Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Staphylococcus aureus  (läst 1658 gånger)

Väg arbetarn

• Gäst
Staphylococcus aureus
« skrivet: 20 jun-07 kl 10:50 »
Hej

En av våra tackor, som lammande för 1.5v sedan fick Juverinflamation och behandlades för detta. Behanlingen är slutförd och Tackan och lammen mår bra. Lammen har fått vara hos tackan helatiden. Veterinärnen tog mjölkprov och vi har nu fått redan på att det fanns "staphylococcus aureus" i mjölken. Veterinären tyckte att vi skall ta bort tackan eftersom det har visat sig att detta återkommer...

Hur skall vi göra?
- Skall vi låta tackan och lammen gå för sig tills..?
- Är det OK att de går tillsammans med de andra?
- Skall vi flask mata lammen och tabort tackan diekt?

Tar tacksamt emot alla råd.
/

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Staphylococcus aureus
« Svar #1 skrivet: 20 jun-07 kl 11:10 »
Det är inte ok att ha dem med de andra !

Lammen kan snutta på någon annan tacka alt. något annat lamm kan snutta på tackan och då sprids bakterien till andra tackor.
Ha tackan + lammen skilda från de andra tills ni avlivar tackan.

Aureus är en bakterie som inte kan "dödas" utan det blir en kronisk juverinflamation av den.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

« Svar #2 skrivet: 20 jun-07 kl 11:13 »
Aureus är väldigt svår att bli av med. Spridningsrisken utomhus under sommaren är dock ganska liten. Jag skulle inte vara rädd för att ha tackan kvar tillsammans med de andra. Bakterierna påverkar inte lammen.   Att slakta henne till hösten är ett gott råd. Risken för återfall och akutisering i samband med fråntagning och lamning är stor.

Väg arbetarn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 jun-07 kl 12:22 »
Tack för de snabba svaren men...

Två lite motstridiga svar från tungviktarna här på forat . Detta gör ju saken inte lättare :)

Hur kommer det sig att den inte påverka lammen men kan smitta en annan Tacka om lammen "tjuv" diar? Är det bara juvren som kan påverkas eller...?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 20 jun-07 kl 12:30 »
Nej då inte alls motstridiga  :)
Henning har bara lite mer tilltro till turen än jag.

Jag drabbas alltid av Murphys lag...
t.ex
om.... det i fårflocken kommer att finnas en enda snäll tacka som bjuder alla lamm på mjölk hos mig... ja då är det ju givetvis den enda som inte skulle göra det.. dvs den med aurevs  ;D ;D

därför är jag "lite" försiktig i råden i såna situationer.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

« Svar #5 skrivet: 20 jun-07 kl 13:42 »
Jag håller med Rosa till fullo när det handlar om djur som går inomhus. När de går på bete och speciellt så här långt fram på sommaren förekommer det knappast att lammen tjuvdiar på någon annan tacka.

Mag- tarmkanalen är anpassad för att tåla mycket i bakterieväg. Blir det alldeles för hög koncentration kan förgiftningar uppstå på samma sätt som när vi får matförgiftning. (Staf. aureus är en vanlig matgörgiftningsbakterie) I mjölk från en tacka med subklinisk mastit är dock bakteriehalten inte så hög att det är farligt för lammen. Det är inte heller så att lamm som diat en mastittacka alltid smittar andra tackor som de sedan går till. Man ska dock vara medveten om att risken finns. Bakterier som hamnar på spenen kan komma in i spenkanalen om man har otur. Även där finns ett försvar men tyvärr är det inte alltid som det fungerar tillräckligt.

Det handlar som Rosa påpekar om riskbedömningar och där kan vi ha lite olika åsikter och erfarenheter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 2 användare
Robertaporo, Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser