Gutarna, och säkert även andra raser som fäller även om jag bara haft problem med mina gutar (som också har varierande spår av pälsfår och Texel i sig) släpper ut fett vid den här tiden som gör att saxen inte kommer in. Enklast är att vänta två veckor så att pälsen lyft det skiktet och saxen klipper i ren ull under. Jag klippte några igår och då var det lite besvärligt så de blev inte så snygga. När man inte har så många kan man ju klippa ovanför fettskiktet och låta fåren bli korthåriga istället för snaggade. Ett år hade jag ett proffs till att klippa, och han kom vid precis fel tid. Han kämpade och tyvärr blev fåren klippta i skinnet på en del ställen, för trycker man på så kan skinnet dras upp med skador som följd.
Jag är inte proffs, klipper oftast mina får stående nu för tiden och då tar det ungefär en kvart per djur. När jag klippte på "rätt" sätt tog det ca 7 minuter, men våra får kommer och vill bli klippta, så jag vill inte förnärma dem (nåja, någon besvärlig ungtacka får allt den snabbare metoden). En besvärlig guteull kan ta uppåt en timme om man envisas, och det är som du säger, man tror det är något fel. 2 timmar tog det mig att klippa mitt första får med en vanlig trimmer för skägg/hår (råkade få 2 får för länge sedan), och det var en pärs...