Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vejde igen  (läst 2385 gånger)

ymareth

• Gäst
Vejde igen
« skrivet: 15 sep-04 kl 21:50 »
Hej alla

Jag undrar om ni odlar/känner nån som odlar eller vet var man kan få tag på vejde. Skulle väldigt gärna vilja provfärga med det.

Likadant om ni känner till nåt annat ställe än Gudruns Ullbod där man kan köpa växtfärger.

Tack på förhand / Y

tivedstroll

• -
Re:Vejde igen
« Svar #1 skrivet: 26 nov-04 kl 11:05 »
Jag borde ha kvar en hel del vejdefrön, grobarhet bör vara ok, men kan skicka extra mycket i så fall!
:)

long_gone

• Permakultur, takk og pris!
    • Norge
    • Parkens Grøde
« Svar #2 skrivet: 10 maj-07 kl 12:53 »
  åhh  har velat pröva vejde länge men inte hittat nånstans om hur man gör...  är det nån  speciel process???
hate is not the solution
love shall bring the (r)evolution

crazyhouse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 maj-07 kl 22:36 »
Här finns en liten människa som inte vet vad vejde är. Kan ni inte tala om det för mig?

Marieberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 maj-07 kl 20:17 »
Här finns en liten människa som inte vet vad vejde är. Kan ni inte tala om det för mig?

En liten grön växt som man genom en komplicerad jäsningsprocess kan få att ge blå färg.
Blått är eftertraktat i växtfärgningssammanhang, och därför är vejde intressant. Så vitt jag vet kan man endast med vejde och indigo färga blått om man inte vill peppra sönder garnet med diverse kemikalier. Och som växtfärgare vill man ju sällan det.

Edit: Jag hänvisar till en annan tråd som jag tydligen har skapat, men glömt bort. Blå bresilja finns också, men den har jag aldrig provat.
« Senast ändrad: 18 maj-07 kl 08:15 av Ior »

long_gone

• Permakultur, takk og pris!
    • Norge
    • Parkens Grøde
« Svar #5 skrivet: 25 maj-07 kl 16:34 »
finns det nån beskrivning på "den komplicerade jäsnings processen"   vill också försöka!!  
hate is not the solution
love shall bring the (r)evolution

A.Viking

« Svar #6 skrivet: 25 maj-07 kl 17:36 »
Här kommer ett effektivt recept på jäsningsprocess , luktar skunk men är rakt igenom genuint o ekologiskt;

Till 25 g ullgarn används:
300 g malda vejdeblad , som får ruttna med 1liter  urin i en stor hink med tätslutande lock i ca 5-6- dar. Temp. ca. 25-30 grader.
Rör om 2-3 ggr./dag- Varning det luktar VIDRIGT , :P  håll till ute! o håll för näsan med en näsklämma
Lägg i garnet , och låt det ligga i över natten.
Ta upp garnet-det luktar fortfarande skit- :P  lufta i ca. 1 tim. så syret kommer åt att oxidera fram färgen , skölj , tvätta o VÄDRA!
Men färgen blir jättevacker...
gammalt recept från gammal tid.

Lycka till - om du törs.. önskar  A.Viking , som hittat  receptet på nätet och provat själv...
« Senast ändrad: 25 maj-07 kl 17:41 av A.Viking »

A.Viking

« Svar #7 skrivet: 27 maj-07 kl 11:48 »
Finns också en annan modernare jäsningsprocess , som då bygger på kemikalier , googla bara på Vejde så hitar du den , men det är samma princip fast med kemikalier istället för urin. Tillägg: det var av Vejde man tillverkade den blå som man i Sverige använt i gammal tid , bl.a. till soldatuniformer , påminner om indigo , o är som sagt ett sätt att framställa blå på som vi självförsörjare kan använda oss av!
Viking

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 30 maj-07 kl 19:55 »
Här kommer ett effektivt recept på jäsningsprocess , luktar skunk men är rakt igenom genuint o ekologiskt;

Till 25 g ullgarn används:
300 g malda vejdeblad , som får ruttna med 1liter  urin i en stor hink med tätslutande lock i ca 5-6- dar. Temp. ca. 25-30 grader.
Rör om 2-3 ggr./dag- Varning det luktar VIDRIGT , :P  håll till ute! o håll för näsan med en näsklämma
Lägg i garnet , och låt det ligga i över natten.
Ta upp garnet-det luktar fortfarande skit- :P  lufta i ca. 1 tim. så syret kommer åt att oxidera fram färgen , skölj , tvätta o VÄDRA!
Men färgen blir jättevacker...
gammalt recept från gammal tid.

Lycka till - om du törs.. önskar  A.Viking , som hittat  receptet på nätet och provat själv...
min svärmor säger att man grävde ner hinken i dynghgen som brinner o håller rätt temperatur.....
 ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser