Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vetegräs HJÄLP!  (läst 4965 gånger)

jaba

• Gäst
Vetegräs HJÄLP!
« skrivet: 15 jun-07 kl 13:08 »
Ni som har en vetegräspress... Vi har en manuell (Porkert), men undrar om vi gör ngt fel. Vi har odlat upp gräs som är dryga 10 cm högt och för att få ut 2 shots behöver vi skörda en hel platta (ca 20x30cm). Undrar om vi gör ngt fel. Vi har försökt gå så nära jorden som möjligt, då mkt av saften sitter lågt, men fortfarande blir det så väldigt lite.
När man beställt vetegräs-shots ute i juicebaren, så tar de bara ett knippe gräs och det blir en hel shot!
Ideer, tankar? hur gör ni?
Vore så tacksam för svar!!

martinki

• ljuspunkt
Re:Vetegräs HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 21 jun-07 kl 20:32 »
Är inte så insatt i just allt runt omkring vetegräs, visste inte att det fanns en vetegräspress faktist ...

Men det vetegräs jag ibland (sällan) använder kör jag i mixern - helt och hållet. Det står så i en bok som handlar om alla möjliga sorters "groddar", och jag föll för det här med att man då just får allting, inte "bara" saften.

Det kanske är något för Er? Att köra allt i mixern istället för att pressa?

jaba

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 jun-07 kl 09:28 »
jag vet inte heller riktigt... men jag har hört att det är bara saften som gör oss gott i gräset, då det innehåller cellulosa som våra magar inte kan hantera.  ??? någon som är mer insatt och kan reda ut gräs-oredan?? :)

Spiritlight

• kom ihåg att ALLT är möjligt
    • Södermanland
    • Off-grid.se
« Svar #3 skrivet: 23 jun-07 kl 10:43 »
Man får ut oerhört lite vetesaft, du måste odla väldigt mycket. Det är lite arbete med det.
Jag är off-grid i hus på hjul
http://off-grid.se
http:survivalist.nu

martinki

• ljuspunkt
« Svar #4 skrivet: 26 jun-07 kl 18:19 »
Hej!

jag vet inte heller riktigt... men jag har hört att det är bara saften som gör oss gott i gräset, då det innehåller cellulosa som våra magar inte kan hantera.  ??? någon som är mer insatt och kan reda ut gräs-oredan?? :)

I princip har jag "hört" samma sak, nämligen att vi inte kan ta upp näringsämnen i gräs genom att tugga på det. Men i mixern blir ju allting krossat och de flesta cellväggarna och cellförbund skadas nog ordentligt och därför tror jag att på så vis kommer att kunna ta upp näringsämnena ändå.

Jag hittar tyvärr inte det stället i den där boken just nu, man jag är bergsäker att det stod där någonstans ???

Martin

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 26 jun-07 kl 20:20 »
Njaej, "lite" mer än så borde ni kunna pressa ut. Nu vet jag inte exakt hur just eran press ser ut, men på min gamla var det en skruv som man kunde ställa in. Dra åt den och prova igen.

En sak till. När man kör gräs i mixern. Tänk på att man tillför väldigt mkt. syre och måste dricka bums för att inte allt gött ska oxidera. Och man kanske inte vill köra ett vetegräslavemang om "hö't" är kvar  :-[

Annars, går det också väldigt bra att tugga och spotta.

RåPrästinna

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 jul-07 kl 11:45 »
Hej,
Jag har också köpt en Porkert och jag är inte sådär jättenöjd med den. Det finns bättre pressar, vilket jag ska skaffa med det snaraste. Prova att köra gräset två gånger för att få ut lite mera.
Jag har provat att köra gräset i min Vitamix med bananer nektariner, mandariner osv och lite vatten, det blir mycket gott och så oxiderar det inte så snabbt med frukten i. Cellulosan blir söndersmulad också och det är ju fibrer, så det kan väl bara vara bra, eller?

Nalle Solvik

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 jul-07 kl 22:31 »
Beträffande vetegrässaft!  Enligt min erfarenhet skall gräset ha en längd av 15-20 cm då det skördas. Utfallet beror också på hur tätt man sått och hur  mycket man vattnar. Gräset växer enligt tillgång på näring, vatten och ljus. Man måste försöka optimera dessa för att få ett kraftigt och frodigt gräs. Man kan också göra saft på naturligt, vilt växande gräs under sommarmånaderna, men då måste man veta vad man kan samla för sorter. Gräset skall sköljas omsorgsfullt och så är det bra att tillsätta en skvätt äppelvinäger för att ta kål på ev. bobbor. Man måste förstås samla gräset på möjligast "rena" områden. Inga landsvägsrenar osv. Gräs är ett utmärkt näringämne rätt använt! En handkvarn kopplad till en gammaltida köttkvarn fungerade hos oss utmärkt.
Saften skall  drickas genast och kan inte uppbevaras t ex i kylskåp. Hemodlat vetegräs är förstås renare och på vintern enda alternativet. Blanda gärna litet äppelsaft eller annan saft i grässaften så blir den njutbarare för bl a barnen.
Hejs igen!
Nalle  Solvik.

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser