Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologiskt foder till hyggligt pris?  (läst 107 gånger)

skum tomte

• Halland
Ekologiskt foder till hyggligt pris?
« skrivet: Igår kl. 06:42 »
För mig är en av poängerna med att hålla höns att få giftfria ägg. Men jag kan inte hitta särskilt många alternativ på giftfritt foder, och de få alternativ jag hittat online är inte direkt billiga. T.ex. Granngårdens Agda Bas för 20 kr/kg. Plus komplettera med lite annat, kanske. Det blir runt 3,50 kr per dag (inte per ägg) per höna i mat. I slutändan är det ju dyrare än ägg från affären. Giftfritt förståss, och så har man en flock hönor vilket ju är trevligt, men ändå...

Jag hade gärna köpt säckar med enskilda sädesslag, baljväxter etc. och blandat själv, men det utbudet verkar också vara begränsat.

Hur gör ni andra? Jag antar att de flesta vill ha giftfria ägg. Var/hur får ni tag på ert foder?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Ekologiskt foder till hyggligt pris?
« Svar #1 skrivet: Igår kl. 09:06 »
Vi köper direkt av den som odlar det vi vill ha i närområdet. De brukar inte klara kraven på ekologisk odling, men sprutar inte i onödan och har egen stallgödsel. Har vid några tillfällen hämtat direkt vid tröskan. Betydligt billigare och vi vet var det växt.

Dre

• Gotland
« Svar #2 skrivet: Igår kl. 17:10 »
Vi köper också av ekologiska/i omställning spannmålsproducenter i närområdet. Sorgligt svårt att hitta här på landet, så mycket tacksam att några fortfarande odlar och vill sälja överskott i mindre partier till oss! 15kg säck för 9 kr kg, billigare om man köper större säck. (havre vicker korn ärt)

Kolla kvarnar i er närhet om de har eko säd. ofta har de butik där man kan köpa säck, eller så har de schema när de har ekosäd, då får man komma med säckar och köpa på plats!
Kan också vara värt att kontakta spannmålsproducenter och fråga om de vill sälja avrens till er, vi har kunnat köpra olika linser/ärt på det viset, billigt och inget går till spillo!

jag frågade runt bland andra hönsägare i närheten och kunde på så sätt hitta producenter.

Innan vi lyckades lokalisera producenter i närheten beställde jag hem ett par säckar åkerfrö från slåttergubben. svenskt, eko, också runt 20/kg.

Annars får man väl försöka ringa ner växeln hos granngården och be dem köpa in svenskt ekologisk säd.

Sedan finns ju lite olika man kan producera/tillvarata själv. Torka nässlor och hassel så här års inför vintern, frysa in bär, så lite grönkål, pumpa, solrosfrön och hirs i trädgården. Även äpplen, morötter och kokt potatis är gott och nyttigt för höns.

« Senast ändrad: Idag kl. 08:57 av Dre »

skum tomte

• Halland
« Svar #3 skrivet: Idag kl. 12:09 »
Stort tack för era svar och tips!
Då är det inte bara jag som är kass på att söka, utan det verkar vara knepigt att få tag på giftfritt foder i det här landet. Men nu har jag i alla fall lite uppslag på hur man kan leta vidare.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: Idag kl. 12:21 »
Ett annat alternativ är ju att försöka odla ch skörda samt lagra hönsfodret själv, risken med detta är ju att det köpta fodret för 20kr/kg framstår som riktigt vettigt prissatt;)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser