Grattis till framtida höns!
Himla trevliga djur att ha på gården, och ganska lättskötta.
För mer kunskap rekommenderar jag varmt kackel.se, svenska lanthönsklubben. Massa bra info där om höns, hönshållning, etc. Jag tror de rekommenderar min 0,5-1kvm kvm inne per höna och det tycker jag själv är mer rimligt än officiella minimumkraven på 0,2kvm.
Som jämförelse, Själv har jag 3 hönor och en tupp, ca 5 kvm inne, och en _mycket_ säker liten utegård på ca 7kvm som används vid nödfall. Dessa utrymmen fungerar för oss då mina annars är helt frigående från morgon till kväll. (bor i zon 1- 2). Men mer än någon enstaka dag då och då i totala 12 kvm inburade gör gruppen irriterad och uttråkad. En lycklig höna vill ju va ute och picka fritt i godan ro. Då har jag ändå jobbat mycket med olika höjder, buskage, och olika material för att de ska få mkt stimulans därinne och kunna gå undan. Om våra hade behövt vara inne vintertid, eller tvugna att vara i hönsgård jämt hade jag satsat på mycket större ytor än jag har nu.
Så länge det är dragfritt och frostfritt tycker iaf hushållsraserna att livet är helt okej. Det finns ju ett par raser som är just uppifrån norr och fungerar i klimatet där, bjursholmshöna och hedemora, kanske är de av intresse?
Man kan nöd-isolera sovavdelningen mer än övriga huset om man märker att det behövs extra, då det ju oftast är nätterna som blir kallast. Finns några bra tips här på sidan, ett är att man gör "himmelsäng" runt sittpinne-ytan så de sover som i ett tält som värms upp av deras egen kroppsvärme (funkar superbra för oss, tillsammans med ett par vattendunkar under sittpinnen med varmt vatten vid extra kalla nätter, vi får lätt en tempskilland i "tältet" på 4 grader på det sättet, vilket hjälper mkt här i söder). vet även någon här som byggt ett isolerat rum av ett trägårdsbord som nöd när tempen gick ner mycket med gott resultat.
Ang. ohyra: den kommer ju antingen med hönsen eller utifrån, så även om de bor i en plåtbunker kan man få ohyra ändå. Så en lekstuga/bod som ni isolerar blir nog toppen. En vanlig ventil är viktig, så det inte blir för fuktigt därinne.
Bra sandbad iäven på vintern, stora ytor ute så parasittrycket blir lägre, och rent och torrt inne så undviker man mycket jobigt. Kvalster finns medicin mot hos veterinären om det skulle knipa.
SVA är toppen att maila om man har funderingar över sjuk höna.
När vi fick in kalkben har det funkat toppen med rapsolja i blomspruta som jag sprayar på allas ben ca var 10 dag.
Mitt bästa tips är att ha en hylla under sittpinnen med sand på som de bajsar på under natten. Mockar den snabbt varje morgon med kattspade och tack vare det är det väldigt rent i ströt i övrigt, luktar knappt tupp därinne.
Sand även på golvet är toppen tycker jag, annars hampaströ.
En blomspruta med såpavatten och en skursvamp är också toppen att ha stående för snabb småstädning, så håller sig allt fräscht länge.
två böcker som hjälpt mig mycket:
Världens vanligaste fågel av Per Jensen
Höns, ankor och gäss av Ronny Olsson
Lycka till!