Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaos  (läst 1998 gånger)

Insanity

Kaos
« skrivet: 15 jun-07 kl 17:44 »
Jag har hela tiden varit inne på att låta stoet föla utomhus, och fram tills i onsdags så har ju vädret varit strålande.
Nätterna har varit varma osv.

Såklart har det nu börjat komma lite regn, temperaturen har sjunkit och inatt var det runt 3-4 + grader utomhus. Ingen sommarvärme direkt.

Har dessutom ett stall fullt av kaniner så boxarna är ju upptagna men det ska flyttas om där idag.
Det har blivit lite kaos i ladugården därav bor kaninerna i stallet.

Ivf fölboxen ska nu göras i ordning, men såklart. Det går inte att få tag på halm. Ingen bra halm iaf, dammig och möglig är inga problem att hitta, men det känns ju inget vidare mysigt.

Föla i spån känns ju inte så kul, speciellt inte när hon ska tvätta av sin fölunge.

Hur dåligt väder kan man låta ett sto föla i?
Självfallet vill jag inte ha henne fölandes i regn och inte om marken är blöt, men hur blåsigt och kallt är "godkänt"?
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Falin

• -
Re:Kaos
« Svar #1 skrivet: 15 jun-07 kl 20:32 »
Vi har några storbalar halm kvar, har hon inte fölat till dess kan jag gå ut och kolla kvalitén på dem i morron bitti när jag kommer hem, om du har möjlighet att hämta den? (Men det är ju en fem mil enkel väg.)

Insanity

« Svar #2 skrivet: 15 jun-07 kl 20:36 »
Oh, vart bor du?

Jag är lite orolig över att det blir föl här inatt, så nu vet jag inte hur jag ska lösa det, men löser sig gör det väl :)

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 15 jun-07 kl 21:03 »
Utanför Älmhult, på "rätt" sida i förhållande till dig.  ;) Jag sitter tyvärr fast på jobbet inatt, så nu kan jag inget göra. För ögonblicket är det ju hyggligt väder, så om inte annat kanske hon kan föla ute och sedan få komma in i boxen när fölet är torrt? Annars tycker inte jag att det är hela världen att föla på spån, om alternativet är regn och blåst. En sån liten kan du väl lägga en handduk under...  ;)

Insanity

« Svar #4 skrivet: 15 jun-07 kl 21:07 »
Det enda jag är rädd över är att det är blött på marken utomhus. Temperaturen ligger nu på +10, men det lär säkerligen sjunka  :-\

Jag slänger in spån i boxen och ska försöka få hit en höbal så får jag strö med det också.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #5 skrivet: 15 jun-07 kl 22:11 »
Hallå! Jag har också halm kvar som ni kan få (i Växjö, men det vet du tror jag, du var väl här o hämtade stängsel, va?).

I alla fall tillräckligt med halm som ni kan ströa up en box med.

Skicka mail eller ring mig, du kan hitta mitt telefonnummer om du söker på hitta.se på julia+sevedstorp.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #6 skrivet: 15 jun-07 kl 22:14 »
... och skulle det krisa så ska vi ner till Korrö imorgon, det är ju lite på rätt håll i alla fall?

Insanity

« Svar #7 skrivet: 15 jun-07 kl 22:22 »
Tack :)

Inatt löser jag det med spån och hö ovanpå det.
Har det inte blivit nåt inatt så hör jag av mig :D

Insanity

« Svar #8 skrivet: 15 jun-07 kl 22:23 »
Korrö är inte alls långt bort. Ni kör ju genom Linneryd då antar jag, vi bor 1 mil utanför Linneryd, mot Tingsrydshållet :)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #9 skrivet: 16 jun-07 kl 18:05 »
Läste ovanstående. Tror inte att du behöver oroa dig för ifall stoet fölar ute, trots att det är svalnare nu och/eller det (ös)regnar.

Det är trots allt en mycket härdig hästras du pratar om; hur tror du vädret är på shetlandsöarna? Typ blåsigt och regnigt  för jämnan ;D

Mina islandshästar låter jag alltid föla ute trots väderlek. Då känner de sig inte instängda och man slipper riskerna med att fölet kommer i kläm mot en boxvägg. Lite regn och gyttja är inte alls skadligt för ett föl, det är nog mest vi människor som skulle vilja se dem inomhus, helt enkelt därför att vi själva inte skulle vilja få barn ute på en regnig äng ;) Men vi är människor och hästar är hästar.

Jag tror att det är bättre att låta henne vara och inte stressa henne genom att byta miljö och nu plötsligt börja ta in henne, när hon är van att vara ute på nätterna.
Why be normal when you can be yourself?

Insanity

« Svar #10 skrivet: 16 jun-07 kl 19:31 »
Stallade in dom idag, båda hästarna såg bedrövliga ut, det blåser ordentligt här och det har regnat hela dagen.

Smidigare för mig också om hon är inne vid fölningsdags, slipper jag stå i regnet om det behövs hjälp  :P

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #11 skrivet: 16 jun-07 kl 19:43 »
Stallade in dom idag, båda hästarna såg bedrövliga ut, det blåser ordentligt här och det har regnat hela dagen.

Smidigare för mig också om hon är inne vid fölningsdags, slipper jag stå i regnet om det behövs hjälp  :P

Jo, det är klart ;)
Måste erkänna att det här i Skåne också regnar "cats and dogs". Det bara ösar ner  :-\
Har dock genom åren (har fött upp ett 25-tal föl) lagt märke till att även dåliga förutsättningar för fölet som t ex kallt och regnigt väder ofta regleras av på ett naturligt sätt hos hästarna (obs att jag återigen menar islandshästar, men shettisar är ett lika gammalt och härdigt hästras).
Inte sällan har jag råkat ut för att stoet väntat och "knipat ihop" någon vecka extra, ifall vädret är dåligt, och passar sedan på att föla första bästa dagen när solen skiner och ett nytt högtryck har börjat! :)
Why be normal when you can be yourself?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #12 skrivet: 16 jun-07 kl 19:45 »
Nog är halm att föredra (fast speciellt för att förhindra att fölet senare provar "smaka" av spånet och därför blir förstoppad) fast det går faktiskt utmärkt att föla på spån, fyll bara upp ordentligt tjockt så att det inte kan glida undan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser