Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra jäsningar  (läst 57986 gånger)

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Våra jäsningar
« Svar #120 skrivet: 07 sep-08 kl 09:00 »
har svartvinbärsvin på avjäsning nu.
ett vin på jäsning som är en blandning av rester av svartvinbär,rabarber samt en massa äpplen.
och ett äppelvin nystartat.
cidern är buteljerad. (äpplen o rabarber)

nu har snart alla äpplen på gårdens 2 träd blåst ner. men ett träd återstår på dotterns gård.
ingen äter äppelmos här och alla är trötta på äppelsaft och dricka så det får bli vin av alltihopa  ;D ;D

börjar bli ett riktigt bra vinförråd nu i jordkällaren.

tänkte senare göra det där kaktus/lime vinet jag gjorde förra året bara några dunkar e lediga...det var otroligt gott.

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Våra jäsningar
« Svar #121 skrivet: 07 sep-08 kl 15:19 »
"Snåldricka" av cidertyp satt på jäsning.
Har tagit undan alla avrunna hallon från safttillverkningen och stoppat  med dom i den senaste satsen cider.
Det doftar hallon och har fått en trevlig röd färg hittills. Den här satsen ska jag söta med lite laktos samtidigt med kolsyregivan av socker för jag tror att hallonens smak kommer fram bättre med lite sötma.

highland

  • Inlägg: 118
    • Halland
SV: Våra jäsningar
« Svar #122 skrivet: 08 sep-08 kl 21:21 »
Har blivit väldigt mycke äpplen iår. Har gjort en sats äppel/rödbetor, en sats äppel/fläderbär sen förra året gjorde jag ett fantastiskt gott äppel/nyponvin så det har jag gjort 25 liter iår och idag satte jag en omgång med äppel/rönnbär som vi tänkt lagra på ekfat sen, ska bli spännande när alla satser är klara. Annars är nog årets höjdare Björksavschampanjen vi gjorde i somras. Den smakar verkligen inte som nåt annat jag smakat men blir bättre för var flaska, och kolsyran är helt perfekt har jag flax så åker korken sakta ur med ett poff när man släpper närjtråden. ;D ;D
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

 

Lus_N

  • Inlägg: 20
    • Närke
SV: Våra jäsningar
« Svar #123 skrivet: 14 sep-08 kl 20:24 »
Än så länge är min cider rosa... Eller ja. Inte rosa rosa. Men man ser en markant skillnad på flaskorna gjorda på röda äpplen och de som är gjorda på andra äpplen.  :D

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Våra jäsningar
« Svar #124 skrivet: 12 okt-08 kl 16:29 »
• Har buteljerat min rosa cider den är fortfarande rosa om än lite blekare. Tyvärr var det nog lite för mycket syra och för lite arom i äpplena för cidern smakar verkligen syrligt.
• Testet med skurna äpplen i stället för juicade är också tappade på flaska. Det var hälften astrakaner och hälften mycket sura vilsäpplen.Hittills är det en besvikelse. Trots att jag tog mer äpplen/l vatten än vad som anges i recepten jag läst blev det en väldigt tam och intetsägande smak. Inte alls som jag är van från mina mustbaserade cider-jäsningar.
• Snåldrickan som jag satt på äppelmust och hallon som blivit kvar efter att safttillverkningen vill inte sluta jäsa. Färgen är vackert rosa och än så länge är hallonsmaken markant. Ska bli spännande.
• Oraniecidern tog sin egen väg. Jag hade ställt oraniejuicen mycket svalt och lufttätt i väntan på att förkulturen skulle ta fart. Den satte omedelbart igång att störtjäsa så nu är den upptappad på jäsflaska med jäsrör och får fortsätta sitt egenvalda spontanliv. Jag har höga förhoppningar på oranie som cideräpple. Dom är både aromatiska och syrliga och juicen var verkligen speciell i aromen.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Våra jäsningar
« Svar #125 skrivet: 13 okt-08 kl 10:26 »
Har en balja äppelvin står på köksbänken.. bubblar härligt, skönt o avkopplande att lyssna på medans man äter frukost.. :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
SV: Våra jäsningar
« Svar #126 skrivet: 13 okt-08 kl 20:21 »
Tyvärr var det nog lite för mycket syra och för lite arom i äpplena för cidern smakar verkligen syrligt.

Var inte orolig, syran bryts ned med tiden. Räkna med ett års lagring, minst... Och gör inte som jag - dvs provsmaka för ofta! Så nu när fjolårets cider börjar bli verkligt god, är den nästan slut... ::) :-[

Med årets cider ska jag inte göra samma misstag, så tålamod, tålamod  ;D
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Våra jäsningar
« Svar #127 skrivet: 14 okt-08 kl 08:24 »
I år har jag gjort så mycket cider att det nog finns plats både för provsmakning och lagring. :D

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
SV: Våra jäsningar
« Svar #128 skrivet: 14 okt-08 kl 17:21 »
I år har jag gjort så mycket cider att det nog finns plats både för provsmakning och lagring. :D

Jag hade gjort 28 liter och trodde att de var välsignade.... men det var inte riktigt så :o I år blir det drygt 26 liter och kanske är de välsignade ;D ;D
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Våra jäsningar
« Svar #129 skrivet: 03 nov-08 kl 12:45 »
Är fortfarande ganska novis på vin, men har i alla fall gjort några omgångar som hittills alltid blivit bra!

Men nu vet jag inte vad jag ska göra med mitt fläderblomsvin, som jag började med i mitten på september (på djupfrysta blommor). Det började bra, men redan efter ett par veckor, tyckte jag att jäsningen började avstanna (inga bubblor i röret) och det hade bildats en vit beläggning på ytan. Men lukten var bra och det verkade vara jäsning på gång, eftersom det pyste vid omrörning. Beläggningen - skummet - tog jag bort och tappade sen om vinet och filtererade det. Min teori var då att det var frömjöl ovanpå.

Nu har det gått några veckor till. Det är en vit beläggning på igen (med stora bubblor). I jäsröret är det inga bubblor, men däremot är det mycket kolsyra i drickan. Jag har mätt sockerhalten och det är väl en 8 % (det var 17% i början). Alla mina andra viner har jäst ut helt på samma tid, så jag är lite fundersam. Drickan smakar som icke-färdigjäst vin, ganska sött, men inte färdigt som sagt. Det är inget fel på smaken, förutom sötman.

Vad ska jag göra? Är den vita beläggningen mögel (vilket jag inte hoppas, förstås)? Kommer vinet att fortsätta jäsa (hade i riktig vinjäst och närsalt)? Ifall det nu inte är mögel, ska jag kanske jäsa om alltihop?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Våra jäsningar
« Svar #130 skrivet: 08 nov-08 kl 12:02 »
Sommartorparen :

Att jäsning stannat helt trots att det finns mycket socker kvar låter märkligt, vet inte vad det skulle kunna bero på, om du inte ställt kärlet kallt.

Det som växer på ytan är förmodligen nån typ av hinnjäst som du skrev i ditt PM. Om du vill försäka rädda vinet så kan du tappa om det, fast tvärtom mot hur man brukar göra, dvs. sätt häverten i botten av hinken och låt rinna till 4-5cm vätska är kvar. Svavla sen med 1/2g svavla per 10 liter vin.

Det finns en chans att rädda vinet men risken är att den vilda jästen fortsätter att vara verksam och kan då förstöra vinet.

Den avbrutna jäsningen får åtgärdas med ny jäst om inte jäsningen kommer igång efter omtappningen, bäst är ny jäst för att få försprång över vildjästen.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Våra jäsningar
« Svar #131 skrivet: 09 nov-08 kl 09:20 »
Okej, tack så mycket, Vitis! Även om jag inte kan rädda vinet, så har jag i alla fall lärt mig något!

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Våra jäsningar
« Svar #132 skrivet: 14 nov-08 kl 15:07 »
Kan förresten hemmagjord vinäger drabbas av hinnjäst? På ev. förekommen anledning. Ska bevaka eländet ett tag till.

Kavat

  • Inlägg: 200
    • Närke
    • GreenHorse
SV: Våra jäsningar
« Svar #133 skrivet: 20 nov-08 kl 23:32 »
Någon som provat att jäsa vin på pumpa?
Hur, och resultat?

Jag har googlat på "pumpkin wine" och man får flera träffar men en del ingredienser som jag inte lyckas översätta. Vad är "Campden tablet" t ex?


kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
SV: Våra jäsningar
« Svar #134 skrivet: 21 nov-08 kl 16:28 »
Kan förresten hemmagjord vinäger drabbas av hinnjäst? På ev. förekommen anledning. Ska bevaka eländet ett tag till.

Jag antar att den inte är färdig än och fortfarande luktar en del sprit. Hemmagjord vinäger får en geleaktig hinna överst innan den är klar. Den kan hindra syretillförseln och ska röras ner då och då. Den bildas av ättiksyrebakterier och är helt normal :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
SV: Våra jäsningar
« Svar #135 skrivet: 21 nov-08 kl 18:56 »
Någon som provat att jäsa vin på pumpa?
Hur, och resultat?

Jag har googlat på "pumpkin wine" och man får flera träffar men en del ingredienser som jag inte lyckas översätta. Vad är "Campden tablet" t ex?




1 st Campden tablet motsvarar 0,5 g vinsvavla.

Här har jag gjort ett litet brygglexikon. Det är inte på något sätt komplett, men du kommer en bra bit på väg.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Våra jäsningar
« Svar #136 skrivet: 10 sep-09 kl 21:34 »
Återupplivar denna gamla tråd. Nu har jag gjort ett nytt försök med fläderblomsvin, med svavel i denna gång. Drabbades inte av hinnjäst, utan det blev väldigt bra. Allt sockret jäste ut (fast det stod mycket längre i dunken än planerat, p g a semester och det ena med det andra). I receptet stod att man skulle skaka på vinet för att få bort kolsyran före tappningen på flaskor. Och det var mycket kolsyra i. Men stå och skaka en nästan full 30-litersdunk tyckte jag lät lite väl överdrivet, så jag tog en liten handvisp och vispade på ytan 2x15 minuter. Det fick duga, och sen lät jag flaskorna stå ett tag utan lock (och skötte tvättstugan istället). Jag tror nog att den mesta kolsyran är borta och att det blir ett bra vin. Dessutom tror jag att alkoholhalten håller sig på en rimligare nivå den här gången. Det kändes så när jag provsmakade.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Våra jäsningar
« Svar #137 skrivet: 18 sep-09 kl 21:10 »
Ja, nu var det dags för en ny sats. Jag tänkte göra fläderbärsvin på redan använda bär (idag gjorde jag saft och gelé), för det gick hur bra som helst förra gången. Men jag har även redan använda rönnbär (gelé) i frysen och funderar på hur det skulle smaka med fläder och rönnbär tillsammans - proportioner - har googlat men inte hittat något i den kombination. Däremot har jag sett fläder-rönnbärsgelé, så det borde ju passa smakligt. Och rönnbär tillsammans med äpplen, det är också en tanke, och det finns det dessutom recept på. Är det någon som har testat rönnbär-fläderkombinationen i vin, så berätta!

alexthesaint

  • Inlägg: 447
    • Västergötland
SV: Våra jäsningar
« Svar #138 skrivet: 18 sep-09 kl 22:54 »
Ja, nu var det dags för en ny sats. Jag tänkte göra fläderbärsvin på redan använda bär (idag gjorde jag saft och gelé), för det gick hur bra som helst förra gången. Men jag har även redan använda rönnbär (gelé) i frysen och funderar på hur det skulle smaka med fläder och rönnbär tillsammans - proportioner - har googlat men inte hittat något i den kombination. Däremot har jag sett fläder-rönnbärsgelé, så det borde ju passa smakligt. Och rönnbär tillsammans med äpplen, det är också en tanke, och det finns det dessutom recept på. Är det någon som har testat rönnbär-fläderkombinationen i vin, så berätta!
Är bra nära nu. Fläderbär/äpple puttrar för fullt. Ska om jag hinner plocka rönnbär i helgen och göra äpple/rönnbär. Funderar på en mix äpple/rönn/fläder jag med.
Har en rejäl sats äppelvin som sommer splittas upp i flera varianter bara jag kan bestämma mig!
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
SV: Våra jäsningar
« Svar #139 skrivet: 19 sep-09 kl 21:40 »
Ja, nu var det dags för en ny sats. Jag tänkte göra fläderbärsvin på redan använda bär (idag gjorde jag saft och gelé), för det gick hur bra som helst förra gången.

Har du gjort gelé och tänker göra vin på samma bär som du redan gjort gelè av?
I så fall har du nog redan kokat ur smakerna och fruktsocker ur bären misstänker jag.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser