Bättre att sätta upp solfångare än att gynnar sämre alternativ.
Måste lägga mig i debatten om solfångares vara eller inte vara. Solfångare är och förblir bästa alternativet till biobränsleeldade system sommartid, men de kan SPARA mycket energi även vinterhalvåret. Alla biobränsleeldade system har sämre verkningsgrad den varma delen av året bla pga att uteluften oftast har samma temperatur som innomhus. Detta ger dåligt drag i skorstenar o liknande. Dåligt drag GER dålig förbränning med följd att du släpper ut en massa föroreningar i luften som är mycket värre än den smuts din bil lämnar. Bästa alternativet sommarhalvåret ÄR solfångare, sedan var man placerar dem spelar visserligen en stor roll. Men man behöver som sagt inte ha dem på taket, utan de kan stå på backen om inga träd skymmer. Alternativen är många....
Har kunder som ha solfångarna lutade mot husväggen pga att taket inte var lämpligt.
Andra har monterat dem på uthustaket, men då tillkommer en dyr kulvertledning tyvärr
Vad påverkar då väderstreck som solfångarna placeras i ? 45 grader mot horisontalplanet(taket eller ställning) ger 100% verkningsgrad i riktning söder. Hängande på exempelvis altanräcket ( 90grader) ger 90% verkningsgrad på solfångarna i söderläge. Men dessa solfångare kan ta in stor del solvärme vinterhalvåret så att man sparar biobränsle. Tyvärr så är instrålningen sommarhalvåret då sämre.
Vrider man sedan solfångarna bort från söderläge så uppstår oxå ett dilemma att verkningsgraden på solinstrålningen minskar.
Ovanstående exempel med 45 grader i söder ändras till sydost / sydväst, då minskar verkningsgraden till 91%.
Alternativet på altanräcket ger så lite som 84%.
Vill ni läsa mer om detta gå in på:
www.solgruppen.se där finns ganska mycket läsbart och många inkopplingsförslag.
Där hittar ni även sakkunniga medlemmar i ert närområde.
Annars: maila så svarar jag så fort jag är hemma
MVH Lasse - Soltekniker