Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra jäsningar  (läst 66022 gånger)

Våmhuskullan

• -
Re:Våra jäsningar
« Svar #80 skrivet: 21 sep-07 kl 17:36 »
Äppelvinet har nu klarnat och har tappats om och ska buteljeras :-)
hoppas jag hinner med detta ikväll annars blir det i morgon.
Alkoholhalten är uppmätt i 15%...
skulle mäta med jäsningsmätaren men den slog i botten på röret så jag ska mäta detta då jag tappat upp det i en flaska :-)
luktar bra och smakar helt okej...lite stark smak kanske..men det blir nog bättre med lagringen.
Har nu gjort i ordning i jordkällaren för att förvara viner där...tänkte bara ställa vinflaskorna i gamla bryggeribackar som jag en tänkte "tippa" så jag får rätt lutning så korkarna ej torkar och ställa dessa så det blir som en hyllvägg...vad tros om detta? temperaturen där är nu 8 grader och jordkällaren brukar hålla sig i den temperaturen nästan hela tiden och det är väl en okej temperatur?

nu är ena stordunken ledig så jag tänkte starta något nytt projekt...
gärna ett rött vin..jordgubb kanske? kanske testa med en sån där färdig dryck som du radar hade gjort...fast du kalla det brezzer kanske? ja det får nog bli en sån...du har gjort väldigt utförliga beskrivningar och journalen som jag vill tacka för! hjälper en nybörjare som mig väldigt mycke  ;)
har ju startat en sån där sats från öb också för ett antal dagar sen...bubblar på  :P

Våmhuskullan

• -
« Svar #81 skrivet: 21 sep-07 kl 17:48 »
en av alla 6 ciderdunkar har fått något konstigt i sig...det flyter runt en massa grums i dunken...ganska mycket...ser ut som klumpar och klegg typ...så den dunken lär ju hällas ur...vet ej vad som hänt med den  :o

Radar

• Jämtland
« Svar #82 skrivet: 21 sep-07 kl 20:15 »
Otur med infektionen  :( . Kanske du kan lista ut vad det är med hjälp av denna. http://www.vinboken-online.com/vinsjukdomar.html
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 20:15 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Våmhuskullan

• -
« Svar #83 skrivet: 21 sep-07 kl 21:07 »
Vinsjukdomar och fel
Slembildning

1. Pektinklumpar = ett gele som kan bildas vid användande av pektinrik frukt, t ex svarta och röda vinbär, omogna krusbär och äpplen. Sätt till 1 påse enzymer upplöst i lite vin och klumparna upplöses snabbt om vinet skakas regelbundet. Jäsningsaktiviteten ökas under en kort tid.

2. Den andra formen av slembildning beror på för lite syra i vinet. Slembakterier bildar kolonier i långa trådar. Tillsättning av citronsyra eller vinsyra får snabbt bukt med slemkolonierna.

Ett par dagar efter syratillsättningen gör man en lätt svavling.

kanske värt testa detta...menar om inte annat en erfarenhet rikare...?..
kan ju testa citronsyra först...redan i morgon!
hur gör man en svavling??????

Radar

• Jämtland
« Svar #84 skrivet: 21 sep-07 kl 21:16 »
http://www.henriksdalsvingard.se/index.html

Klicka på "Vinkemi" och scrolla ner till "Svavling av vin"

Våmhuskullan

• -
« Svar #85 skrivet: 21 sep-07 kl 21:23 »
AHA!!!! ja man lär ju bli kemist snart med då  ;D ;)

Sommartorparn

« Svar #86 skrivet: 09 okt-07 kl 12:43 »
En nybörjare berättar: I mitten av september satte jag igång med flädervin och gjorde något mittemellan två recept. Den första satsen på portvinsjäst i ett 10-l-plastjäskärl. Sockerhalten var visst ca 30% (jag har bestämt mig för att bara använda oechslemätaren för att kolla om det jäser eller inte, det här med att räkna ut alkoholhalten tror jag blir en annan gång). (Det luktar nu jäst och gott.) Sen återanvände jag bären och tog burgunderjäst för fläder-rosé. Sockerhalt ca 19%. Den sista satsen har jag fyllt om, för den var i för stor behållare (30l), numera i en 5-l dame-jeanne och två PET-flaskor (de två senare har tyvärr inget vattenlås, men jag chansar på bomullstuss tills jag hinner skaffa lås). Samtidigt passade jag på att mäta oechsle i rosévinet. Sockerhalten ligger nu på 5%. Det låter väl bra. Så smakade jag lite på bottensatsen och den var i alla fall god, fast fortfarande för söt (och för grumlig).

Äpplecidern verkar må bra i sina PET-flaskor. Men hur länge ska den egentligen lagra. Det är det där receptet med självjästa äpplen, men där står det ingenting om lagringstiden? Där hade jag 13% sockerhalt i början, men vill helst inte öppna locken (jo, det ska vara lock på) p g a att kolsyran nog försvinner då.

Ja och så gjorde jag maskrosvin i somras innan jag ens hade riktig utrustning och det blev också bra. Två flaskor av fyra har vi redan provsmakat. Det är torrt, svagt (faktiskt) och nu är det också klart. Fint, va?

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #87 skrivet: 10 okt-07 kl 21:07 »
Idag har jag tappat upp min f.d. äppelmust, numera äppelcider på flaskor. Det blev drygt 28 liter totalt. En del svinn har gått åt på vägen genom provsmakningar ;D och mycket kvarlämnad bottensats. Jag tillsatte 7,5 gram socker per liter cider innan flasktappningen för blivande kolsyra. Oechsle låg nu på -6 och med konstanten 7,4 istället för 8 i alkoholformeln, så blev det lite för mycket alkohol än jag tänkt mig... den ligger på runt knappa 9 volymprocent. Hade hellre velat ha runt 7-7,5. Men men, man får väl bara knipa ihop och dricka upp sina misstag  ;D
Nu hoppas jag bara att smaken blir lite mer balanserad efter mognad. Och att kapsylerna sitter kvar på flaskorna och inte åker i taket ihop med en fontän av kladdig äppelcider  :-X
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Radar

• Jämtland
« Svar #88 skrivet: 21 nov-07 kl 22:18 »

Sen undrar jag, Radar tillsätter sucketter innan kapsylen åker på, antar att det är för att eftersöta utan att det ska börja jäsa igen?

Nu har jag testat ett experiment jag gjorde med min breezer päron/svartvinbär.
När jag buteljerade den gjorde jag så att tre flaskor buteljerades innan jag tillsatte sockret för kolsyrejäsningen. Alltså bara suketter som sötning.
Öppnade nu den första av dessa flaskor. Ett liiitet, litet pys när jag öppnade. Men ingen kolsyra att tala om. Eventuellt att det fanns en aning ojäst socker kvar i vätskan som jäst färdigt i flaskan. Därav det lilla pyset. Det blev helt enkelt ett alkoholsvagt vin av det hela.

Slutsats:
Inget jäsbart socker i suketter. Eller ytterst lite då i alla fall.

Sommartorparn

« Svar #89 skrivet: 27 nov-07 kl 08:47 »
Har tappat om slånbärsvinet. Det var lite konstig gegga i "vattenlinjen", men den har jag förstås tagit bort nu. Smakar fruktigt och lite sött, fast det visst bara är 3% sötma kvar, men jag är ju mycket för torrt vin. Var lite rädd att det skulle bli beskt och konstigt, för det är första året jag har plockat slånbär. Hittills har alla jäsningar blivit bra. Jättekul hobby, men jag vet bara inte vem som ska dricka upp allt vin. Såå stor konsumtion har vi inte heller.

Sommartorparn

« Svar #90 skrivet: 06 dec-07 kl 08:02 »
Mitt fläderbärs-franska rödvinssmakande-vin hade visst väldigt mycket alkohol i sig. Blev alldeles knäckt av två vinglas (nästan, orkade inte dricka upp det andra). Så nu späder vi det. Ojojoj, vilket resultat...

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #91 skrivet: 06 dec-07 kl 11:55 »
Mitt fläderbärs-franska rödvinssmakande-vin hade visst väldigt mycket alkohol i sig. Blev alldeles knäckt av två vinglas (nästan, orkade inte dricka upp det andra). Så nu späder vi det. Ojojoj, vilket resultat...

;D ;D ;D ;D ;D
– Mark Twain

Sommartorparn

« Svar #92 skrivet: 19 dec-07 kl 07:36 »
En liten fråga om att få stopp på jäsningen. Glöggen blev bra och allt sockret förbrukat. Sen fyllde jag ända upp på flaskor med skruvlock och ställde ut på terrassen någorlunda isolerat i målarfiltar. Men i morse var det -6 grader. Visserligen inga tecken på frysning, men för säkerhets skull togs flaskorna in. Fast jag vill ju inte att de ska börja jäsa igen i källaren och spränga flaskorna. Är det någon risk för det efter denna kylbehandling?

Våmhuskullan

• -
SV: Våra jäsningar
« Svar #93 skrivet: 22 feb-08 kl 11:22 »
jag har totalt glömt av mig med mina jäsningar  :-[
mina 6 ciderdunkar glömde jag ute i bagarstugan, inuti en betongbehållare. tror det säkert fryst till nångång  :-\
kanske bara kasta nu? ingen exposion dock men kanske ingen kolsyra kvar....jag får väl springa ut och hämta en och testa kanske  :D

sen börja jag ju med den där svarvinbärsvinet...som man stoppar socker i varje dag, med start 10 okt 07.
har slutat mata socker sen en tid.....men sen glömde jag bort den!!!!!!!! inne i datarummet där det är 15-20 grader oftast...
någon räddning? sila av bärenoch kolla av alkoholen eller ska det i något mer?

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #94 skrivet: 22 feb-08 kl 13:43 »
jag får väl springa ut och hämta en och testa kanske  :D

sila av bärenoch kolla av alkoholen eller ska det i något mer?

Testa cidern, smakar den bra så är allt gott och väl ju  :)

Sila av svartvinbärsvinet på en gång och kolla hur det smakar. Vad jag kan tro, är den stora risken att det blivit åt vinägerhållet om det stått länge så luft kommit åt innehållet. När det jäser är ju vinet skyddat genom kolsyran som lägger sig ovanpå som skydd, mot att det kommer in luft och bakterier. Men även det känner du snabbt på smaken. Smakar det gott vin är det bra och smakar det vinäger men god vinäger får du använda det som det.
– Mark Twain

Våmhuskullan

• -
« Svar #95 skrivet: 23 feb-08 kl 09:41 »
19,5% och smakade bra!

cidern ska jag kolla snart

Humle

• Västerbotten
« Svar #96 skrivet: 24 feb-08 kl 13:41 »
19,5% och smakade bra!

cidern ska jag kolla snart
Hmm hur mätade du alkoholhalten? 19.5% är riktigt mycket. Ingen bilkörning en vecka efter det att du druckit :D.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Våmhuskullan

• -
« Svar #97 skrivet: 26 feb-08 kl 09:38 »
mätte med vinprovaren som jag brukar..
ja det blev väldans starkt..fast det sade ju han som hade testat det, fast mitt blev inte sött som jag väntat mig.. utan låg på 0,6 så det blev lite annat än uträkningarna. kanske beroende på att det stått så länge?

Filip Skräplund

« Svar #98 skrivet: 26 feb-08 kl 09:45 »
Min första fylla var i 12-årsåldern när jag hjälpte till att tömma ett 10-liters svagdricksankare fyllt med svartvinbärsvin, som kompisens morsa hade glömt bort i ett uthus
Det smakade prima fast det stått i åratal.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Våmhuskullan

• -
« Svar #99 skrivet: 26 feb-08 kl 10:23 »
mätte med vinprovaren som jag brukar..
ja det blev väldans starkt..fast det sade ju han som hade testat det, fast mitt blev inte sött som jag väntat mig.. utan låg på 0,6 så det blev lite annat än uträkningarna. kanske beroende på att det stått så länge?

testa även ur ena dunken med cider. verkar ha klarat sig, dock tror jag den tappat lite av kolsyran.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser