Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag ska bli med höns - idéer och tips för hönshus  (läst 169 gånger)

Holly92

• Värmland
Jag ska bli med höns - idéer och tips för hönshus
« skrivet: 06 maj-25 kl 10:46 »
Hej!
Jag har, efter 12 års väntan och längtan, äntligen fått godkännande från min sambo att skaffa höns. Yess Vi planerar att fixa hönshus och gård under sommaren så planeringen och förberedelserna lär ju börja nu. Valet av ras föll på silkeshöns och vi tänker då kanske 4-5 hönor och en tupp till en början.
Jag har haft höns under hela min barndom, men det är liksom snart 20 år sen så jag känner mig som en nybörjare och skulle behöva tips, råd och input från er som är vana hönsägare :)
Jag tänker att jag börjar med det viktigaste - hönshuset.
Jag har sökt runt lite på nätet för att hitta idéer på hönshus. Jag har varit inne på att försöka få tag på en gammal lekstuga/redskapsbod/förråd som jag kan bygga om till hönshus. Men jag läste då om att sådana byggnader kan vara svåra att hålla rena från kvalster och ohyra, något jag verkligen vill vara noggrann med.

Vi bor på landet i zon 5 och vintrarna kan ha några dagar upp till någon vecka där temperaturen kryper ned till -25, så det vill jag vara förberedd på och ha i åtanke när jag fixar hönshuset. 
Vi har ett uthus men inget ställe i den känns som en bra plats för dem då hönsgården inte kan vara på något ställe runt omkring den. Så hönshuset måste vara en fristående byggnad så att en ordentlig hönsgård får plats.

Jag läste lite om minimimått och tyckte det lät väldigt konstigt, stämmer det att en höna ska ha 0,2 kvm fri yta? Låter otroligt litet enligt mig. Ni som haft höns, kanske till och med av rasen Silkeshöna, vad skulle ni säga är ett bra utrymme för 5 hönor och en tupp? Jag vill att de ska ha ett så bra liv som möjligt och har förstått det som att det varken är bra med för litet eller för stort hönshus.
Så ni som besitter lite mer erfarenhet och kunskap, hur skulle ni ha gjort? Vad för typ av byggnad och hur skulle ni tänka om ni var i min sits? Jag tar tacksamt emot alla råd och all input ni kan ge så jag kanske kan undvika vanliga misstag eller hamna i en skitsits längre fram som jag måste lösa pga att jag inte tänkte till innan.
Tack på förhand!

Anders Flix

• Lever för att leva!
    • -
SV: Jag ska bli med höns - idéer och tips för hönshus
« Svar #1 skrivet: 06 maj-25 kl 15:37 »
Jag har inte mina höns kvar men en orsak varför jag gav upp var att det var svårt att hålla rent i hönshuset. Och hönsen blev sjuka, t ex kalkben.

Kala tak, väggar och golv som går att skura ett par gånger per år är viktigt. Behöver ej vara vattensäkert men ändå lätt att rengöra och torka ut. Och utbytbara reden, pinnar och bajsplatta.

Höns brukar klara kyla ganska bra, vet ej hur det är med silkeshöns. Så länge de har vindtätt och torrt så klarar de sig. Det finns ju båda värmelampa och vattenvärmare så det är ingen fara egentligen.

Mina grannar önskade att jag inte hade fönster på hönshuset, dvs när det blev ljust på morgonen började tuppen gala. Så möjlighet att stänga för det är bra.

0,50 kvm per höna kan vara lämpligt. 6 kvm = 12 höns.

Och sen heltäckande hönsgård med nedgrävt stängsel och skugga på sommaren. Så försvinner de inte så lätt. :)
Livet suger

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: Igår kl. 10:32 »
Kläd in hönshuset med plattor invändigt så att du får så få platser som möjligt där kvalster och annat elände kan gömma sig. Måla med blank färg så fastnar inte så mycket skräp.
Bygg lös inredning som du kan ta ut och sopa/spola ren vid behov. Glöm inte att hönsskötaren och mat/vatten också behöver golvytor.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: Igår kl. 11:53 »
Tillägger att höns inte behöver någon speciell takhöjd (om man inte bygger ett hönshus med olika nivåer för hönsen att röra sig emellan), men deras människor behöver full ståhöjd för att kunna plocka ägg, mocka och pyssla om hönsen och deras hus på ett bekvämt sätt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dre

• Gotland
« Svar #4 skrivet: Igår kl. 14:58 »
Grattis till framtida höns!

Himla trevliga djur att ha på gården, och ganska lättskötta.

För mer kunskap rekommenderar jag varmt kackel.se, svenska lanthönsklubben. Massa bra info där om höns, hönshållning, etc. Jag tror de rekommenderar min 0,5-1kvm  kvm inne per höna och det tycker jag själv är mer rimligt än officiella minimumkraven på 0,2kvm.

Som jämförelse, Själv har jag 3 hönor och en tupp, ca 5 kvm inne, och  en _mycket_ säker liten utegård på ca 7kvm som används vid nödfall. Dessa utrymmen fungerar för oss då mina annars är helt frigående från morgon till kväll. (bor i zon 1- 2). Men mer än någon enstaka dag då och då  i totala 12 kvm inburade gör gruppen irriterad och uttråkad.  En lycklig höna vill ju va ute och picka fritt i godan ro. Då har jag ändå jobbat mycket med olika höjder,  buskage, och olika material för att de ska få mkt stimulans därinne och kunna gå undan. Om våra hade behövt vara inne vintertid, eller tvugna att vara i hönsgård jämt hade jag satsat på mycket större ytor än jag har nu.

Så länge det är dragfritt och frostfritt tycker iaf hushållsraserna att livet är helt okej. Det finns ju ett par raser som är just uppifrån norr och fungerar i klimatet där, bjursholmshöna och hedemora, kanske är de av intresse?

Man kan nöd-isolera sovavdelningen mer än övriga huset om man märker att det behövs extra, då det ju oftast är nätterna som blir kallast. Finns några bra tips här på sidan, ett är att man gör "himmelsäng" runt sittpinne-ytan så de sover som i ett tält som värms upp av deras egen kroppsvärme (funkar superbra för oss, tillsammans med ett par vattendunkar under sittpinnen med varmt vatten vid extra kalla nätter, vi får lätt en tempskilland i "tältet" på 4 grader på det sättet, vilket hjälper mkt här i söder). vet även någon här som byggt ett isolerat rum av ett trägårdsbord som nöd när tempen gick ner mycket med gott resultat.

Ang. ohyra: den kommer ju antingen med hönsen eller utifrån, så även om de bor i en plåtbunker kan man få ohyra ändå. Så en lekstuga/bod som ni isolerar blir nog toppen. En vanlig ventil är viktig, så det inte blir för fuktigt därinne.
Bra sandbad iäven på vintern, stora ytor ute så parasittrycket blir lägre, och rent och torrt inne så undviker man mycket jobigt. Kvalster finns medicin mot hos veterinären om det skulle knipa.
SVA är toppen att maila om man har funderingar över sjuk höna.
När vi fick in kalkben har det funkat toppen med rapsolja i blomspruta som jag sprayar på allas ben ca var 10 dag.

Mitt bästa tips är att ha en hylla under sittpinnen med sand på som de bajsar på under natten. Mockar den snabbt varje morgon med kattspade och tack vare det är det väldigt rent i ströt i övrigt, luktar knappt tupp därinne.
Sand även på golvet är toppen tycker jag, annars hampaströ.
En blomspruta med såpavatten och en skursvamp är också toppen att ha stående för snabb småstädning, så håller sig allt fräscht länge.

två böcker som hjälpt mig mycket:
Världens vanligaste fågel av Per Jensen
Höns, ankor och gäss av Ronny Olsson

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser