Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stelkramp??? Ingen som vet något???  (läst 2076 gånger)

Balbina

• -
stelkramp??? Ingen som vet något???
« skrivet: 18 jun-07 kl 01:08 »
Någon som vet hur en killing med stelkramp beteer sig??
Hittade en av nyfödingarn liggandes i boxen imorse.
han låg som en padda med benen ut åt sidorna. När man lyfte i honom så fanns där ingen kraft alls. Höll man handen under bröstkorgen så vred han nacken åt sidan och runt på något onaturligt vänster så näsan till slut pekade uppåt. Även bakbenen var stela till dess att jag vek ihop dem.
Dessutom var hans temp nere på 33.3 grader. Tog genast in honom och gav honom sockervatten och la värmande dynor runt honom och lyckade sfå upp tempen på honom men han dog några timmar senare. Funderade på om det kunde vara stelkramp då han betedde sig konstigt med nacken och så kom jag på att mamma get hade envisats med att föda dem i en jordhög. Och getter är ju känsliga mot stelkramp. ungarna föddes i fredags. Någon som vet, har ideer eller råkat ut för liknande????
« Senast ändrad: 18 jun-07 kl 20:20 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Re:stelkramp??? Ingen som vet något???
« Svar #1 skrivet: 19 jun-07 kl 18:13 »
jag hade en killing i vintras som också dog efter några timmar, känner inte igen det där med benen, men lealös i hela kroppen och vred också huvudet i en konstig ställning. jag tror dock att min var för tidigt född och tillråga på allt hade en mamma som övergav honom. :-\
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Balbina

• -
« Svar #2 skrivet: 19 jun-07 kl 18:41 »
Efter lite snack och bollande med min mor så kom vi fram till att våra lammungar betedde sig lika med nacken när de var nära att dö....
kanske skulle kolla på fårforumet om det är någon där som vet något...

Lars Pers Maria

• -
« Svar #3 skrivet: 19 jun-07 kl 22:47 »
Jag har förlorat några kalvar som dött på liknande sätt det du beskriver. Veterinärerna säger att det troligen är selenbrist. Hann inte rädda någon. De låg med huvudet bakåt och blev mer och mer lealösa för att till sist bege sig till kalvhimlen.  Vis av detta har jag gett mina getter extra selen med kraftfodret innan killning och även ett tag efteråt.
Kanske du har selenfattiga marker?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Balbina

• -
« Svar #4 skrivet: 19 jun-07 kl 23:07 »
Fast mina får xtra selen då jag just vet att här är selenfattigt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 20 jun-07 kl 00:35 »
Jag har förlorat några kalvar som dött på liknande sätt det du beskriver.  
Måste få fråga, hur gamla var kalvarna och vilken ras var det på dom ?
Krampade dom ?

Höll man handen under bröstkorgen så vred han nacken åt sidan och runt på något onaturligt vänster så näsan till slut pekade uppåt. Även bakbenen var stela till dess att jag vek ihop dem. Dessutom var hans temp nere på 33.3 grader.

Hypotermi symptom..

/Rosa
« Senast ändrad: 20 jun-07 kl 11:37 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1750 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser