Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gute utan horn  (läst 2021 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Gute utan horn
« skrivet: 15 jun-07 kl 22:54 »
Förekommer det? det har förbigåttt mig helöt isåfall..

Har en tacklamm som föddes först av alla som har bara små tofsar där hornen bodde sitta..dom som föddes nästan två mån senare har prätiga horn ..

Båda föräldrarna har genbanksintyg o andra baggar finnes ej inom räckhåll..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Gute utan horn
« Svar #1 skrivet: 16 jun-07 kl 00:18 »
Brukar tyda på Gotlandsfårs eller mufflon inblandning
har jag fått  lära mig,
inget att avla vidare på...utan slakta.

"Det ursprungliga räddningsarbetet syftade till att bevara det hornbärande fåret som vi sedan 1977 kallar gutefår. Det innebär att dagens gutefår ska ha horn och att hornlösa djur inte ska kallas gutefår, även om det inte går att bevisa felaktigheter i härstamningen."
källa:gutefårsför.
« Senast ändrad: 17 jun-07 kl 17:29 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 16 jun-07 kl 20:09 »
vad jag förstått så har det förekommit att vissa gutefårsägare korsat in både pälsfår för att få bättre skinn o andra har korsat in texel för att få bättre slaktvikter...

detta kanju ligga långt bak men ploppa upp efter ett antal generationer...

gute fåren skall väl vara behorade vad jag vet...
så man bör nog inte sälja eller avla vidare på den kulliga ....

men hör med föreningen vilka regler som gäller.

tror att just detta är orsaken till grälet i föreningen man kunnat läsa om i tidningarna nu senast..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
« Svar #3 skrivet: 17 jun-07 kl 08:32 »
Hej!
Jag var inne på forumet och frågade om horntrångehet hos gutebaggar och fick då en bra länk där man kan läsa om ärftlighetsanlag och olika typer av anlag för att ge hornlöshet/kullighet/horn. Kanske det finns något där som kan hjälpa? http://gutefar.se/pdf-hand/Hsid%2079-82.pdf
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 jun-07 kl 09:51 »
Intressant LÄNK om kullighet .. Ja, får suga på detta ett tag.. Var redan beredd på var förbannad o ilsken på det här med genbanksintyg om det ändå inte betyder nåt..

Äh, man blir inte klok.. Om nån inte är renrasig.. hur vet man då om det tackan eller baggen..? Jag tror ändå jag ger blanka fan i dessa INTYG O ÄR BARA GLAD FÖR MINA FÅR ÄNDÅ!
« Senast ändrad: 17 jun-07 kl 09:51 av tessmoliis »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
« Svar #5 skrivet: 17 jun-07 kl 14:05 »
Jag håller helt med dig. Huvudsaken är väl att djuren mår bra, inte hur de ser ut. Men det är så sant det var skrivet tidigare att man kanske inte ska avla vidare på ett djur som är annorlunda, men varför inte spara det som sällskapsdjur :) Tanken har också slagit mig vad gäller anlagen från tackorna. Idag går man ju mest efter baggen så man har ju inte så bra koll vilka anlag tackorna bär på. Jag håller på och kollar släktskap bakåt i vår besättning för jag har upptäckt att det är tackorna som bär anlagen för horntrånghet och horntrångheten visar sig ju inte på en tacka, men däremot på en bagge. Måste tyvärr slakta en av mina 2,5 åriga G-märkta baggar nu till hösten p.g.a horntrånghet :(
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 18 jun-07 kl 11:09 »
Baggarna får fler avommor i flocken än tackorna så därför brukar man fokucera på baggarna... men lammen ärver ju 50 % från mor o far o 50 % från mor  o far föräldrar...

Du kan ju såga hornen om du vill behålla baggen...

All beror ju på vad du vill ha dina får till...

Men vill du hjälpa till o bevara rasen gutefår ... så bör du ju följa föreningens avels stategi...

Nu har ju gutefåren inte haft en stängd genbank... så om någon tidigare ägare har använt tex gotlandsfårsbagge något år o sedna spart lammen o sedan lagt på med gutar i 4-5 generationer så räknas ju fåret som en ren gute... men då ploppar de upp horn lösa gutar i bland...

tycker man att den är alldeles uppåt väggarna så gå på årsmöten o skriv motioner...

Allmogefåren har ju en stängd genbank... så där är det inte möjligt att korsa över en ras...

Men som sagt det beror på vad du vill göra med dina får...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare
Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser