Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självgående traktor  (läst 120 gånger)

von tratt

• Skåne
Självgående traktor
« skrivet: Igår kl. 17:12 »
Intressant svensk prototyp; autonom lite mindre (5.5 ton) jordbrukstraktor.

En autonom traktor behöver inte vara lika effektiv, för dess tid är inte bondens tid och därför billigare. Därför kan den vara mindre och eldrift funkar + snällare mot jorden.

Kort om detta i Ny Teknik 15. Traktorarvid heter företaget.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Självgående traktor
« Svar #1 skrivet: Igår kl. 17:26 »
Ja, när man ser slättbönderna harva sina gigantiska åkrar så går tanken till antingen självkörande traktorer (finns ju t o m på gräsklippare) eller något som får tanken att vara någon annan stans. Men eldrift kräver rätt mycket batteri, det är inte bara tråkigt att harva, det går åt kraft hela tiden.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: Igår kl. 17:51 »
Det finns några trådar på Maskinisten om självkörande/autonoma traktorer.
Så länge det är någorlunda begränsad storlek på arbetsområdet så ska man inte glömma bort möjligheterna som det experimenterades mycket med då förra seklet var ungt, nämligen att antingen mata en eldriven maskin med ström från nätet via kontaktledning eller någon form av gigantisk sladdvinda, eller att ha något system med en stationär elmotor och drivmaskineri + vajrar för att dra själva redskapet. Visst blir det mindre flexibelt och kräver en del riggning kring den lägda som ska bearbetas, men man får ju väga det mot kostnaden för batteri mm.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: Idag kl. 19:06 »
Vad tror du om att ha jättekondingar och så laddar man en gång vartannat slag, alltså när traktorn är tillbaka på den sida av åkern där man har sin laddstation? Eller nån slags batteri som jag inte känner till som laddar snabbt och håller länge. Det blir nån slags medelväg mellan batteri och sladd. Bästa, eller sämsta, ur båda världarna.
Har svårt att se att vi kommer kunna fortsätta med diesel jättelänge till med tanke på kommande beskattning av bränslen.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: Idag kl. 21:21 »
Har svårt att se att vi kommer kunna fortsätta med diesel jättelänge till med tanke på kommande beskattning av bränslen.
Jag är helt övertygad om att förbränningsmotorn kommer användas både i nya och gamla lant och skogsbruks maskiner mycket längre än vad jag själv lever ( född 1970) eftersom diesel/ brännoljans användning för bostadsuppvärmning, personbilar, lastbilar och kollektivtrafik minskar hela tiden tror jag att det kommer finnas gott om diesel som passar utmärkt för de areala näringarnas behov.
Samhället vore rätt korkat om man valde att skatta ihjäl lantbruket med ytterligare pålagor på bränslet.  Självförsörjningsgraden av livsmedel är redan låg och stora delar av landet ligger faktiskt obrukat (eller odlas bara vall på trots att det handlar om brukningsbar åker.

Självgående maskiner kommer nog mer, men att göra sej mer beroende av GPS som relativt enkelt kan störas ut är kanske inte så klokt?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Dela detta:

* Inloggade just nu

827 gäster, 3 användare
ärt, von tratt, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser