Återställa lusernvall till "naturbetesmark"

Startat av Dre, Idag kl. 14:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Dre

Har en liten vall med lusern insådd för ca 6-7 år sedan. Tror sist gödslad för 5 år sedan. Slagen årligen med 1 uppehållsår. Förra året slagen 2 gånger.

Vill att vallen ska återgå till att bli betesmark. Intill ligger ett litet änge med fina naturvärden. Har pratat med pratensis som avråder från att plöja om och istället rekommenderar att marga ur, och låta fröna från fina änget "spilla över". Jag känner att det är en solid plan för just den här marken!

Nu till kruxet: Vallen är fortfarande för "frodig" för mina hästar att gå på. Har en himla fin granne som slagit vallen till sina får tidigare, men nu vill han inte fortsätta om han inte kan gödlsa här på våren, det blir inte värt det för honom helt enkelt. -Förståeligt!

Gödlsas vallen, magras ju jorden inte ur. Slås inte vallen, magras jorden inte ur. Är vallen inte utmagrad kan jag inte släppa på hästarna. Finns tyvärr inga får i närheten som kan beta ner.
Jag känner mig fast i ett moment 22, finns en lösning jag inte ser?

Har själva inga maskiner alls, så ska den slås behöver vi grannen (ej möjlighet att ta detta med lie själv).

Vill också värna om vår fina grannsämja och inte göra något ogenomtänkt kortsiktigt som kan skaka relationen.

Har nån tips?

torpjens

Skulle det vara en möjlighet att prata med fina grannen om att ta utan att gödsla mot att han får en slant i näven?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Dre

Citat från: torpjens skrivet Idag kl. 14:16Skulle det vara en möjlighet att prata med fina grannen om att ta utan att gödsla mot att han får en slant i näven?

Vilket bra förslag, tack för det.

fri

Alt 1 Kan du inte leja nån (maskinstation?) att göra hö, hösilage eller ensilage åt dej och beta efterväxten och på det viset magra ut vallen? (Att du får rel liten skörd per ha och på det viset höga maskinkostnader är väl ett pris du får betala)

Alt 2 Skaffa får, vill du inte skaffa egna kan du väl hyra in nån som betar åt dej med får eller nöt om du har stängsel.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

Jag skulle försöka få tag på någon med får som betar av skiftet.
Och sätta in dom precis innan blomning då all energi ligger i att utveckla blommor och därefter frö.

Dom betar kort och tar av närapå allt.
Det som ställer till det med just lusern är att det är en baljväxt som drar ner kväve och lagrar överskottet i jorden.
Dvs den gödslar sig själv.

Lite Google sökning resulterade i dessa svar.

."Jordbearbetning (Mekanisk bekämpning): Det mest effektiva sättet är att plöja ner beståndet. Eftersom lusern kan skjuta nytt från rötterna, bör plöjningen följas upp med harvning för att torka ut rotfragmenten.Tidpunkt för avslut: Att slå eller bearbeta lusern när den blommar (eller precis innan) är effektivast, eftersom näringsreserverna i rötterna då är som lägst.Kemisk bekämpning: I konventionell odling används ofta glyfosat för att avsluta en lusernvall, då det effektivt tar död på den djupa pålroten.Växtföljd: Efter avveckling är det fördelaktigt att odla en gröda som konkurrerar väl, exempelvis spannmål, för att förhindra att kvarvarande lusern tar över.För specifik rådgivning gällande din jordtyp och odlingssystem, kontakta lokala odlingsrådgivare eller fröleverantörer"
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

871 Gäster, 2 användare (2 Dolda)