Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur slå råg med lie?  (läst 250 gånger)

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
Hur slå råg med lie?
« skrivet: 30 jul-25 kl 09:30 »
 Har ett stycke runt 500m2 höstråg. Den börjar mogna och ska strax skördas med lie eller skära.
Förra året var där råg på samma stycke. Då var där mycket lupiner och då det skulle tröskas så att halmen kan användas som taktäckning ( det är lång råg) blir det svårt med ogräs i kärvarna. Därför använde jag skäran till skördandet. Det  var drygt, tog en vecka, men halmen fin och 53 kg rågkärnor blev det.
 I år står rågen tätare (bättre utsäde, förra årets skörd) utan lupiner och vill därför frsöka slå den med lie. Men hur? Har slått med lie och finner det går bra, men bara slått gräs och liknande som inte behövts sammlas ihop till kärvar. Med skäran var det lätt då stråna var i handen när de var avskurna.

Har någon förslag på var man kan finna info om liande av råg?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Hur slå råg med lie?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-25 kl 10:56 »
Har aldrig slagit spannmål med lie, men har för mig att en del gamlingar pratade om en läggbräda på lien, så att det blev nästan som färdiga kärvar. Men det kanske bara gick till havre...

Har tittat lite i öppet arkiv på SVT, i och för sig bara på skogskörning med häst, men där skulle jag spana efter rågslåtter. Och behöver du generella tips så finns det en ung kille som är fäst vid lien och lär ut tips gratis på Youtube. Han livnär sig på lieslåtter, och som den vet som går med lien så blir det tid för funderingar, och den här killen lägger ut en del på YouTube, men håller också kurser och säljer anpassade liar. En länk så du hittar honom https://www.youtube.com/watch?v=T6mPMeNvcpg

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 31 jul-25 kl 20:05 »
Jag har slagit (mejat) råg med lie, fast det var ett tag sen. Du ska meja din säd innan den är fullmogen och kärnan släpper från axet. Den ska ju mogna färdigt på kärven. För att du ska få med strå och ax och inte axen viks ned utan det i stället samlas som en bunt som sen binds till kärve (neker), ska du sätta en båge, en samlare på skaftet nere vid liebladet.

När du nu skär säden ska du ta långa skär så långa du kan. Du ska slå med lien så du i skäret slår bara några decimeter in varje tag. Men svepet ska vara så långt som möjligt. Då kommer du att få axen rättvända och en bunt nyslaget var svep, som du lägger av och som du sen samlar ihop till kärvar som du binder.
kretslopp

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: Igår kl. 07:03 »
Jag har slagit (mejat) råg med lie, fast det var ett tag sen. Du ska meja din säd innan den är fullmogen och kärnan släpper från axet. Den ska ju mogna färdigt på kärven. För att du ska få med strå och ax och inte axen viks ned utan det i stället samlas som en bunt som sen binds till kärve (neker), ska du sätta en båge, en samlare på skaftet nere vid liebladet.

När du nu skär säden ska du ta långa skär så långa du kan. Du ska slå med lien så du i skäret slår bara några decimeter in varje tag. Men svepet ska vara så långt som möjligt. Då kommer du att få axen rättvända och en bunt nyslaget var svep, som du lägger av och som du sen samlar ihop till kärvar som du binder.
Precis, inte helt lätt att beskriva med ord!
När jag slog råg med lie så slog jag också så att det oslagna ligger till vänster om det jag slår, alltså att liespetsen pekar mot det oslagna. Vanligen om slår gräs vill man inte ha det så. Men om man slår säd så lägger sig det slagna mot det oslagna och är lättare att samla ihop till en kärva. Man gör då ett slag - tex en runda kring åkerplätten och samlar ihop allt till kärvor innan man gör nästa slag i stället för att slå hela biten i ett svep Så gjorde jag iaf. Förut hade man förstås tillräckligt med folk som samlade ihop och band så att man iaf kunde slå allt i ett svep....

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 1 användare
Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser