GPS är ju inte det enda navigeringshjälpmedlet som finns. Det finns åtminstone tre till med global täckning, och det blir mer och mer vanligt att GPS-mottagare har stöd även för de övriga systemen. Helt oberoende av lättstörd satellitkommunikation blir man om man använder tröghetsnavigering (nåt som förr var mycket dyrt och svåranvänt, förekom på sin höjd i militära sammanhang för 30-40 år sedan, men som idag är mycket mer överkomligt. Eller också, om problemen med störningar på de satellitbaserade systemen fortsätter att förvärras, så är det väl inte omöjligt att damma av den gamla tekniken med landbaserad radionavigering, dvs återuppbygga något liknande det gamla Decca-systemet.
När det gäller att lita till fossila (eller överhuvudtaget flytande) bränslen, så måste vi ju komma ihåg att allteftersom åtgången på sådana bränslen till privatbilar mm minskar, så kommer distributionsnätet med mackar också att glesas ut allteftersom. Det kanske inte är priset eller tillgång på bränslet i sig som blir dödsstöten för att använda diesel inom jordbruket, utan det blir kostnaden och tidsåtgången att få fram bränslet till gården som till sist är avgörande.