Jag har övernattat i ett antal gånger i både ler hyddor med tunna väggar och i lerhus med tjocka väggar i ett tropiskt klimat där är det +- 30 grader dygnet runt och det var allmänt mycket svalt inomhus och flera grader kallare än utomhus klimatet på nätterna. Jag skulle aldrig föredra att bygga ett lerhus i det här klimatet för att bo permanent. Jag tror att de eventuella lerhus byggen som finns i Sverige inte är bostadshus.
Mitt tips är ju att precis som redan är nämnt kontakta de som redan har byggt och har bott och kontinuerligt bor i sina naturhus sedan flera år innan du börjar planera vilket material du ska välja. Nöj dig inte med ett exempel utan kontakta flera!
Gnagare är inte att leka med de biter sig genom ett litet hål på tjocka timmar väggar med tiden, jag pratar tyvärr med egen erfarenhet. Halmbal blir bara ett straffspark för dem. Det är bara ett exempel! så är det bra att tänka genom alla möjliga perspektiv som kan existera innan man väljer alternativa lösningar. Lycka till!