Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktlar  (läst 4419 gånger)

sallyomolly

• Gäst
Vaktlar
« skrivet: 11 jun-07 kl 16:04 »
Har beställt vaktelägg som jag ska lägga i kläckaren. Ska de ha samma temp som hönsägg?

8zw

• Södermanland
Re:Vaktlar
« Svar #1 skrivet: 11 jun-07 kl 17:17 »
Ja.
Påfågelduvor.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 jun-07 kl 18:42 »
nån som har tips angående skötsel? har aldrig kläckt såna innan.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 jun-07 kl 12:12 »
Hej
Vändstopp på dag 14 och kläcks på dag 16.
Vaktlar är mycket känsliga som små.
Ge dom vatten i lågt fat med mycket lite vatten mängd, dom lyckas drunkna på bara någon millimeter vatten.
Koka ägg och ge dom precis som till kycklingar, dock inte för mycke. Dom gilar även undurlatfrö mfl.
Dom växer väldigt fort.
Har du fin sand kan det användas hos dom speciellt när dom är små.
Lycka till !!!

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 jun-07 kl 14:44 »
Ojdå låter besvärligt. Hoppas jag ska få dem att överleva. Hur länge ska de ha lampa?
Kan jag använda en låda med höga kanter att ha dem i el hoppar de något?

orloff

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 jun-07 kl 14:53 »
Jag tycker det är svårt att få alla att klara sig.  :-\   De hoppar bra, hade en låda med 12-15cm kanter och plockade på golvet hela tiden.   De ska ha värme rätt länge och hög i början.  Kan dränka sig i världens minsta vatten skål  :-X

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 12 jun-07 kl 15:12 »
Jag köpte 20 st daggamla för två år sedan, hade aldrig haft vaktlar, hade dem i innekaninbur först. Alla överlevde till "vuxen" storlek och jag tyckte nog inte att de var svårare att sköta än kycklingar snarare tvärtom, de har en attans överlevnadsvilja.

Malde Allfoder och gav dem först, blandade det sedan med fink och undulatfrö. Vatten fick de på vanligt tefat. Använde kutterspån till strö, och hade förståss värmelampa.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 jun-07 kl 16:11 »
Låter bra, hoppas kunna ha dem i kaninbur oxå. Vet nån när man ska skilja hönor och tuppar åt? De blir väl vuxna snabbt?

Har nån fina bilder på tupp och höna el länk vore det kul.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 12 jun-07 kl 17:07 »
Vi hade en kapsyl med vatten.. :-[ o mycket riktigt, dom försöker dränka sig i den med  ;D Dom är ju små små loppor!!!!!

OT: Hur har det gått på kycklingfronten?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 jun-07 kl 15:02 »
De kläcktes igår ;D Fina blev de men de viltfärgade hade ljusare fötter men fem tår. Lite mindre var de oxå vilket jag tycker är bra. Är dina viltfärgade mindre än de vita?

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 13 jun-07 kl 23:11 »
Ja :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #11 skrivet: 14 jun-07 kl 00:13 »
De kläcktes igår ;D Fina blev de men de viltfärgade hade ljusare fötter men fem tår.

Kan inte minnas att mina hade 5 tår... ???
ska de ha det ?

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 14 jun-07 kl 07:38 »
Oh, Manne.. ;D Nu snackar vi helt OT om silkeskycklingar  :-[

orloff

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 jun-07 kl 07:51 »
Jo, Silkeskycklingar har 5 tår och ska ha SVARTA fötter även när de kläcks. Den 5:e tån ska gå "bakåt" väl delad från övriga tår. De röda kan kläckas med lite ljusare fötter men blir mörkare under tiden de växer.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 jun-07 kl 11:16 »
Aha kanonbra. Det konstiga är att en del ser viltfärgade ut men en del har lite "teckning". Är det normalt?

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 14 jun-07 kl 13:46 »
Som jag sa förut så FINNS det en risk att dom KAN vara LITE blandrasiga nu.. Men du ser skillnad när dom växer..

sallyomolly

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 jun-07 kl 14:45 »
Ja precis men det syns nog. Annars får de väl inte samma fjäderdräkt?

Frances

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 14 jun-07 kl 15:01 »
Nä, dom brukar få fjädrar då..

sallyomolly

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 jun-07 kl 15:02 »
Ja då löser det sig med tiden, ska bli intressant då en del har fem tår och är gula med prick på huvudet =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 3 användare (1 dolda)
LimJans, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser