Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vattenburet värmesystem?  (läst 515 gånger)

Erik Forsman

• Uppland
SV: vattenburet värmesystem?
« Svar #20 skrivet: Idag kl. 13:18 »
En enklare uppvärmnings lösning i ett hus i den storleken torde vara en murspis eller kakelugn. Det viktiga brukar ju vara att kunna ackumulera värmen över natten eller helst ett dygn, vill man bara ha mycket värme snabbt är en lätt eldstad billigare och lättare att installera.

Grejen är att vi inte har en öppen planlösning, utan måste leda värmen till en inbygg/inglasad terrass, och här blir det kallt, riktigt, riktigt kallt. Som väst har det varit minus 6 grader  he, he... Vedspis fungerar, men man måste elda på bra. Brännjärnet böjde sig och till och med smälte lite på mitten, det hade droppa av järn... Då eldar man på bra. Så tror inte att en murspis eller kakelugn gör så stor skillnad för jag slutar elda när murstocken är het. Den håller värmen kanske ca 8 timmar som en kakelugn gör. Man kan kanske säga att vi använder murstocken som en kakelugn genom att elda på så bra att den blir så het att den håller värmen som en kakelugn.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #21 skrivet: Idag kl. 13:39 »
Propylenglykol https://docs.biltema.com/v2/documents/file/sv/95f0da97-39f2-4300-9bf9-8254651bde00 är inte speciellt giftigt, den giftiga är etylenglykol.

Låter lite märkligt i mina öron att du ska behöva ha ett vattenburet värmesystem. Jag värmer 3 RoK med vedspisen utan annat än att det är öppna valv mellan rummen. Visst blir det lite svalare i bortersta rummet men inte så det är ett problem.
Vild idé bara, ingen aning om det funkar: Med en så liten stuga kanske du kan ställa en tank ovanpå vedspisen och dra ett par värmetåliga slangar sista biten så det blir lätt att ställa dit och ta bort den.

Hade du el? Självcirkulation är ofta svårt att få bra och kräver riktigt grova rör.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Schwartz kalle

• -
« Svar #22 skrivet: Idag kl. 13:45 »
Att ta in friskluft till kaminen betyder att kaminen får frisk luft och huset slipper ta in kall luft för att kaminen skall kunna ta den luft som är i huset. Så man får inte bättre luft själv, men mindre drag i springorna ;D
Men om man har immluckan ständigt öppen borde det hjälpa eller?
Oavsett borde den där skorstensventilator vara ett bättre alternativ i alla fall.

Erik Forsman

• Uppland
« Svar #23 skrivet: Idag kl. 13:55 »
Propylenglykol https://docs.biltema.com/v2/documents/file/sv/95f0da97-39f2-4300-9bf9-8254651bde00 är inte speciellt giftigt, den giftiga är etylenglykol.

Låter lite märkligt i mina öron att du ska behöva ha ett vattenburet värmesystem. Jag värmer 3 RoK med vedspisen utan annat än att det är öppna valv mellan rummen. Visst blir det lite svalare i bortersta rummet men inte så det är ett problem.
Vild idé bara, ingen aning om det funkar: Med en så liten stuga kanske du kan ställa en tank ovanpå vedspisen och dra ett par värmetåliga slangar sista biten så det blir lätt att ställa dit och ta bort den.

Hade du el? Självcirkulation är ofta svårt att få bra och kräver riktigt grova rör.

Bra tänk där: jo, har el: så du tänkte en vattentank ovanpå vedspisen och dra några slangar/kanaler till någon form av värmeväxlare? Ju enklare  och billigare ju bättre. Man skulle ju kunna tänka sig att fylla en radiator med varmvattnet och flytta in den i det rum man vill ha? Varm och tungt, inget alternativ, kanske? Eller tänkte du att slangarna/kanalerna i sig (kopplade till tanken med varmvatten) värmer, som en radiator då? Skulle vilja ha ett permanent lösning för spridning av värme.

Sätter man en cirkulationspump på väg ner från tanken (som är placerad över vedspisen) och kopparledningar till en radiator och en annan cirkulationspump tillbaka till tanken så behöver man inte ett expansionskärl, om tanken har en säkerhetsventil och man sätter igång cirkulationen i samma stund man eldar på och slutar elda när det blir lagom vart i radiatorn?     

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: Idag kl. 14:01 »
Imluckan fungerar ju som frånluft, så den är ju bra att ha.

12-volts cirkulationspumpen fungerar säkert till radiatorerna, men klarar bara lugnare eldning i en normalstor kökspanna. Biltema har en som fungerar till den värmemängden som behöver flyttas. Och det lilla trycksatta expansionskärlet har det svarats på. Du behöver i storleksordningen 50 liter för 750 liter ackumulatorvolym, och jag tror att 32mm rör är ok som ventilation, och det skall vara kortast väg ut för den dimensionen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: Idag kl. 14:07 »
Expansionskärlet skall ju primärt bara ta hand om den volymskillnad som systemet har när det är varmt eller kallt, utan att vattnet rinner ut eller att det kommer luft i element, panna och rören däremellan. Så det skall sitta så pass högt. Men har man det 5 meter över panna och cirkulationspump så får man ett tryck på 0,5 atmosfärers övertryck där vilket är bra för att hålla nere kokning/sjudning/kavitering.

Erik Forsman

• Uppland
« Svar #26 skrivet: Idag kl. 14:13 »
Men om man har immluckan ständigt öppen borde det hjälpa eller?
Oavsett borde den där skorstensventilator vara ett bättre alternativ i alla fall.

Måste bara fråga Schwartz kalle, vad händer om du eldar både i kamin OCH i spis på en och samma gång? Det lär det bli likt en Wood Stove Raket  >:D alltså en efterförbränningskammare - som en kontrollerad skorstensbrand  ::)

Erik Forsman

• Uppland
« Svar #27 skrivet: Idag kl. 14:20 »
Imluckan fungerar ju som frånluft, så den är ju bra att ha.

12-volts cirkulationspumpen fungerar säkert till radiatorerna, men klarar bara lugnare eldning i en normalstor kökspanna. Biltema har en som fungerar till den värmemängden som behöver flyttas. Och det lilla trycksatta expansionskärlet har det svarats på. Du behöver i storleksordningen 50 liter för 750 liter ackumulatorvolym, och jag tror att 32mm rör är ok som ventilation, och det skall vara kortast väg ut för den dimensionen.

Den här?

Erik Forsman

• Uppland
« Svar #28 skrivet: Idag kl. 14:42 »
Expansionskärlet skall ju primärt bara ta hand om den volymskillnad som systemet har när det är varmt eller kallt, utan att vattnet rinner ut eller att det kommer luft i element, panna och rören däremellan. Så det skall sitta så pass högt. Men har man det 5 meter över panna och cirkulationspump så får man ett tryck på 0,5 atmosfärers övertryck där vilket är bra för att hålla nere kokning/sjudning/kavitering.

Fem meter. det skulle innebära säkert en meter över taknocken, men inser fördelarna just med ett tryck på 0,5 atmosfärersövertryck.

Tack, tack jag suger åt mig och lär i ett rasande tempo. Nu vet jag vad ett öppet tryckkärl är också 

Nu återstår bara lödning att lära. Har bara lött en gång och (70-talet?) då lödde jag ihop en gammal läckande ångmaskin med lödkolv och jag tror det var med tenn? 

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: Idag kl. 15:50 »
Vill man inte ha vattenburen värme så kan man ju meka lite med luftburen. Genom att mura in några kanaler i murstocken så kan man få ett rätt bra system. Oftast räcker det med enkla fläktlösningar för att kunna öka den praktiska värmebuffringstiden hos en tung stenkoloss.

Det är lätt att löda kopparrör, men du behöver lite mer värme än när du löder med lödkolv. Hårdlödning tycker jag blir billigast och smidigast med gasol och syrgas, även om det går med både syre/acetylen (dyrare) och med bara gasol (svårare att få det tillräckligt varmt). Man kan ju också mjuklöda med tenn, och då räcker gasol alldeles utmärkt.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #30 skrivet: Idag kl. 16:05 »
Den här?

Om du tänker sätta den pumpen tycker jag du är fel ute.
 Värmekälla en kökspanna, öppet expansionskärl rostfritt på vinden isolerat, 500 l ackotank
 Bygg systemet med självcirkulation. Det innebär att du har grova rör. Om du ber en rörmockare göra dej en skiss på hur rördimmensionerna ska placeras så kan du göra jobbet själv. När jag var i den sitsen så kunde rörmockarna inte detta men där fanns en gammal en som hjälpte med skissen.

Många delar böjar och längder behövs. Här finns en skrot. Där finns mycket böjar, kranar och rör
På DBA (Danska blocket) fann jag en murar balja full med böjar i olika dimmensioner. Fittings heter de där. Grannen hade en gängklubba jag fick låna. När de grövre dimmensionerna ( över 1") skulle gängas gick jag till smeden med några rör åt gången men sen köpte jag en elektrisk begangnad gängaparat 1100:- som fortfarande fungerar och kan säljas igen.

Systemet fungerar utan annan energi än ved. Det tog tid att bygga upp men ganska roligt när murarbaljan hittades och gängaparaten var på plats.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: Idag kl. 16:08 »
Om du skall göra ditt egna vattenburna system så billigt som möjligt så kommer du nog att skippa laddomaten, den grej du kommer att bli idiotförklarad om du inte har på de "seriösare" forumen. Den klumpen ser till att pannan laddar ackumulatorn försiktigt med 80-gradigt vatten från toppen när pannan har varmt vatten den vill bli av med. Språngskiktet i tanken (samma fenomen som gör att varmt vatten håller sig på ytan i en sjö på sommaren, och det snabbt blir kallt om man dyker neråt och passerar den gränsen) kommer att se till att du har riktig varmt vatten att ta ut i toppen av tanken. Om du skippar den varianten så kommer vattentemperaturen i hela ackumulatortanken att variera gradvis mellan kallt och varmt beroende på hur mycket du eldar, precis som murstocken gör.

Jag tycker det är overkill med laddomat på enkla system, men det beror ju lite på hur man vill ha det. Har man små radiatorer så är det ju bekvämt att de kan hålla hög temperatur.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: Idag kl. 16:13 »
Självcirkulation i all ära, men det är ett lågt hus, och har man en pump så behöver man inte välja rätt panna heller. Och pump går ju åt i alla fall om värmen skall långt ut i sidled.

Schwartz kalle

• -
« Svar #33 skrivet: Idag kl. 16:30 »
Måste bara fråga Schwartz kalle, vad händer om du eldar både i kamin OCH i spis på en och samma gång? Det lär det bli likt en Wood Stove Raket  >:D alltså en efterförbränningskammare - som en kontrollerad skorstensbrand  ::)
De där 4 hörnorna går ju att öppna närsomhelst så kan man ju tillförse syre till spisens eldstad också från den vägen. Även om jag inte har haft nåt behov går ju säkert att elda i båda på en och samma gång men min orsak till detta setup var ju att effektivisera ved åtgången alltså sparelda så gott det går och ta maximalt nytta av all eldning. Jag har till och med grytor med krage som sjunker ner i spisen och tar i heta rökgaserna direkt så det går också att koka vatten bara med kaminens eld.

Röret mellan kaminen och spisen blir också naturligtvis het och jag har testat att använda det som en öppen bastu alltså med olika slags stenar runt för att effektivisera värmen med gott resultat och det går att effektivisera mer med riktiga bastu stenar osv. Hursomhelst är det där du har mest nytta av skulle jag tro exempelvis dels med skorstensrör vattenkokare på hela röret eller exempelvis ha kaminen längs ut från spisen med ett gradvis uppåtgående rör upp till spisen genom stugan ungefär som den där valv lösningen för att sprida värmen hos @torpjens.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #34 skrivet: Idag kl. 17:23 »
Jag uppfattar det som att du vill ha en enkel lösning som är halvpermanent. Att du inte avser att ha en accumulatortank.
Följande är galna påhitt så ta det inte för seriöst.
Det allra enklaste är i princip en "kastrull" på spisen, men vi kan kalla det en tank. Om den är på 30 l med stor botten och öppen uppåt, eller bara ett löst lock på, så behöver du inga expansionskärl. Precis över botten gör du en slanganslutning och ytterligare en på 2/3 av höjden. Från dem drar du två slangar som ansluter till rör eller slang som går ett varv runt radiatorerna - ett seriekopplat system - så tempen kommer att sjunka och du får dimensionera elementen eller välja vilket rum som ska vara varmast. Pumpen https://www.ddesign.nu/sv/cirkulationspump-24v får vatten från tanken med självtryck och kan drivas av din solanläggning. Vattnet tas ur övre delen av tanken/kastrullen och leds tillbaka i botten. Blir det för varmt i tanken lägger du ett mynt under ett hörn.

Men som sagt, lite galet påhitt. Kräver dessutom eldning nästan hela tiden. Och elementen kommer att bli farligt varma. Vill du inte ha element kan du kanske sätta kamrör bakom en list https://epecon.se/produkt/kamror/
Men igen undrar jag om du provat att bo där utan elementen? Som sagt värmer jag 3 RoK utan annat än att det är lite större öppningar mellan rummen.
Oj, läste igenom ditt första inlägg igen. Inser att du vill ha acctank. Glöm allt, men kanske inspiration åt nån annan så det får stå kvar.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #35 skrivet: Idag kl. 17:53 »
Ja, värmen flyttar sig bättre än man tror. Vi kan egentligen värma hela kåken med kökskaminen, även om det då blir en viss tempskillnad mellan rummen. Men dörrarna måste vara öppna. Huset är rätt stort, med många rum och två våningar.

Att ställa en stor gryta på spisen och låta en pump cirkulera vattnet genom en låg tank och elementen är ju en enkel variant på vattenburet system med ackumulator, och det är ju inte fel att leka för att få känsla för det hela. Har man den/de andra i huset med sig på en sådan Åsa-Nisse-lösning så är det ju bara att köra ;D Det går att lägga kylarslang till elementen, och cirkulationspumpen blir ju inte förstörd av ett sådant experiment, så den går att använda till ett senare, mer permanent system. Vill man ha lite tryck på det hela så böjer man till en kopparslinga som man stoppar i grytan som värmeväxlare. Den varianten testade jag för att få känsla för värmeöverföringen mellan vatten och kopparrör. Gör man så, så slipper man ha en låg ackumulatortank, men behöver expansionskärl.

Erik Forsman

• Uppland
« Svar #36 skrivet: Idag kl. 17:59 »
Jag uppfattar det som att du vill ha en enkel lösning som är halvpermanent. Att du inte avser att ha en accumulatortank.
Följande är galna påhitt så ta det inte för seriöst.
Det allra enklaste är i princip en "kastrull" på spisen, men vi kan kalla det en tank. Om den är på 30 l med stor botten och öppen uppåt, eller bara ett löst lock på, så behöver du inga expansionskärl. Precis över botten gör du en slanganslutning och ytterligare en på 2/3 av höjden. Från dem drar du två slangar som ansluter till rör eller slang som går ett varv runt radiatorerna - ett seriekopplat system - så tempen kommer att sjunka och du får dimensionera elementen eller välja vilket rum som ska vara varmast. Pumpen https://www.ddesign.nu/sv/cirkulationspump-24v får vatten från tanken med självtryck och kan drivas av din solanläggning. Vattnet tas ur övre delen av tanken/kastrullen och leds tillbaka i botten. Blir det för varmt i tanken lägger du ett mynt under ett hörn.

Men som sagt, lite galet påhitt. Kräver dessutom eldning nästan hela tiden. Och elementen kommer att bli farligt varma. Vill du inte ha element kan du kanske sätta kamrör bakom en list https://epecon.se/produkt/kamror/
Men igen undrar jag om du provat att bo där utan elementen? Som sagt värmer jag 3 RoK utan annat än att det är lite större öppningar mellan rummen.
Oj, läste igenom ditt första inlägg igen. Inser att du vill ha acctank. Glöm allt, men kanske inspiration åt nån annan så det får stå kvar.

Nej, nej... Du är helt rätt ute, något att lära sig av och uppskattar absolut inlägget. Tack!

https://cdn.abicart.com/shop/11011/art11/h7202/2287202-origpic-1a3835.jpg?max-width=720&max-height=720&quality=70&fmt=avif
« Senast ändrad: Idag kl. 18:14 av Erik Forsman »

Erik Forsman

• Uppland
« Svar #37 skrivet: Idag kl. 18:32 »
Att ställa en stor gryta på spisen och låta en pump cirkulera vattnet genom en låg tank och elementen är ju en enkel variant på vattenburet system med ackumulator

Man kanske skulle kunna montera fast den här över direkt på murstockens över vedspisen och använda den som en tank eller ha den ståendes på golvet och låta det heta vattnet från kastrullen ledas ner till den? I och med att allt med eller mindre ligger i samma höjd har jag inga problem med pumpar. Därifrån vidare med rör i en serie om två kamrörsradiator - grova dimensioner och tillbaka till kastrullen. Men det skulle nog frugan inte tolerera, bättre om allt stod på golvet och tog värmen från spisen, på något sätt.   
« Senast ändrad: Idag kl. 18:49 av Erik Forsman »

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #38 skrivet: Idag kl. 18:37 »
Man kanske skulle kunna montera fast den här över direkt på murstockens över vedspisen och använda den som en tank?

Ett expansionskärl behöver vara 10% av systemets vatteninehåll.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #39 skrivet: Idag kl. 19:20 »
Alltså, 1000 liter vatten som värms från 0 grader (riktigt så kallt har man det inte i sitt system) till 100 grader (och så högt går man inte utan problem) kommer att behöva 43 liter extra plats. Och håller man sig inom intervallet 20 till 80 grader så rör det sig om 27 liter. Men vatten går inte att hålla emot, så ökar volymen 27 liter och man har ett expansionskärl på 20 liter, så rinner 7 liter ut. Och när det sedan kallnar till 20 grader så får man in 7 liter luft i systemet.

När man har ett öppet system där blåsröret mynnar ut på taket så behövs inte mycket extra volym än sisådär 3%, men har man en gryta på spisen kopplat till 200 liter tank och elementvolym, och startar med nästan full gryta så kommer det rinna ut 3-4 liter på spisen när man kommer upp i temp ;D

Har man ett slutet system med för liten plats för vattnet att ta vägen, och en kass säkerhetsventil, så spricker något :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 5 användare
alfhild, Lasse-hatten, Staem, Själv är bäste dräng, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser