Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa Gute  (läst 546 gånger)

Marv

• -
Klippa Gute
« skrivet: 14 apr-25 kl 08:59 »
Hejsan!

Klippte en av mina Gute (har några 100% Gute samt några korsningar Gute/Gotland) i helgen. Det var nog det värsta jag gjort. Tog säkert 2 timmar för den stackarn att bli klippt. Saxen kom inte igenom ullen. Visserligen är jag nybörjare, men hur jag än ställde in saxen så gick det så otroligt trögt. Har läst här att det faktiskt ÄR svårt att klippa Gute vid den här tiden på året. Stämmer det? I så fall, vilken tid lämpar sig bäst?
Kan tillägga att vi inte klippte dem förra hösten med tanke på risken för blåtunga.

Tacksam för svar!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Klippa Gute
« Svar #1 skrivet: 14 apr-25 kl 09:37 »
Gutarna, och säkert även andra raser som fäller även om jag bara haft problem med mina gutar (som också har varierande spår av pälsfår och Texel i sig) släpper ut fett vid den här tiden som gör att saxen inte kommer in. Enklast är att vänta två veckor så att pälsen lyft det skiktet och saxen klipper i ren ull under. Jag klippte några igår och då var det lite besvärligt så de blev inte så snygga. När man inte har så många kan man ju klippa ovanför fettskiktet och låta fåren bli korthåriga istället för snaggade. Ett år hade jag ett proffs till att klippa, och han kom vid precis fel tid. Han kämpade och tyvärr blev fåren klippta i skinnet på en del ställen, för trycker man på så kan skinnet dras upp med skador som följd.

Jag är inte proffs, klipper oftast mina får stående nu för tiden och då tar det ungefär en kvart per djur. När jag klippte på "rätt" sätt tog det ca 7 minuter, men våra får kommer och vill bli klippta, så jag vill inte förnärma dem (nåja, någon besvärlig ungtacka får allt den snabbare metoden). En besvärlig guteull kan ta uppåt en timme om man envisas, och det är som du säger, man tror det är något fel. 2 timmar tog det mig att klippa mitt första får med en vanlig trimmer för skägg/hår (råkade få 2 får för länge sedan), och det var en pärs...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Klippa Gute
« Svar #2 skrivet: 20 apr-25 kl 13:07 »
Vänta bortåt slutet på maj eller juni då brukar ullen ha vuxit ut lite som Självärbästedräng är inne på och då finns det liksom ett naturligt spår att klippa i.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser