Trädgårdsdamm, nybörjare

Startat av Träleberg, Idag kl. 10:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Träleberg

Hej!

Det här handlar varken om jakt eller fiske, men admin tipsade att posta här eftersom det inte finns nån tavla om vattenanläggningar.

Vi har tagit över en fastighet med en trädgårdsdamm som är lite speciell. Enligt uppgift från tidigare ägaren är tillflödet en naturlig källa (i dammen!) och avrinningen är genom ett rör till en mini-bäck i diket precis utanför tomten. Det är alltså ingen pumpanordning inblandad. Runt dammen är anlagda väggar av nån sorts bruk. Vi vet inte hur botten är, om det är duk eller nåt annat eller inget. Det finns inga fiskar i dammen, men enligt en inventering vi fått se ska det finnas groddjur (t.ex. salamandrar).

Dammen har fått stå orörd sen vi flyttade in hösten 2023 och var nog inte så tillsedd dessförinnan heller. Den är delvis igenväxt och full med gamla löv och "bös". Nu tänkte vi börja intressera oss lite för den och skaffa kunskaper. Vi vill i vår egen takt jobba med den med så miljövänliga mål och medel som möjligt.

Jag har börjat rensa ytan från vad jag antar är alger (se bild). Nu behöver jag lite sakkunskap när jag går vidare. Nån i gruppen som har kunskaper, eller kan peka mig vidare?

Lite nybörjarfrågor:
- det gröna på bilden, är det alger? Ska man ta bort allihop?
- Ska man rensa bort allt man kan av löv och annat organiskt material som gjort vattnet till en gröt?
- Det har växt ut en del gungfly (organiskt material med gräs på som bildat flyttande mattor). Ska man ta bort dem helt?
- Vilken tid på året ska man rensa dammen? Är det nu (april)? Kan man störa växter o djur om man väntar till senare med att rensa? Skulle jag ha rensat i höstas?
- Vilken sorts växter är bra i en damm av det här slaget?
- Hur tar jag reda på vad det är för botten? Det verkar vara minst 150 cm djupt, så det är inte helt smidigt att gå ut o ställa sig och känna efter...
- Vad borde jag fråga mer (ha ha)?

Som ni märker är jag helt okunnig. All hjälp emottages tacksamt!

Jag fattar inte hur man ska bifoga bilder här, men jag klistrar in en länk till en bild iaf.

https://ko-fi.com/kjdownloads/gallery

/Klas & Lotta i Träleberg

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

1 333 Gäster, 1 användare (1 Dolda)