Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få bort mus-urin från STOR ullmatta  (läst 79 gånger)

Dre

• Gotland
Få bort mus-urin från STOR ullmatta
« skrivet: Igår kl. 18:22 »
Gott nytt år!

Här har mössen firat med att ta sig in i krypgrunden och kissat i vägg7golv-isolering till vardagsrummet :-\.
Identifierat en fläck med genomläckt urin på en vacker tung ullmatta 4*3 meter.
Sprayade fläcken med ättika och hängde den sedan ute knapphändigt under tak medan vi tog hand om museriet.
Nu äntligen har det kommit snö, och jag ser en chans att rengöra mattan. det är nollgradigt så inte idealt mattrengöringsväder, men denna detta kan vara vinterns enda chans till snö. Bor på Gotland så vintern är mest regn och lera.

Vanligtvis kastar jag ut mattorna i snön, på med lössnö, borstar med rotborste och piskar/skakar ur så gott det går innan jag tar in dem och låter det sista torka  på sin plats på golvet inne, men mer som uppfräschning en gång om året.

Nu tvekar jag - kommer urinen verkligen gå bort med denna metod? Vill inte att mattan börjar tina inne och fortsätter lukta kiss, har ingenstans där den kan hänga och torka pga vikt och storlek.

Ska jag använda något medel? Bakpulver?

Tror vi fått bukt på mössen, Förutom att försökt stänga igen mössens ingångar har vi maxat alla musfällor ett par veckor. Men vet ej om de är borta eller har de lärt sig undvika fällorna och fortsätter ha mysigt i isoleringen.
Har skrubbat golvet som en galning - det luktar inte urin, men bävar för att det ska "ånga igenom" om isoleringen fortfarande är fuktig och lukta ner mattan igen om jag lägger in den efter den är tvättad.

Har någon råd?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Få bort mus-urin från STOR ullmatta
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 00:01 »
Finns ett medel som är framtaget för att få bort urinlukt, urine off är ett av varunamnen. Fick tipset av en städintresserad städare som sa att det fungerar bra. Har testat det på kattpiss på en matta i den där jobbiga storleken, och det fungerade då så pass att vi människor i huset inte känner något, men katten som gjorde pölen försökte en gång till. Jag kanske inte fick bort allt från trägolvet...

Men ättika går säkert rätt bra. Jag har använt ozon till muspiss, men det är när de pissat i bilar, och då är det ju lite svårt att komma in överallt. Frun gillar ättika till det mesta som luktar illa, och hon brukar lyckas få bort lukter efter diverse djur.

Dre

• Gotland
SV: Få bort mus-urin från STOR ullmatta
« Svar #2 skrivet: Idag kl. 11:25 »
Finns ett medel som är framtaget för att få bort urinlukt, urine off är ett av varunamnen. Fick tipset av en städintresserad städare som sa att det fungerar bra. Har testat det på kattpiss på en matta i den där jobbiga storleken, och det fungerade då så pass att vi människor i huset inte känner något, men katten som gjorde pölen försökte en gång till. Jag kanske inte fick bort allt från trägolvet...

Men ättika går säkert rätt bra. Jag har använt ozon till muspiss, men det är när de pissat i bilar, och då är det ju lite svårt att komma in överallt. Frun gillar ättika till det mesta som luktar illa, och hon brukar lyckas få bort lukter efter diverse djur.

Ja just det!
Använde urine off på trägolvet (svårt att rengöra i springorna) och springan mellan golv och innervägg innan jag dunkade på massa bakpulver i tomrummet för att försöka få bort lukten i isoleringen. TÄnkte inte på att det kan funka på mattan med.
Annars är ju ättika en kär husgud :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1199 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser