Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra jäsningar  (läst 67044 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Våra jäsningar
« Svar #40 skrivet: 18 aug-07 kl 16:02 »
Måste ju absolut dela med mig av mitt bästa glögg recept!! Gott (o starkt.. :D)

5 L svagdricka
3,5 hg russin
2,5 kg socker
50 gr jäst
1 påse kardemumma
1 msk nejlikor, hela
3 nävar råg, hel

Blanda alltihop i ett kärl och skaka krafftigt.

Låt jäsa 1 mån med jäsrör!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

highland

• Halland
« Svar #41 skrivet: 19 aug-07 kl 20:40 »
Jag tänkte på alla med nybryggt maskrosvin.Jag gjorde maskrosvin somrarna -95, -96 och -97.I början smakade det mest alkohol med liten besk smak av maskros.Jag läste att det skulle smaka som bäst efter 25 års lagring :o.Jag gömde undan dom och nu efter dessa åren smakar dom som den finaste sherry.Så håll ut.Det håller ca 17% alkoholhalt.Får se om det finns några flaskor kvar år 2020  ;D
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

koko

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 20 aug-07 kl 12:31 »
Wow, lagra i 25 är, då fick man nog låsa in dem i bankvalv... Men kul när man får utdelning för sin tålmodighet. För inte brygger man själv för att man har bråttom precis?

Frances: Svagdricka, köper du det eller? Vad är egentligen det?

Radar, och alla andra initierade storpimplare: jag tänker dra i gång en ciderjäsning på färdig äppeljuice, men undrar; ska man alltså inte stoppa jäsningen med jässtopp när man gör cider som ska bubbla lite i glaset? En liten efterjäsning ska kanske ske? Eller skakar man bara inte ut bubblorna efter jäsningen som man gör med vin?
Har läst att man ska tillsätta en sockerbit i varje petflaska innan lagring så kommer det att bubbla vid upphällning.
Och en sak till, kan man använda starkvinsjäst eller bör man ha vanlig vinjäst?

Många frågor... ::)
Har fortfarande inte hittat ett recept som är jätteutförligt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #43 skrivet: 20 aug-07 kl 12:56 »
Svagdricka från affären ja.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Våmhuskullan

• -
« Svar #44 skrivet: 20 aug-07 kl 14:12 »
http://www.ninisworld.com/oddsends/recept/apples/ciderSV.html
Citera
Skrivet av: koko  Postad: i dag kl. 12:31:36pm  
Wow, lagra i 25 är, då fick man nog låsa in dem i bankvalv... Men kul när man får utdelning för sin tålmodighet. För inte brygger man själv för att man har bråttom precis?

Frances: Svagdricka, köper du det eller? Vad är egentligen det?

Radar, och alla andra initierade storpimplare: jag tänker dra i gång en ciderjäsning på färdig äppeljuice, men undrar; ska man alltså inte stoppa jäsningen med jässtopp när man gör cider som ska bubbla lite i glaset? En liten efterjäsning ska kanske ske? Eller skakar man bara inte ut bubblorna efter jäsningen som man gör med vin?
Har läst att man ska tillsätta en sockerbit i varje petflaska innan lagring så kommer det att bubbla vid upphällning.

Många frågor...
Har fortfarande inte hittat ett recept som är jätteutförligt.  

« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 14:12 av färnäskullan »

koko

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 21 aug-07 kl 14:48 »
Tack!!!!!

highland

• Halland
« Svar #46 skrivet: 21 aug-07 kl 20:16 »
Jag gjorde två laddningar med Bomans cider(som nämns i länken) förra året.Det gick både bra och dåligt.Det var himla lätt och smidigt sätt med liten arbetsinsats och det blev väl drickbart.Jag tycker det smakar lite väl mycket jäst.Kolsyrat blev det nästan för mycket jag väntade ändå in i det längsta med att sätta på korkarna men åtminstone 3 petflaskor har exploderat och dom andra tar en himla tid att öppna för man får pysa ut lite i taget annars skummar allt ut.Men helt ok annars.Kan ju vara jag som klantat på nåt vis också man är ju ingen expert men det är skitkul att exprimentera. ;D
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

Radar

• Jämtland
« Svar #47 skrivet: 22 aug-07 kl 23:32 »
Har ni några tips på vin med svartvinbär i? Gärna vin med lite lägre alkoholhalt så man kan dricka lite utan att smälla av :D.

Det verkar inte som någon har ett recept på svartvinbärsvin. Jag kan inte heller hjälpa dig med det. Det närmaste jag hittar är det här. http://www.vinboken-online.com/blandat_154-162.html Recept nr. 155. Du kan kanske bli hjälpt även av de andra bladen. http://www.vinboken-online.com/recept.html Jag har forskat lite och det rekommenderas allmänt att inte göra vin på enbart svarta vinbär. I fråga om styrkan bestämmer du det med sockermängden. Ett värde på +80 ger ett vin på 11-12%.

Körsbärsvinet står på klarning. Ett fenomen som kan uppstå efter man tillsatt jässtopp är att det kan börja jäsa igen. Det var inte helt utjäst när jag tillsatte jäs-stoppen och tydligen livskraftiga jästsvampar, så det var var som hände. Det kan avhjälpas med en ny dos jässtopp, men jag har ännu inte gjort det. Vinet fick jäsa ut i lugn och ro och har bara tappat om det ett par gånger.  Innan jag eftersötar måste jag nog göra det i alla fall om jag vill undvika mousserande körsbärsvin.

Breezern av päron/svartvinbär/lime fick ju som jag tidigare nämnt hinnjäst. Jag lyckades i alla fall få till några flaskor utan synligt grums i. Några av dessa har vi vågat provsmaka. Excellent enligt min smak. Det ska jag göra mer av. Ca 5% med tidigare nämnt recept.

Ny laddning vitvin står på jäsning. Hädanefter kallar jag det "Midgårdsvin" efter en gammal historia med ett liknande vin.

Blåbärsdrickan har jag ännu inte kunnat starta. Detta på grund av att vattenpumpen tydligen drabbats av kortslutning. Åtminstone motorn som driver pumpen. Så för närvarande bär vi vatten i dunk från grannen. Det vill jag inte slösa bort till jäsning. Förhoppningsvis kommer en ny pump + en elektriker i morgon kväll.

Jag har funderingar på att sätta ihop en hemsida. Den ska i så fall vara i två delar. En del som handlar om vårt liv och leverne här hemma och en del som handlar om bryggeriet. Skulle detta vara av intresse här? Ge gärna negativa eller positiva åsikter om detta. Om ett ringa intresse finns vet jag inte om jag vill lägga ner arbete på detta projekt.

Håll tummarna nu för vattentillgången.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

• Jämtland
« Svar #48 skrivet: 24 aug-07 kl 00:15 »
Citera

jag tänker dra i gång en ciderjäsning på färdig äppeljuice, men undrar; ska man alltså inte stoppa jäsningen med jässtopp när man gör cider som ska bubbla lite i glaset? En liten efterjäsning ska kanske ske?

Om du stoppar jäsningen dör jästen och kan inte producera någon kolsyra när man buteljerat. Det ska alltså efterjäsa lite.

Om du ska göra starkcider kan du använda starkvinsjäst. Den klarar att jäsa ut till starkare brygd, men det blir inte starkare av själva jästen. Det är sockermängden som bestämmer styrkan. En cider på uppåt 18% kanske är lite väl kraftig :o. Så använd vanlig vinjäst. Men du kan använda starkvinsjäst till svagare dricka.

Jag undrar om det var "Skytten" som rekommenderade 10g socker/liter vätska? Jag tror inte det ska vara mer i alla fall. Jag använder 7g/liter. Det tycker jag är lämpligt bubbel till mina breezer. Alltså till efterjäsningen.

Tomflaskor brukar jag köpa på affären. Jag betalar då så att säga "tillbaka"själva panten. Jag vet inte vad du har för kapsylerings-apparat. Min fungerar inte bra till 50 cl-flaskorna. Det är möjligt att typen där man slår på kapsylerna skulle gå att använda. Till 33-orna däremot fungerar det utmärkt.

Ps/
 :'( Elektrikern hade inte tid att komma ikväll. Ds.

Rättelse: Det var "Vitis" recept jag tänkte på. Och där rekommenderades 5 g/liter.
« Senast ändrad: 24 aug-07 kl 00:24 av Radar »

Humle

• Västerbotten
« Svar #49 skrivet: 24 aug-07 kl 18:41 »
Det finns säkert en anledning till att det inte finns ett recept med bara svartvinbär... nåja jag satte igång en 6-7 liters sats med saft av 1 kg svartvinbär och 1 kg rödvinbär och 1.2 kg socker.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Radar

• Jämtland
« Svar #50 skrivet: 29 aug-07 kl 21:44 »
Jag vet inte om du använt oechslemätaren när du startade vinet. Med hjälp av tabeller och mattematiska formler får jag till att dit vin borde hamna på omkring 13-14%. Viss differens kan finnas beroende på att det kan variera något på hur söta bären är + om det är 6 eller 7 liter.

Jag har tittat till i bryggeriet lite. Midgårdsvinet är nu utjäst och körsbärsvinet klarnar. Har inte tillsatt något klarningsmedel utan det får klarna helt på egen hand. Ska göra en omtappning och tillsätta jässtopp på söndag. Jag vill inte tillsätta något klarningsmedel eftersom det kan även bleka röda viner en aning. Om det verkar tillräckligt klart eftersötar jag och ställer undan för lagring.
Även "Midgårdsvinet" får stå tills på söndag eftersom jag inte hinner göra något innan dess.

Jag kommer ihåg att det varit funderingar på detta att låta jäsningarna bara stå. Så länge man låter bli att öppna och titta i jäskärlen är det ingen fara. Kolsyregasen ligger då som ett lock ovanpå vätskan och skyddar mot syre.

;D Elektrikern kom hit på morgonen efter och installerade ny pump och motor. Så nu har jag inget att skylla på att inte blåbärsbreezern är startad. Men även den får anstå tills på söndag.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #51 skrivet: 30 aug-07 kl 04:08 »
Glöm heller inte att fixa lite hallonlikör medans bären finns!

35 cl sprit
2-3 dl socker
1,5 dl hallon

blandas väl i burk, tillslut och vänta i 2 månader, sila av och krama ur frukten! Drick din kärringdricka med välbehag, och se till att inte mannen går och tullar i smyg!

Med vildhallon är detta en höjdare, och det blir svårt att låta bli att provsmaka då, då.

Leif  8)

Våmhuskullan

• -
« Svar #52 skrivet: 30 aug-07 kl 11:34 »
Citera
Jag gjorde två laddningar med Bomans cider(som nämns i länken) förra året.Det gick både bra och dåligt.Det var himla lätt och smidigt sätt med liten arbetsinsats och det blev väl drickbart.Jag tycker det smakar lite väl mycket jäst.Kolsyrat blev det nästan för mycket jag väntade ändå in i det längsta med att sätta på korkarna men åtminstone 3 petflaskor har exploderat och dom andra tar en himla tid att öppna för man får pysa ut lite i taget annars skummar allt ut.Men helt ok annars.Kan ju vara jag som klantat på nåt vis också man är ju ingen expert men det är skitkul att exprimentera.  

jag har 3 satser klara nu...dock ej vågat stänga från den sista än..alltså skruva åt korken...
men nr 1 på gröna äpplen...lite mjölig sort tyckte jag smaka lite jäst och en väldigt stark äppelsmak...borde nog haft mindre äpplen...och jästsmaken kanske försvinner ju mer den hinner stå med stängd kork...jag hade öppemn kork i nästan 2 veckor innan jag våga stänga...förvaras i plastdunk för säkerhetsskull..
nr 2 var på röda äpplen och de har även rött fruktkött och blev en rosa cider...snyggt  ;)...den tyckte jag blev alldeles för söt...lite sliskig...så där ska man nog minska sockerhalten...verkar som olika äpplen kräver olika halt socker???...den har jag skruva på korken för 2 dagar sen....men prova den innan alltså..
nr 3 blev lite bättre...lite röda äpplen men mest gröna mjöliga...VÄLDIGT stark äppelsmak..blir blandat med kolsyratvatten där tror jag  8)..
alkoholhalten är okänd då jag bara hittat vanlig alkoholmätare ochh ej för vin/öl/cider..NÅGON SOM VET VAR JAG KAN BESTÄLLA EN SÅN?

jag har satt på 3 nya ciderhinkar nu...en röd, en grön och en grön/röd som jag blanda i lite rabarbet i...och i de testa jag att tillsätta LITE vinjäst och ska sen ha i mindre mängd socker än jag hade förra satserna...tror jag...
är väldigt nyfiken vilken alkoholhalt de tidigare hamnade på  :D
kul det här!!!

mitt äppelvin är nu inte på efterjäsning och ska så vara i ca 16-20 dagara om jag minns rätt...luktar lite jäst i köket nu  ::) med tanke på alla hinkar och dunkar...
men vad gör väl det när man får ha roligt!

Våmhuskullan

• -
« Svar #53 skrivet: 30 aug-07 kl 11:36 »
Citera
Jag har funderingar på att sätta ihop en hemsida. Den ska i så fall vara i två delar. En del som handlar om vårt liv och leverne här hemma och en del som handlar om bryggeriet. Skulle detta vara av intresse här? Ge gärna negativa eller positiva åsikter om detta. Om ett ringa intresse finns vet jag inte om jag vill lägga ner arbete på detta projekt.
detta är av intresse från mitt håll iallafall! jag tycker det där var roligt,,,nybörjare som jag är...och du verkar ha lite rutin på detta  ;D

är det någon som har recept på potatisvin här?
Jag hittar inte igen mitt...var så många år sen jag gjorde det!

Humle

• Västerbotten
« Svar #54 skrivet: 31 aug-07 kl 20:28 »
är det någon som har recept på potatisvin här?
Jag hittar inte igen mitt...var så många år sen jag gjorde det!
Potatisvin är väl ett finare ord för mäsk?  ;D

Vattendoktorn fd

« Svar #55 skrivet: 31 aug-07 kl 21:22 »
Potatisvin är väl ett finare ord för mäsk?  ;D

Ja, med ett utbyte mot, vad som helst. Själv har jag fundringar att med samma alkoholhalt son superjäst använda bara lite jäst, och göra en förkultur, med lite jäst. Och låta det jäsa, ut. Samt där efer göra en smaksättning, av det jag vill ha. Det kanske tar litet tid, så svaret kan kanske dröja.

Det är inte tillåtet att göra som jag beskrev. Men man kan  alltid prova, de finns ju färgämne. ;)

Hälsn Leif ;D

Radar

• Jämtland
« Svar #56 skrivet: 01 sep-07 kl 07:13 »
Jag är inte riktigt säker på vad "Vattendoktorn fd" menar här. Jästen i sig innehåller ingen alkohol. Vare sig det är sk "superjäst" eller annan jäst. Superjäst kan, efter vad jag förstår, jäsa ut snabbare än annan starkvinsjäst, men jag tror inte den kan åstadkomma starkare dryck.

Olagligheter ägnar vi väl oss inte åt här? Mäsk är inte tillåtet att göra, men om det innehåller tillräckligt med frukt eller fruktsaft räknas det som vin. Här måste väl även rotfrukter räknas in. Även blommor räknas som frukt i detta sammanhang.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #57 skrivet: 01 sep-07 kl 09:14 »
Hej

Nedanstående citat är från alkohollagen http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19941738.HTM

5 § Med vin förstås en alkoholdryck som är framställd genom jäsning av druvor eller druvmust eller av bär, frukt eller andra växtdelar samt andra alkoholdrycker som innehåller högst 22 volymprocent alkohol och som inte är spritdryck, starköl eller öl.

Borde alltså vara lagligt att göra potatisvin.

Mäsk kan ju tillverkas av socker och blir då olagligt.

I och för sig är ju allt socker jag känner till också utvunnet av växter,
och borde därför räknas som växtdelar, men det är troligen att gå längre än vad rättspraxis tillåter.

Edgar
« Senast ändrad: 01 sep-07 kl 09:15 av Edgar »

Humle

• Västerbotten
« Svar #58 skrivet: 01 sep-07 kl 09:27 »
Jag syftade mer på smaken, att potatisvin kanske smakar som mäsk!

Vattendoktorn fd

« Svar #59 skrivet: 01 sep-07 kl 13:35 »
Jag är inte riktigt säker på vad "Vattendoktorn fd" menar här. Jästen i sig innehåller ingen alkohol. Vare sig det är sk "superjäst" eller annan jäst. Superjäst kan, efter vad jag förstår, jäsa ut snabbare än annan starkvinsjäst, men jag tror inte den kan åstadkomma starkare dryck.

Olagligheter ägnar vi väl oss inte åt här? Mäsk är inte tillåtet att göra, men om det innehåller tillräckligt med frukt eller fruktsaft räknas det som vin. Här måste väl även rotfrukter räknas in. Även blommor räknas som frukt i detta sammanhang.

Jo jag menar att det är idag tillåtet att framställa maskrosvin, vilket varit förbjudet under många år. Den mängd av blommor som behövs är ganska ansenlig, men viktmässigt i förhållande till tillsatt sockervatten (som man nästan alltid gör vid hembryggning av vin).

Det skulle gå lika bra att riva citronskal från 10 citroner tex.

Det där med superjäst i framställande av mäsk, gör ju inget om den skulle smaka jäst, den skall ju ändå destilleras. Det vet väl de flesta att det är förbjudet. (med superjäst kan man få en alkoholhalt på dryg 20 %)

Att göra en förkultur på denna jäst, med mkt mindre jäst än för mäskframställning, är bara för att "vinet" inte skall smaka jäst.
Förkultur rekommenderas med flytande vinjäst, och det är inget konstigt med det, mer än att det tar längre tid att jäsa.
Som edgar beskrivit med alkohollagen får "vinet" hålla  max 22%.

Så det borde alltså vara lika tillåtet som maskrosvin. Har hållt på med vinframställning till och från under 35 års tid. Saturnus sålde för länge sedan starkvinssaft, som man kunde framställa fantastiska vinsorter med, men det tog nästan ett år innan vinet blev färdigt att buteljera och lagra. Schandlerprossesen har jag dock inte provat. (man låter jästslam hänga i en påse några cm ovanför vinmäsken för att få ett ytterligare smakfyllt vin).

Så är det ju inte idag, med de vinsatser man kan köpa, som man får ett vin som är buteljerat och lagrat på 3-4 mån.

Det går även att använda egna frukter, som man köper en vinsatts till.

Leif 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 2 användare (1 dolda)
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser