Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra jäsningar  (läst 57983 gånger)

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Våra jäsningar
« Svar #100 skrivet: 26 feb-08 kl 10:27 »
Citera
Min första fylla var i 12-årsåldern när jag hjälpte till att tömma ett 10-liters svagdricksankare fyllt med svartvinbärsvin, som kompisens morsa hade glömt bort i ett uthus
Det smakade prima fast det stått i åratal.
min första var med aurora, det där söta sliskiga vinet...mådde inte bra varesig under kvällen eller natten. har aldrig druckit sött rött vin efter det! var nog 13 då...

gjorde en tabbe som 14 åring också...jag och en kompis skulle nalla av mammas potatisvin, och vi kräktes hela kvällen och var dåliga i flera dagar...den hade tydligen inte jäst klart  :-X .mama har lite skoj åt det än idag...ja vi fick ju skylla oss själva. men potatisvin drack jag väl igen senare..doch färdigt och lagrat något år!!!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Våra jäsningar
« Svar #101 skrivet: 26 feb-08 kl 10:46 »
Potatisvin har jag inte ens hört talas om tidigare. Smakar det bra?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Våra jäsningar
« Svar #102 skrivet: 26 feb-08 kl 17:37 »
bara om det får lagras en lång tid...något år helst. och man bör tillsätta apelsin/citron/russin för smakens skull..ett mycket starkt vin.
dricker man det direkt då det är färdigt så smakar det lite mäsk..

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Våra jäsningar
« Svar #103 skrivet: 12 apr-08 kl 22:11 »
testa även ur ena dunken med cider. verkar ha klarat sig, dock tror jag den tappat lite av kolsyran.
populär cider tydligen...en 10L dunk dracks ur då vi hade bjudning  ;D vissa drack mer än andra av oss 7 :-X

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Våra jäsningar
« Svar #104 skrivet: 23 maj-08 kl 23:14 »
Ojoj, mitt nässelmjöd som jag kollade idag luktade gott och såg fint ut, men locket och kanterna ovanför ytan hade möglat. Eftersom jag hade kran i, kunde jag tappa av försiktigt. Nu har jag hällt mjödet i två stora kastruller över natten och ska göra storrengöring av vinfatet i morgon. Då ska jag också prova lite av mjödet och mäta sockerhalten. Varför möglar det i locket?

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
SV: Våra jäsningar
« Svar #105 skrivet: 11 jun-08 kl 19:50 »
Igårkväll satte jag fläderblomsvin enligt receptet som finns med i den där "eget vin-boken". Imorse bubblade det av bara 17 i mäsken som står i jäshink med handduk över. Det ska bli intressant att se, läs smaka, resultatet så småningom  :P

Min äppelcider jag gjorde i höstas börjar nu bli drickbar. Syran är inte så markant längre och den är inte så kantig och vass, dock kunde den vara lite mer fyllig i smaken... Ytterligare en tids lagring så kanske den blir ännu bättre. En del av cidern går till egen äppelcidervinäger som vi nu är självförsörjande på  8)

Jag plockade så mycket fläder att jag frös in en del i plastpåsar som jag sög luften ur. Orkar jag innan den har blommat ut så plockar jag mer och fryser in. Tänkte ha att spetsa andra vinbrygder med tänkte jag. Och till vanlig saft förstås, jag fyllde 10-literskastrullen med en sådan sats också igår.  ;D
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Våra jäsningar
« Svar #106 skrivet: 06 jul-08 kl 12:08 »
jag gjorde en sats maskirosvin för någon månad sen men den jäser inte alls!
jag har gjort som jag brukar och inte missat något steg...och tillsatt extra scker och jäst för att försöka få igång jäsningen igen...vad mer kan jag göra? eller e det bara att hälla ut?

nu har jag i dagarna även startat ett rabarbetvin m lite äpple i  ;D

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
SV: Våra jäsningar
« Svar #107 skrivet: 09 jul-08 kl 16:53 »
Har du kollat med oechslemätare så att det verkligen inte jäser? Det kan ju vara någon otäthet som  gör att det inte bubblar i röret. Så var det med mitt fläderblomsvin, det pös ut vid sidan om... ett annat jäsrör och vips så bubblade det.

Jästen dör vid närmare 30 grader, så man får ha det stående i ett rum som inte når den temperaturen nu på sommaren.

Jästen kan ju ha varit gammal och död?

Om innehållet luktar ok så kan du ju testa med ny jäst och lite jästnärsalt, det kan behövas syra i också eftersom det är för lite sådant i blommor, häll på lite citronsyra eller saft av citron.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Våra jäsningar
« Svar #108 skrivet: 12 jul-08 kl 20:12 »
kollade med mätaren...men jag kan testa ha i lite citron nu  ;D
jästen hade jag nyligen köpt fast det är ju ingen garanti heller direkt. kan ju testa ha i lite från en annan förpackning..ja det gör jag ;D

allt luktar som det brukar...

Genral von snajder

  • Gäst
SV: Våra jäsningar
« Svar #109 skrivet: 14 jul-08 kl 13:37 »
kollade med mätaren...men jag kan testa ha i lite citron nu  ;D
jästen hade jag nyligen köpt fast det är ju ingen garanti heller direkt. kan ju testa ha i lite från en annan förpackning..ja det gör jag ;D

allt luktar som det brukar...


jag dricker mäsk

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Våra jäsningar
« Svar #110 skrivet: 16 jul-08 kl 17:43 »
det fungerade inte! är det bara att slänga då eller????

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
SV: Våra jäsningar
« Svar #111 skrivet: 16 jul-08 kl 19:57 »
Det verkar ju konstigt om det inte ska gå att få igång det.
Du är säker på att det inte pyser ut någon annan stans? Och att temperaturen är lämplig?

Ibland kan man bli tvungen att skaka igång jäsningen. Det kan vara värt ett försök. Skaka jäskärlet ordentligt några gånger med ca 12 timmars mellanrum. Om jäsningen inte är igång efter 3:dje dygnet har jag för tillfället inte några ideér på lager.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Våra jäsningar
« Svar #112 skrivet: 17 jul-08 kl 09:47 »
Det verkar ju konstigt om det inte ska gå att få igång det.
Du är säker på att det inte pyser ut någon annan stans? Och att temperaturen är lämplig?

Ibland kan man bli tvungen att skaka igång jäsningen. Det kan vara värt ett försök. Skaka jäskärlet ordentligt några gånger med ca 12 timmars mellanrum. Om jäsningen inte är igång efter 3:dje dygnet har jag för tillfället inte några ideér på lager.
har skakat också
men jag har ett rabarbet/äppelvin i en dunk bredvid och det jäser fint det  ;D
kan ha varit något fel från början på maskrosvinet eftersom det inte jäst alls. testa tom olika mätare då jag har 2 st (handlat i senilt tillstånd)

 

Lus_N

  • Inlägg: 20
    • Närke
SV: Våra jäsningar
« Svar #113 skrivet: 28 aug-08 kl 13:22 »
Förra året testade jag att göra en sats av Bomans cider. Blev nöjd med resultatet så i år har jag tre omgångar på jäsning än så länge. En med enbart röda äpplen (hoppas på rosa cider  :)), en med lite olika sortes äpplen,  och en med päron.  Den med päron luktar dock lite skumt just nu... Så jag vet inte om den är värd att spara. Tänkte iaf hälla på flaskor på söndag och då blir det nog en sats cider med enbart transparant blanche åxå.

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
SV: Våra jäsningar
« Svar #114 skrivet: 28 aug-08 kl 13:46 »
En med enbart röda äpplen (hoppas på rosa cider

När jag gjorde min cider förra året var grunden en rosafärgad must, eftersom många av de äpplen jag använt var röda. När jästen hade jäst ut var resultatet en klar, ljust gul, typ äppel-/champagnefärgad dryck... förvånad blev jag :o

Berätta gärna hur din cider ser ut när den är klar  :)
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Våra jäsningar
« Svar #115 skrivet: 02 sep-08 kl 11:09 »
Har satt cider på JP Bergius äpplen. Dom har ju röda strimmor i fruktköttet förutom att skalet är rött.
Musten som jag gjorde med råsaftscentrifug blev vackert rosa och nu efter sockergivan är det fortfarande rosa.
Ska bli spännande att se om det håller i sig.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Våra jäsningar
« Svar #116 skrivet: 02 sep-08 kl 15:02 »
Har precis satt min första sats någonsin. Det blir äppelvin enl. nybörjar receptet i senaste åter, men med ett inslag av röda vinbär, gröten, som blev över efter saftkoket. Jag har ingen aning om hur det skall gå till förutom det jag läste, men testar och ser. Just nu ligger 8 kg äpple i småbitar och rödvinbärsgröten och 2 citroner och 2 kg socker i jäskärl med 10 liter vatten och jäst sedan i morse :)

Tänker att det inte kan bli värre än odrickbart... Jag väntar med spänning.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Våra jäsningar
« Svar #117 skrivet: 04 sep-08 kl 03:26 »
Har satt cider på JP Bergius äpplen. Dom har ju röda strimmor i fruktköttet förutom att skalet är rött.
Musten som jag gjorde med råsaftscentrifug blev vackert rosa och nu efter sockergivan är det fortfarande rosa.
Ska bli spännande att se om det håller i sig.
så ser äpplerna ut från det ena av mina träd, ett jättegammalt äppelträd. och av de blir det rosa drycker och mos  :D

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Våra jäsningar
« Svar #118 skrivet: 05 sep-08 kl 20:07 »
Snart ska saftmaja gå varm, mina äpplen är lite senare. En kompis fick 400 kg "matäppplen" från en som inte hade lust att ta vara på sina äpplen, och jag lånade honom min saftmaja. Han gör cider, som han lärt sig hemma i England när han var barn.  Ser frammåt tils det kan avsmakas.
Själv gör jag vin och applejack.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Våra jäsningar
« Svar #119 skrivet: 05 sep-08 kl 23:27 »
så ser äpplerna ut från det ena av mina träd, ett jättegammalt äppelträd. och av de blir det rosa drycker och mos  :D
Ja det stämmer. Den rosa äppelmosen röner stor förundran och uppskattning. Vårt träd är inte så gammalt- bara från 1940 ca :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

267 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser