Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alvluckrare  (läst 47 gånger)

Odlargubben

• Södermanland
Alvluckrare
« skrivet: Idag kl. 10:05 »
Hej!
Jag har i år köpt lite mark. Odlingsytan är på ca 1,7 hektar.
Ytan är ju inte så fasligt stor och jag har lite olika ideer om att skapa en skogsträdgård, odla efter generativt jordbruks ideer och permakultur.

Eftersom marken tidigare har harvats, plöjts och såtts med traktor vill jag luckra upp jorden från markpackningen som skett. Därför söker jag hjälp med att hitta någon som kan hjälpa mig med detta.

Jag vill luckra upp marken med en alvluckrare. För att sedan inte använda tyngre maskiner mer och packa marken pånytt.

Drömmen hade varit att göra detta med häst men jag förstår att det kanske kan bli svårt.

Väldigt tacksam för hjälp!

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Alvluckrare
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 11:17 »
Hästar har nog rätt stort marktryck. Jag skulle rekomendera att du luckrar ytan med en bredgrep om du inte vill använda maskiner.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Odlargubben

• Södermanland
SV: Alvluckrare
« Svar #2 skrivet: Idag kl. 12:52 »
Kommer jag tillräckligt djupt då för att bryta en plogsula?

Det vore helt klart den "enklaste" lösningen. Utöver det fysiska arbetet som det kräver.

Tack för förslag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser