Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äldre TV  (läst 35 gånger)

ab

Äldre TV
« skrivet: Igår kl. 21:08 »
Hej, ni brukar kunna ge bra tips här   :)
TV:n gick sönder för ett tag sedan, 14 år så det var kanske dags. Men jag har en ännu äldre stående som fungerade när den ställdes undan, så tog fram den igen men nu hittar den ingen mottagning alls, bara en blå ruta alltihop  :embarrassed2:  Det är en liten extra box till den som jag har för mig fick köpas till för fortsatt funktion för kanske 20 år sedan.. Något har väl förändrats med utsändningen? Finns det möjlighet att få igång en TV från 80-90-talet eller är det helt kört? Tacksam för tips Mvh ab

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Äldre TV
« Svar #1 skrivet: Igår kl. 21:26 »
Ja, du behöver en digitalbox som är lite modernare än de första som såldes då de analoga sändningarna lades ned.  Det brukar finnas en logga där det står DVB-T2 på de boxar som fungerar idag (det duger inte om det bara står DVB-T).  Om en digitalbox är från ca 2013 eller senare så bör den vara tillräckligt modern.  Ska du köpa en ny box till en gammal tv idag, så se till att den har SCART-kontakt för inkoppling till tv:n , alltså inte bara den moderna DVI.
Om du skulle hitta en box som är märkt DVB-C så är den avsedd för digital kabel-tv , den duger inte till att ta emot marksänd tv.

ab

SV: Äldre TV
« Svar #2 skrivet: Igår kl. 21:31 »
Tack för snabbt svar! 
Det står DT-355  på boxen

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser