Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dricker ingenting  (läst 1370 gånger)

Falin

• -
Dricker ingenting
« skrivet: 12 jun-07 kl 01:11 »
Mina tackor som går på bete dricker inget vatten alls.  ??? Och nu har det ju varit så himla varmt några dagar, så jag blir lite orolig. Jag byter vatten med jämna mellanrum, och det finns inget naturligt vatten i hagen, men de rör inte hinken. Inte för att jag kan tvinga dem att dricka, men är det verkligen normalt?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Re:Dricker ingenting
« Svar #1 skrivet: 12 jun-07 kl 12:49 »
Färskt gräs etc innehåller ju en hel del vätska, vilket inte torkat hö gör. Det kan väl vara så att de därför inte behöver dricka så mycket när de går på grönbete. Man är förstås fortfarande skyldig att ge dem vatten minst två ggr per dag enligt reglerna.

Mina dricker dock åtminstone 20 liter om dagen just nu (på fem får + fem lamm), fast jag misstänker att baggen är en rejäl suput. En del är väl förstås avdunstning i solen.
« Senast ändrad: 12 jun-07 kl 12:49 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 jun-07 kl 23:14 »
Mina är lika otörstiga..Det är nog normalt.. :D Fast man känner sig som en idiot som skrubbar ett fullt vattenkar o häller ut avarnnan dag när vattenbristen hotar..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 14 jun-07 kl 09:11 »
ställ gärna salt stenen o mineralerna brevid vattnet.. :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Ica

« Svar #4 skrivet: 14 jun-07 kl 12:06 »
Samma här, dom bryr sig knappt i hinken. Där står man och häller ut ett par liter om dagen för att hinken ska rengöras. *suck*
Våra får har salt och mineral bredvid, men det gör ingen skillnad.

Man kan ju tycka att de ska bli lite sugna efter några dagars hetta, men icke. Rätt som det är så dricker de en regnig dag istället.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 15 jun-07 kl 00:36 »
Skönt att höra att det inte bara är mina får som är otörstiga. Då kan jag sluta oroa mig för att de kommer att torka ihop och försvinna.  ;)

Ica

« Svar #6 skrivet: 18 jun-07 kl 13:40 »
Om du har någon bagge kan det vara värt att hålla ett extra öga på honom bara. Dom små rackarna kan ju få urinsten.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser