Hoppas detta är rätt forum för alternativ ekonomi

Tidsbanker - Hur vi kan ta tillbaka makten över vår tid och våra liv
Det nuvarande skuldbaserade ekonomiska systemet som vi alla tvingas delta i är som ni säker vet helt ohållbart ur flera aspekter.
Det finns dock en enkel lösning. Skapa en tidbank med några likasinnade i ens villakvarter/förening/by.
När vi hjälper varandra i vardagen så blir det ofta ett osynligt kontrakt. Om jag ber om hjälp av dig ofta så kanske du förväntar dig att jag ska hjälpa dig i framtiden. Gör jag inte det så blir du mindre benägen att hjälpa mig framöver.
Detta osynliga saldo behöver synliggöras och struktureras. Ett sätt att göra det på är att skapa en lokal "valuta".
Denna "valuta" ska inte ha sedlar eller mynt. Istället är den uppbyggd på en arbetstimme. Det blir en tidbank. Om jag ber dig om hjälp med att klippa gräset, måla, skotta snö osv. så får du uppskatta hur många timmar du vill ha för det jobbet och sen för vi bara över dessa timmar från mitt saldo till ditt saldo. Det ska vara utbud och efterfrågan som styr där säljare och köpare kommer överens.
Följden av detta blir ett organiskt och självreglerande system. Om jag vill tjäna in timmar så måste jag skapa mervärde för mina medmänniskor genom att erbjuda mina tjänster till lokalsamhället. På så sätt så skapas nära kontakter och relationer och man får en bättre sammanhållning i bygden/föreningen/kvarteret etc.
Vill du bli rik så måste du investera mycket av din tid i bygden/föreningen/kvarteret bland alla som bor där.
Denna tidbank/valuta kan också underlätta vid beredskap och kriser när ordinarie betalsystem ligger nere.
På tal om kriser så tror jag att detta system kommer bli nödvändigt efter AI-kraschen av världsekonomin och den nya digitala världsvaluta som ska införas i alla länder till följd av denna ekonomiska krasch. De som inte vill bli slavar i det nya systemet måste välja en annan väg.
Vad tror ni om denna väg? Istället för att jobba åt banker så jobbar du åt människor i ditt närområde. Om alla börjar med detta på var sitt håll runt om i landet så kanske en större rörelse kan växa fram?
Det finns en sida på Wikipedia med mer info för den som är intresserad:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Time_banking