Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med lammkoket?  (läst 50 gånger)

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
Vad göra med lammkoket?
« skrivet: Idag kl. 10:11 »
 Fick i går ett slacktat lamm 17 kg. Styckat i bak och framben, slag och kotletter.

När delarna var paketerade ligger de i frysen.
De delar som styckaren skar bort (revben, bäcken.....) kokabe jag med gul lök,vitlök, salvia, rosmarin, lagerblad och pepper. Kokades tills löken var borta.
Fick svalna och jag silade av vätskan som i små byttor förvaras i frysen och  nyttjas som buljong.

Har nu tagit bort alla ben, större fettbitar och brosk. Köttet är skuret i bitar och det blev mer än en liter.

Vad kan jag göra med detta kokta kött?
Tacksam för förslg.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Vad göra med lammkoket?
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 10:51 »
Det borde väl gå utmärkt att använda till "blöta" (eller dopp i grytan, som det heter söderöver) ?   Eller till köttsoppa, gryta etc.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vad göra med lammkoket?
« Svar #2 skrivet: Idag kl. 11:29 »
Det borde väl gå utmärkt att använda till "blöta" (eller dopp i grytan, som det heter söderöver) ?   Eller till köttsoppa, gryta etc.

Rätten "får i kål" käns inte fel. Kål ute, får lamm inne.

Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 1 användare
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser