Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Priser på skog  (läst 5117 gånger)

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Priser på skog
« skrivet: 21 jun-07 kl 11:34 »
Ny statistik om skogspriser från Skogsbruksstyrelsen, baserat på pris per hektar produktiv skogsmark, och även i kombination med storleken på fastigheterna:

http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=31674&epslanguage=SV

Verkar inte gå att länka direkt till statistikfilerna, då URL:en blir för lång.

Detta baserar sig iaf på alla faktiskt genomförda affärer, och inga tveksamheter om hur man kommit fram till LRF Konsults kubikmeterpriser. Här är det bara pris per hektar som gäller.

För egen del ser min skogsmark ut att ha dubblat i värde på ca 3 år, jämfört med vad jag gav då.

Exempelvis så kostar små fastigheter om 1-5 hektar ca 80 000:- per hektar här nere i Götaland, medan fastigheter på över 100 hektar kostar ca 40 000:- per hektar. Nästan så att det kan bli en förlustaffär att slå ihop små fastigheter till större. Man kunde ju tro att en större fastighet skulle vara värd mer per hektar pga effektivare drivningsförhållanden, men priset avspeglar kanske att det finns många som vill ha lite skog, med betoning på lite.
« Senast ändrad: 21 jun-07 kl 11:39 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

jenses

  • Gäst
Re:Priser på skog
« Svar #1 skrivet: 21 jun-07 kl 11:42 »
Verkar inte gå att länka direkt till statistikfilerna, då URL:en blir för lång.

Försök med http://www.tinyurl.com  ;)
Priser per landsdel och storleksklass: http://tinyurl.com/2y7aca
Priser per län: http://tinyurl.com/ynrfhn

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Priser på skog
« Svar #2 skrivet: 05 jul-07 kl 22:59 »
Då ligger jag rätt på den marken som jag har lagt bud på.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Priser på skog
« Svar #3 skrivet: 06 jul-07 kl 18:50 »
Då ligger jag rätt på den marken som jag har lagt bud på.

Lycka till!
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

louise

  • Gäst
Re:Priser på skog
« Svar #4 skrivet: 06 jul-07 kl 20:35 »
jag läste den där artikeln och blev så förvirrad över att de mätte priset i hektar i stället för.. ja, mängd träd, vad det nu heter. Kubikmeterpriset. Hur kommer man fram till rimligt pris på ett kalhygge jmf avverkningsbar skog?

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Priser på skog
« Svar #5 skrivet: 07 jul-07 kl 00:14 »
Det är svårt med prisstatistik. Går man på lagfarter får man inte med alla affärer som genomförs genom fastighetsregleringar samtidigt som det finns risk att man får med affärer som av olika anledningar (släkt och vänskapsköp mm) inte sker till det pris som skulle betalas vid en helt "öppen" försäljning. De stora mäklarna av skogsfastigheter har också prisstatistik som baseras på genomförda "öppna" affärer. LRF-konsult presenterar sina på hemsidan och de redovisas i kr/m3sk som jag tycker är ett mer relevant mått i många fall. Just när det gäller objekt med övervägande kalmark eller som på något annat sätt avsevärt skiljer sig från "normalobjektet" kan även det bli missvisande. En annan fälla är fördelningen av värdet mellan olika markslag och byggnader när det gäller fastigheter med både jordbruksmark, byggnader och skog. Om den sker efter taxeringsvärdets fördelning kan det också leda till konstiga värden på skogsmark.

Just nu verkar det dock vara ett väldigt tryck på fastighetsmarknaden trots att utbudet är stort. Även oföryngrad kalmark kostar på många håll avsevärt med pengar...  

louise

  • Gäst
Re:Priser på skog
« Svar #6 skrivet: 08 jul-07 kl 10:45 »
hm. Ibland tänker jag att jag ska köpa nån dålig skog med gammal inäga för att få lite mer bete och ett och annat träd till veden. Men det verkar vara en dum affär just nu. (Å pengar finns ju ändå inte till sånt:)

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Priser på skog
« Svar #7 skrivet: 11 jul-07 kl 01:45 »
Vet inte alls hur det ser ut i dina trakter men i skogsbygder som hos oss finns i allmänhet en del betesmark/åkermark tillgänglig för den som vill arrendera. Beroende på ägare kan det också vara väldigt uppskattat att hugga fram diken etc. Arrendena är i allmänhet väsentligt lägre än gårdsstödet och dikeshuggningen kan ju glädja både markägaren och brukaren (ved och bättre beten/åkrar) Att leta på något lämpligt objekt att arrendera är ett kapitalsnålt alternativ till att köpa mark. Förutsatt att det finns någon mark tillgänglig. Problemet är att det knappast är något som annonseras ut utan helt beror på kontaktnätet.

louise

  • Gäst
Re:Priser på skog
« Svar #8 skrivet: 11 jul-07 kl 08:01 »
Tyvärr är denna skogsbygd levande, här är inte en plätt att arrendera. Det lilla av bete och åker som finns brukas. Men jag håller ögonen öppna! Det där med att erbjuda dikesrensning lät ju bra, tack för tips!

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Priser på skog
« Svar #9 skrivet: 13 jul-07 kl 00:14 »
Tyvärr är denna skogsbygd levande, här är inte en plätt att arrendera. Det lilla av bete och åker som finns brukas. Men jag håller ögonen öppna! Det där med att erbjuda dikesrensning lät ju bra, tack för tips!

Jo då, det som finns och är värt att bruka brukas i någon form även här. Däremot är det en viss omsättning på mark, där personer som tidigare brukat sin mark själva (som hobby etc) slutar och arrenderar ut den, mark byter ägare osv. För den som är intresserad och håller sig framme har det därför, i varje fall under ett ganska stort antal år bakåt i tiden inte allt för sällat öppnat sig möjligheter att arrendera mark, om än oftast små arealer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 3 användare
addebadde, fredrik99, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser