Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankan - tjej eller kille?  (läst 4319 gånger)

farmarn

Ankan - tjej eller kille?
« skrivet: 18 jun-07 kl 22:42 »
Hej!
Min dotter Saga har ett par svensk gul och ett par svensk blå anka. Eller par och par - det är det vi inte vet. De är födda 22 maj och alltså "små" fortfarande. Hur ser man om det är tjej eller kille? Ingen av dem har en lock i baken - det är bara en massa dun och lite smårisiga fjädrar än så länge.
Finns det något annat man kan se det på?
Hälsningar Lena

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Ankan - tjej eller kille?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-07 kl 23:06 »
jag har hört att man kan kolla på storleken på fötterna, men är inte helt hundra på det.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

farmarn

« Svar #2 skrivet: 19 jun-07 kl 08:25 »
Hej!
Känns ju lite osäkert när jag inte vet vilka fötter jag ska jämföra med.
Någon annan som har någon ide om hur man ser skillnad på killar och tjejer?
Lena

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #3 skrivet: 19 jun-07 kl 10:39 »
Det sätt som jag använder är att titta på stjärtfjädrarna då hanen har en liten lock, vilket honan saknar. Men då är de hyfsat gamla!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #4 skrivet: 19 jun-07 kl 14:04 »
Hejsan!
Hur lyckades ni få tag i ällingar ?
Jag hoppas jag hittar några snart också.
Min löp anka har snart ruvat 40 dagar och inte blir det något.
Hur går det med dom små ?
Tjejen jag köpte mina svensk anka av sa att man hörde skillnad på
kvacket, men vet inte hur.
Ha en bra sommar
Mvh Monica
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Victoria

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 jun-07 kl 15:23 »
Hej!

När de har fått full fjäderdräkt ser man på de gula ankorna att hanen har tydligt markerat mörkt huvud och locken där bak. (har ej blå ankor så där vet jag ej skillnaden)

Men innan de har full fjäderdräkt så är det kvacket man lyssnar efter. Hanen har ett mycket lågt försynt kvackande läte och honan har ett kraftigare tydligt kvack som läte. Så om dina ankor är högljudda = honor och tystlåtna = hanar  ;D

/Victoria

farmarn

« Svar #6 skrivet: 19 jun-07 kl 16:46 »
Hej!
De gula ankorna låter mer än de blå. Tålamod verkar vara det som gäller.... svårt, man vill ju kunna se med en gång  :o! När jag fick barn såg jag med en gång vad det var jag hade fått - himla praktiskt ordnat!
Tack för tips, vi ska gå ut och lyssna mer!
Hälsningar Lena

Paulina

« Svar #7 skrivet: 19 jun-07 kl 23:36 »
Lyft i ankorna så garanterar jag att du hör skillnad på hane och hona. Honan protesterar högljutt, men inte hanarna. Lycka till.

farmarn

« Svar #8 skrivet: 20 jun-07 kl 08:14 »
I så fall är det honor allihop... för de gapar för full hals när vi lyfter ut dem från stallet där de envisas att springa in hela tiden  ;)!
Om det skulle visa vara endast honor - finns det någon som har hanar så kan vi kanske byta? Saga vill gärna ha ett par av varje.
Lena

Brokullen

• Dalsland
« Svar #9 skrivet: 20 jun-07 kl 23:01 »
Vad det gäller blåanka så har honorna ett grövre läte än hanarna.Jag vet inte om det stämmer in på alla raser.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

farmarn

« Svar #10 skrivet: 20 jun-07 kl 23:06 »
Åhh, jag förstår precis vad du menar - då är det säkert en hona och en hane, guud var roligt - Saga vill ju så gärna ha ett par. Hoppas, hoppas hon har lika tur med de gula.
Det som jag tänker mig är honan av det blå ankparet är nästan rosa i det som kommer bli hennes fjäderdräkt och huvudet är olivgrönt. Så har hon mörka ben och randiga ( :o) fötter - hon är jättefin och båda hennes föräldrar har jag sett och även hennes mamma är väldigt ljus. Det som jag tänker är hanen ser ut som en "vanlig" blå anka - helt typisk liksom. Ska bli spännande att se hur deras ungar kommer att se ut.
Lena

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser