertak så är det kanske ett helgerån  

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 24 jun-07 kl 22:30 »
det finns några varianter på www.brattnebruk.se. har du tex skiffertak så är det kanske ett helgerån  

Kollade på bilderna där och de som skämde minst tycker jag nog var de som satt på det fristående redskapsskjulet och planket. Så det är ju ett intressant alternativ!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 25 jun-07 kl 07:32 »
Är det ok att sätta upp "fula" solfångare på ett hus som är över hundra år gammalt? Vad tycker folkdomstolen om det? Funderar fram o tillbaks men tycker nog ändå bekvämligheten och miljövärdet uppväger det rent estetiska och det faktum att huset mår bra av att eldas på sommarn(vi eldar var tredje dag nästan)

Tja gott folk är det värt slantarna att skaffa moderna rör tycker ni?

Bättre att sätta upp solfångare än att gynnar sämre alternativ.

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #5 skrivet: 25 jun-07 kl 08:08 »
Bättre att sätta upp solfångare än att gynnar sämre alternativ.
Måste lägga mig i debatten om solfångares vara eller inte vara. Solfångare är och förblir bästa alternativet till biobränsleeldade system sommartid, men de kan SPARA mycket energi även vinterhalvåret. Alla biobränsleeldade system har sämre verkningsgrad den varma delen av året bla pga att uteluften oftast har samma temperatur som innomhus. Detta ger dåligt drag i skorstenar o liknande. Dåligt drag GER dålig förbränning med följd att du släpper ut en massa föroreningar i luften som är mycket värre än den smuts din bil lämnar. Bästa alternativet sommarhalvåret ÄR solfångare, sedan var man placerar dem spelar visserligen en stor roll. Men man behöver som sagt inte ha dem på taket, utan de kan stå på backen om inga träd skymmer. Alternativen är många....
Har kunder som ha solfångarna lutade mot husväggen pga att taket inte var lämpligt.
Andra har monterat dem på uthustaket, men då tillkommer en dyr kulvertledning tyvärr
Vad påverkar då väderstreck som solfångarna placeras i ? 45 grader mot horisontalplanet(taket eller ställning) ger 100% verkningsgrad i riktning söder. Hängande på exempelvis altanräcket ( 90grader) ger 90% verkningsgrad på solfångarna i söderläge. Men dessa solfångare kan ta in stor del solvärme vinterhalvåret så att man sparar biobränsle. Tyvärr så är instrålningen sommarhalvåret då sämre.
Vrider man sedan solfångarna bort från söderläge så uppstår oxå ett dilemma att verkningsgraden på solinstrålningen minskar.
Ovanstående exempel med 45 grader i söder ändras till sydost / sydväst, då minskar verkningsgraden till 91%.
Alternativet på altanräcket ger så lite som 84%.
Vill ni läsa mer om detta gå in på: www.solgruppen.se   där finns ganska mycket läsbart och många inkopplingsförslag.
Där hittar ni även sakkunniga medlemmar i ert närområde.
Annars: maila så svarar jag så fort jag är hemma
MVH Lasse - Soltekniker
Med sol i sinne, både ute o inne.

Baxima

« Svar #6 skrivet: 26 jun-07 kl 14:13 »
Kolla även in http://sfinxsolar.e-butik.se/
Vacumrör som är dom bästa SP har testat och dessutom till humana priser.

Gano

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 jul-07 kl 14:08 »
Hej

Vid jämförelsen mellan vakuumrör och plana solfångare tänk på att byggytan i princip blir den samma. Det är många som lurat sig på att vakuumrör tar mindre plats tack vare ett högre årsutbyte, men skillnaden är minimal. Det kan t o m vara enklare att använda plana solfångare om man har en krånglig installation, de är lättare att skräddarsy, t ex till valmade tak, gavelspetsar etc.

Man använder olika sätt att definiera ytan. På vakuumrör används begreppet referensyta vilket enkelt uttryckt är rörens sammanlagda diameter X rörlängden, man räknar inte mellanrummen. På plana solfångare räknar hela den plana ytan, vilket ju är nästan 90% av byggytan.

MVH/Gano

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #8 skrivet: 24 jul-07 kl 17:01 »
Måste lägga mig i debatten om solfångares vara eller inte vara. Solfångare är och förblir bästa alternativet till biobränsleeldade system sommartid, men de kan SPARA mycket energi även vinterhalvåret. Alla biobränsleeldade system har sämre verkningsgrad den varma delen av året bla pga att uteluften oftast har samma temperatur som innomhus. Detta ger dåligt drag i skorstenar o liknande. Dåligt drag GER dålig förbränning med följd att du släpper ut en massa föroreningar i luften som är mycket värre än den smuts din bil lämnar. Bästa alternativet sommarhalvåret ÄR solfångare, sedan var man placerar dem spelar visserligen en stor roll. Men man behöver som sagt inte ha dem på taket, utan de kan stå på backen om inga träd skymmer. Alternativen är många....
Har kunder som ha solfångarna lutade mot husväggen pga att taket inte var lämpligt.
Andra har monterat dem på uthustaket, men då tillkommer en dyr kulvertledning tyvärr
Vad påverkar då väderstreck som solfångarna placeras i ? 45 grader mot horisontalplanet(taket eller ställning) ger 100% verkningsgrad i riktning söder. Hängande på exempelvis altanräcket ( 90grader) ger 90% verkningsgrad på solfångarna i söderläge. Men dessa solfångare kan ta in stor del solvärme vinterhalvåret så att man sparar biobränsle. Tyvärr så är instrålningen sommarhalvåret då sämre.
Vrider man sedan solfångarna bort från söderläge så uppstår oxå ett dilemma att verkningsgraden på solinstrålningen minskar.
Ovanstående exempel med 45 grader i söder ändras till sydost / sydväst, då minskar verkningsgraden till 91%.
Alternativet på altanräcket ger så lite som 84%.
Vill ni läsa mer om detta gå in på: www.solgruppen.se   där finns ganska mycket läsbart och många inkopplingsförslag.
Där hittar ni även sakkunniga medlemmar i ert närområde.
Annars: maila så svarar jag så fort jag är hemma
MVH Lasse - Soltekniker

Jag fattade inte en sak. I tabellen över årsutbyte stod det att det är lägre ju högre medeltempen i solfångaren var, bäst utbyte vid 25 grader. Det låter jättekonstigt för mig men jag kanske fått något om bakfoten  :-[
edit: det gällde för LESOL 5 AR

Vad gäller det estetiska så har iaf jag en utmärkt förmåga att "lura" mig att tycka att något är fint om jag vet att det är bra för miljön.  :D
« Senast ändrad: 24 jul-07 kl 17:02 av Soshila »

Gano

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 jul-07 kl 15:23 »
Jag tycker att min solfångare är det finaste som finns.  ;D Den är miljövänlig och tar tillvara på en massa energi som bara finns där.

Ursäkta att jag bryter in.  :-[ Man får högre utbyte ju lägre temperatur man har i solfångaren eftersom värmeförlusterna ökar med stigande temperaturer. Värmeutstrålningen från solfångaren gör att utbytet sjunker. 25 grader motsvarar uppvärmning av en pool, 50 grader motsvarar varmvattentillverkning.

I teorin skulle en solfångare som värmer en pool en varm sommardag kunna ta tillvara nästan 100 % av infallande solenergi (minus optiska förluster). Utbytet blir mycket högt.

MVH/Gano

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #10 skrivet: 25 jul-07 kl 23:12 »
Fortfarande inte säker på att jag fattar  :-[ men jag tycker iaf det låter som om det vore positivt för oss som bor i ett inte så särskilt varmt land. Eller  ???

Gano

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 jul-07 kl 09:28 »
Fortfarande inte säker på att jag fattar  :-[ men jag tycker iaf det låter som om det vore positivt för oss som bor i ett inte så särskilt varmt land. Eller  ???

Njaej....

De temperaturer vi pratar om är solfångarens temperatur (25, 50 och 75 grader). Om solfångarens temperatur ökar och uteluftens temperatur sjunker så får man ut mindre av anläggningen. Föreställ dig att försöka plocka ut vatten med 75 graders temperatur ur en solfångare när det är -20 grader ute. Det försvinner ganska mycket värme när det är kallt ute.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 26 jul-07 kl 09:28 av Gano »

Rödskägg

• Småland
« Svar #12 skrivet: 27 jul-07 kl 11:01 »
Att sätta solfångare på ett gammalt hus ser ju fördjävligt ut. Dessvärre gäller detsamma för uthus om det inte står så man slipper se det. Markmontage däremot, dessutom skulle man ju med lätthet kunna göra ett sådant rörligt. F.ö. känns ju tanken på en massa vattenledningar på taket lika upphetsande som varmvattenberedare på vinden.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

ca

« Svar #13 skrivet: 28 jul-07 kl 15:45 »
vintertid när solen står lågt får man som regel bara 3-5 tim sol per dag vilket gör en vridbar solfångare ganska onödig.Om man inte har flerbostadshus eller badanläggning så får man sommartid onödigt mycket solvärme även om solfångaren vetter mot öst eller väst och föranleder heller inte att göra den rörlig.En 10 kvm stor solfångare innehåller ca 6-8 liter vätska vilket inte torde ge några vattenskador om någon olycka skulle ske.Huruvida man sedan tycker det är snyggt .... ???

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Solfångare på gammalt hus?
« Svar #14 skrivet: 07 feb-08 kl 15:06 »
Vadå fult på ett gammalt hus? Boningshuset här på gården är från 1939.
Har lagt solfångare på det i samband med takbyte. Tycker absolut inte det ser fult ut.
Ser nästan ut som vindsfönster. Däremot kan jag hålla med om att vakumrör inte är så vackra eftersom de inte går att integrera i taket på samma sätt som plana.

Se bild på installationen.

Mvh K.A.J
« Senast ändrad: 07 feb-08 kl 15:09 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 07 feb-08 kl 19:04 »
Vadå fult på ett gammalt hus? Boningshuset här på gården är från 1939.
Har lagt solfångare på det i samband med takbyte. Tycker absolut inte det ser fult ut.

Personligen tycker jag det ser jättefult ut men det är väl tur att smaken är som baken! Bara för att huset är över 100 år som frågeställningen ursprungligen handlade om så innebär det inte per automatik att det är mer fel att sätta solfångare på det än ett hus från 1980-talet. Det är mycket annat som avgör i slutändan!

Kulvert är inte så himla dyrt vad jag hört och kan man få ett bra pannrum i ett intilliggande hus kan man tjäna en slant på att slippa för mycket ingrepp i befintligt hus med installationer och ackumulatortankar.

Funderar själv att lägga paneler på taket men de kommer dit bara under förutsättning att de inte syns från marken. Man vill ju gärna kunna vara ute i trädgården utan att se skiten!

ES

M8e

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 07 feb-08 kl 19:56 »
Om ni tycker att det är fult med solpaneler på taket så kan man ju sätta dem på en vägg. Då KAN det vara lättare att ignorera dem, då de nästan ser ut som fönster. Dessutom ger de mer värme på vår/höst.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

ersam

• -
« Svar #17 skrivet: 07 feb-08 kl 21:53 »
Om ni tycker att det är fult med solpaneler på taket så kan man ju sätta dem på en vägg. Då KAN det vara lättare att ignorera dem, då de nästan ser ut som fönster.

Hade jag satt upp det hemma hade jag inte kunnat vara i trädgården. Snälla någon! Ta fram en solfångare som smälter in i befintlig bebyggelse!

ES

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #18 skrivet: 07 feb-08 kl 22:40 »
Skippa all energi och vänd åter till stenåldern, så behövs det inga fula kraftledningsgator, vindkraftverk, solceller/fångare, kärnkraftverk och annat fult! ;D ;D ;D
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

M8e

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 08 feb-08 kl 07:55 »
Hade jag satt upp det hemma hade jag inte kunnat vara i trädgården. Snälla någon! Ta fram en solfångare som smälter in i befintlig bebyggelse!

ES
Det finns något företag i tyskland(?) som tillverkar RÖDA solpaneler, smälter in lite bättre på en faluröd vägg. ;)

Annars borde man kunna bygga en faluröd (eller vad vad man nu vill ha för färg) oglasad (ingenreflektion) solpanel och sen använda en värmepump för att få en användbar temperatur. Fast en sån skulle behöva en större yta för att få samma effekt och kräva en del ström. :(
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 2 användare (1 dolda)
nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser