Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm som plötsligt blivit magert och uttorkat...  (läst 2813 gånger)

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
Lamm som plötsligt blivit magert och uttorkat...
« skrivet: 10 jun-07 kl 19:37 »
Har ett bagglamm född 30/4 som plötsligt blivit magert och uttorkat. Klart att det är varm väder och så men jag tycker ändå att det hela är lite märkligt. Han äter lammpellets och gräs och diar lite (vet ju inte hur mycket eller om han får nått alls från tackan). Har matat i honom lite lammnäring ifall det är så att han inte får nått alls från tackan..Selen har han fått. Han är med dom andra och så. Va det inte för att han magrat så och att öronen hänger sååå långt ner så skulle jag inte se nått fel alls...

Någon som har någon ide om va det kan vara för fel..

Jättetacksam för hjälp...

Jullan i norr

Re:Lamm som plötsligt blivit magert och uttorkat...
« Svar #1 skrivet: 11 jun-07 kl 16:27 »
Har du sett om han får i sig vatten? dricker han ur hink som dom andra? Kan du få i honom mer med flaskan kanske? OM han inte får nåt av tackan så har han behov av ca en liter ersättning/dygn( enl alla experter här på forumet som hjälpt mig jättejättemycke..)
kan du kolla om tackan mjölkar eller om hon sinat?
I övrigt så tycker jag du ska ringa en veterinär omgående.. att bli uttorkad är INTE bra när man är ett litet lamm..å det går fort för långt :( hoppas det går bra för er! / Jullan

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #2 skrivet: 12 jun-07 kl 07:16 »
Jo, jag har gett lite lammnäring här ett par dagar nu och sen hade vi en veterinär hemma igår. Hon visste inte alls va det var men tog det säkra före det osäkra och har gett penecilin. Så vi får se dom närmsta dagarna..

Tack så jättemycket för svaret.../Elin

Jullan i norr

« Svar #3 skrivet: 12 jun-07 kl 10:57 »
stackars liten :(
jag håller tummarna för er..
men fortsätt att ge ersättning så han får lite mer energi..
när man är liten å sjuk behöver man ju lite extra :) Det kan ju vara dumt att lita på att tackan tillgodoser näringsbehovet... å det är nog sköt för dig att veta att han får i sig det han behöver.. Om jag var du skulle jag försöka få i honom ca en liter/dygn.. När mitt lamm var sjukt fick hon ca 1,2 l/dygn av pontus-näring och det funkade bra.. men hon hade ju ingen mamma som kunde ge en liten skvätt..
 om du inte VET att tackan ger en massa..
Förresten, hur ser avföringen ut? hur ofta kissar han?
kan det vara parasiter? djur med parasiter kan ju bli enormt påverkade.. Är dom avmaskade?
sånt brukar veterinären fråga om, så jag antar att han/hon kollat upp sånt redan, men jag tänkte bara..

hoppas verkligen det blir bättre!

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #4 skrivet: 12 jun-07 kl 12:41 »
Jag tror inte att tackan ger så värst mycket... Hon är lite svår att få tag i. Men inga av tackorna har några parasiter, vi tog träckprov för ca 1 månad sen och betena är helt rena. Det är första året dom går på den..

Veterinären trodde att det kanske kunde vara nått åt lungorna till eftersom vi för ca 2 veckor sen hade ett lamm som gick åt i lunginflammation :'(

men vi får se, det skulle ta ett par dagar innan vi såg någon skillnad av pencillinet...

Jag håller er uppdaterade om hur det går..

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #5 skrivet: 13 jun-07 kl 11:25 »
Har du kollat avföringen? Djurens bajs, oavsett djurslag, säger oss mer än man kan tro. Jag brukar ta för vana att kolla bajsar i hagarna för att se om något ser skumt ut. Hur gammalt är lammet? Kolla så att det inte är förstoppning!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #6 skrivet: 13 jun-07 kl 15:23 »
Avföringen ser helt normal ut.. inget konstigt alls...
Han äter både av gräset och lite pellets, är ju med flocken hela tiden. Dock kanske lite lite slö. Förutom att öronen hänger så ser han inte så värst sjuk ut... Eftersom jag matat i honom lammnäring nu så ser han inte längre så ruskigt mager ut...

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #7 skrivet: 13 jun-07 kl 17:48 »
Hur var tempen när veterinären kollade? Har du kollat den fler gånger för att jämföra? Parasiter? Avmaskat? Lyssnade veterinären på hjärtat? Medfött hjärtfel? Fästingar?

Försöker hjälpa till att felsöka! Vet själv hur det är när man greppar efter halmstrån! Själv hade jag en jakkalv som inte växte som den skulle. Tog den från mamman när den var en månad gammal för då kunde jag inte legitimera att den gick kvar hos henne längre. Höll på i två veckor med beviplex (B-vitamin som bla ökar aptiten), ultraplex (vitaminkombination), selen (precis som du har gjort), avmaskning (parasiter på ungdjur kan vara förödande). När inte detta gav resultat satte vi in antibiotika (kanske det kunde vara lunginflamation eller någon annan baskilusk). Inte mycket bättre resultat! Fick av veterinären konstaterat medfött hjärtfel och dagen efter låg Jakson död. Lika ledsen som jag var över hans död, lika glad var jag över att jag hade fått reda på vad det var och att jag faktiskt inte hade kunnat göra något.

Fråga din veterinär om diarsanyl, ett preparat som hjälper tarmarna att återställa normalbalans (på amatörspråk). Hoppas att det går bra med ditt lamm! Skriv gärna ett schema på vad du gör med lammet, hur mycket det väger, vilken temp osv. Bra att ha när veterinären kommer samt för eget minne att jämföra med om något händer nästa år.

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #8 skrivet: 14 jun-07 kl 07:10 »
Åh, va jag är tacksam för alla hjälp jag får från alla här.. Det är inte kul när djuren är sjuka...

Har nu matat i lammet i några dagar och han har fått antibiotika. Är nog lite piggare och inte alls lika mager... Ivarjefall så pigg att det är ett riktigt jobb att fånga in han i hagen flera gånger om dagen... :)

Funderade också på parasiter ett tag, men vi har helt rena beten och ingen av tackorna har några parasiter heller, det är första året vi har dom och det har inte gått andra djur på markerna heller.... Veterinären uteslöt de alternativet.

Hjärtfel, i mitt huvud borde de ha upptäcks tidigare. Lammet är ju 6 veckor gammal..?!!!?????  :-\

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #9 skrivet: 14 jun-07 kl 10:32 »
Citera

Jaken Jakson var över 6 veckor när han dog. Vår veterinär berättade att hjärtfel ger en massa komplikationer. Anledningen till att vi inte avlivade Jakson var att hjärtfel kan växa bort, vilket det ju uppenbarligen inte gjorde på vår lille jak!

Fästingteorin? Vet någon något mer om vad fästingar ger på får (men även andra djur)?

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #10 skrivet: 18 jun-07 kl 10:27 »
Liten uppdatering om mitt sjuka bagglamm. Han har nu fått pencilin i 6 dagar och nu är det ett helskotta att få tag i honom i hagen... ;D

Han har lyft upp öronen och mår mycket bättre. Betydligt piggare och äter som ett lamm ska...

Hoppas att han får fortsätta att vara frisk...

Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 1 användare
DavidFeN

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser