Tar man in pallkragarna inför vintern?

Startat av XAX XAX, 12 Mar-26 kl 20:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

XAX XAX

Hej!
Jag har funderat på att skaffa mig pallkragar att odla i då marken blivit så torr.
Men klarar de av snö?
Visserligen beror det väl på kvaliteten på pallkragarna, men rent generellt?
Det verkar ju lite bökigt och avigt att börja tömma dem på jord och ställa undan dem inför vintern, men tittar man på utbudet av pallkragar så ser de ju inte direkt tåliga ut.
Eller har jag tittat på alltför billiga varianter, jag som inte vill tillverka egna?
Hur gör man som? ???
Hur brukar man göra som? ???
Glad, snäll, positiv, okomplicerad, jordnära, flexibel, hederlig kvinna söker likasinnade för kollektivt boende eller bara som socialt nätverk.
Jag hoppas det finns fler som jag där ute? Hör av dig/ er! Det börjar bli så långtråkigt ensamt nu:-)

skräptanten

Jag låter mina pallkragar vara ute året om. När de ruttnat upp efter 5+ år byter jag ut dem. Gångjärnen får gå till metallåtervinning.
Att hämta begagnade pallkragar på industrier eller transportföretag rekommenderas, då kan du få dem gratis mot att du bakar något till fredagsfikat eller så. Det är exakt samma pallkragar som säljs dyrt i trädgårds- och byggbutiker.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

fri

Har aldrig tagit in nån pallkrage.
Jag snickrar numera hellre egna odlingslådor, tar man lite grövre virke håller lådorna bättre.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

XAX XAX

Jag får se hur jag gör, om jag trots allt försöker snickra ihop några egna och använda mig av rejäla gångjärn eller om jag kostar på mig att köpa färdiga av lite dyrare typ och vara beredd på att ändå köpa nya med tiden.
Nåja, det fixar sig nog.
Tack för era svar! :D
Glad, snäll, positiv, okomplicerad, jordnära, flexibel, hederlig kvinna söker likasinnade för kollektivt boende eller bara som socialt nätverk.
Jag hoppas det finns fler som jag där ute? Hör av dig/ er! Det börjar bli så långtråkigt ensamt nu:-)

fri

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.

ärt

Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsvilde

Ett bra sätt att öka livslängden rejält på lådorna är att klä dom på insidan med påsar som man köpt jord i.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

Citat från: ärt skrivet Igår kl. 22:35Annars går det ju inte.
Jag kan odla i hemsnickrade odlingslådor helt utan gångjärn, varför skulle inte TS kunna göra det?

ärt

Citat från: fri skrivet Idag kl. 08:52Jag kan odla i hemsnickrade odlingslådor helt utan gångjärn, varför skulle inte TS kunna göra det?

Ordvits: gång - går,  resultat = gick inte
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

XAX XAX

Jag har material att bygga egna pallkragar av så jag kanske ändå tar mig tid att göra det.
Jag har gamla gångjärn jag också skulle kunna återanvända.
Byggplast har jag också en del av så det kan också användas.
Får se om tiden räcker till, annars köper jag mina pallkragar i stället.
Tack för svar:-)

Skogsvilde

Citat från: XAX XAX skrivet Idag kl. 19:57Jag har material att bygga egna pallkragar av så jag kanske ändå tar mig tid att göra det.
Jag har gamla gångjärn jag också skulle kunna återanvända.
Byggplast har jag också en del av så det kan också användas.
Får se om tiden räcker till, annars köper jag mina pallkragar i stället.
Tack för svar:-)

Inte byggplast.
Materialet som gör den åldersbeständig är inte snällt mot växter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

232 Gäster, 3 användare (1 Dolda)
Radar, Lelle89