Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppar eller hönor?  (läst 233 gånger)

Vegarissla

• Hälsingland
Tuppar eller hönor?
« skrivet: 28 aug-25 kl 22:48 »
Nybörjare på det här och tycker att det är svårt att se kön. Det är Skånsk blomme och jag undrar om det utifrån denna bild går att se vad dessa filurer är, mest osäker på den i mitten av de tre. Dålig bild jag vet men har just nu ingen bättre. De är åtta veckor
« Senast ändrad: 28 aug-25 kl 23:06 av Vegarissla »

Tiomilaskogen

• Dalarna
SV: Tuppar eller hönor?
« Svar #1 skrivet: 29 aug-25 kl 08:25 »
Jag gissar att den med bäst utvecklad kam kommer att bli tupp.
De andra såg "hönsigare" ut.

Vegarissla

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 29 aug-25 kl 08:53 »
Ja, den är också större än de andra och har rätt grova ben

Schwartz kalle

• -
« Svar #3 skrivet: Igår kl. 10:27 »
Du kan bedöma lite grann av beteenden också. Om maten är försent reagerar hönor starkt på det medan tuppar tar det lugnt.

Hönor håller huvudet högre när de tar panorama vakt blicken, det är av naturliga skäl eftersom de har kortare mankhöjd än tuppar men beteendet utvecklar redan när de är små och nästan lika stora.

Men det kan skilja sig mellan olika individer också.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: Igår kl. 17:19 »
Du kan bedöma lite grann av beteenden också.

Könsbestämma på beteendet borde gå bäst om man provocerar dem lite. Redan som små så bråkar tuppkycklingarna betydligt mer, men det beror som du säger förstås på individ och ras också. Vi har haft dvärgkochin där ett par veckor gamla tuppkycklingar betedde sig som om det var uttagning till tuppfight.

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #5 skrivet: Igår kl. 19:33 »
Könsbestämma på beteendet borde gå bäst om man provocerar dem lite. Redan som små så bråkar tuppkycklingarna betydligt mer, men det beror som du säger förstås på individ och ras också. Vi har haft dvärgkochin där ett par veckor gamla tuppkycklingar betedde sig som om det var uttagning till tuppfight.

har också hört folk säga det, men av min erfarenhet skulle jag säga att det är långt ifrån säkert att det visar sig så, har haft höns som jag varit säker på varit tuppar då dom verkligen agerat så men sen visade det sig att jag hade fel.

Vegarissla

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: Igår kl. 22:28 »
Den kaxar en hel del med andra tuppen och inget med de andra hönorna. Den andra tuppen är en riktig kaxpelle mot hönorna som han nyss blivit ihopsläppt med men han viker sig mot den här. Så det känns som en tupp

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser