Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta rätt arkitekt/hantverkare  (läst 71 gånger)

Carolina Berardi

Hitta rätt arkitekt/hantverkare
« skrivet: Igår kl. 11:35 »
Hej
Jag skulle vilja bygga ett naturhus men skulle behöva hjälp av en arkitekt eller hantverkare så det blir rätt. Sen har jag inte riktigt bestämt mig om det ska bli naturhus eller något annat smart hus som halmhus eller lerhus. Vet någon här vart man skulle kunna hitta någon som kan? Jag är själv inte alls händig. Hur beter man sig för att hitta rätt arkitekt eller hantverkare?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Hitta rätt arkitekt/hantverkare
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 00:00 »
Om jag vore i ditt läge så skulle jag ta kontakt med några som byggt ett naturhus. Gärna med flera, både de som byggt själva och de som lejt för bygget.

Att inte kunna själv och ta kontakt med arkitekt/byggare är att lita för mycket på sin nästa.

Schwartz kalle

• -
SV: Hitta rätt arkitekt/hantverkare
« Svar #2 skrivet: Idag kl. 01:44 »
Jag har övernattat i ett antal gånger i både ler hyddor med tunna väggar och i lerhus med tjocka väggar i ett tropiskt klimat där är det +- 30 grader dygnet runt och det var allmänt mycket svalt inomhus och flera grader kallare än utomhus klimatet på nätterna. Jag skulle aldrig föredra att bygga ett lerhus i det här klimatet för att bo permanent. Jag tror att de eventuella lerhus byggen som finns i Sverige inte är bostadshus.

Mitt tips är ju att precis som redan är nämnt kontakta de som redan har byggt och har bott och kontinuerligt bor i sina naturhus sedan flera år innan du börjar planera vilket material du ska välja. Nöj dig inte med ett exempel utan kontakta flera!

Gnagare är inte att leka med de biter sig genom ett litet hål  på tjocka timmar väggar med tiden, jag pratar tyvärr med egen erfarenhet. Halmbal blir bara ett straffspark för dem. Det är bara ett exempel! så är det bra att tänka genom alla möjliga perspektiv som kan existera innan man väljer alternativa lösningar. Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser