Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trögfattad hona?  (läst 2041 gånger)

farmarn

Trögfattad hona?
« skrivet: 10 jun-07 kl 00:31 »
Hej!
Nu vet jag ju jättebra vilka som är honor och hanar - tack för hjälpen!!
Nu har jag en annan grej som jag tycker är väldigt konstig.
Jag har, som sagt, fem honor. Alla har blivit parade och alla har ungar eller ska snart få och jag kan tycligt se att hon är dräktig som inte fått än. De har fått två, tolv respektive sju ungar, de som fött.
Men alltså, en av honorna fuskar!
Vi släppte henne till hanen första gången. Jag stod inte där och tittade vad som hände precis - lite privatliv vill väl en kanin också ha...! Och inte blev det några ungar!
Så jag stoppade in henne till hanen igen nu för en vecka sedan. Och nu struntade jag fullständigt i deras privatliv och satt och tjuvtittade. Hanen gör vad han ska, men då hoppar honan undan hela tiden och ger sig på hanen. Alltså sätter sig på honom och ska para sig med honom. Samtidigt rycker hon av små pälstofsar från honom. Hela veckan har det varit så här. Det är en hona, det är ingen tvekan om. Ska jag försöka igen eller? Det är ju inte så att hon inte gillar killar - hon vill ju para sig med honom - men med hennes taktik kommer det ju aldrig att bli några ungar. Är det någon som vet vad som pågår i huvudet på denna kanin? En NZ är det - svart och vacker på alla sätt. Lite småilsken är hon, men det har hon varit hela tiden och det är inget som man inte kan hantera.
Hälsningar Lena

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Trögfattad hona?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-07 kl 10:55 »
Hur gamla är dom? Är dom jämnåriga? En hona som dominerar hanar kan behöva träffa en lite äldre herre. Eller så kanske para henne med en större ras första gången och offra den första rena kullen. Bara så hon kommer igång menar jag. Om det finns tillgång till det d.v.s. Du kan också prova med att låta dom bo grannar några dagar. Och sen prova igen. ELLER.... :).....om dom kommer överens efter att dom första hårtussarna landat, låta dom bo ihop i ett par veckor. Inte alla flickor som släpper till vid första dejten.

Och till sist. Om det är en dyr, fin avelshane. Skulle jag själv nog stå och titta på och strunta i privatliv. Honor kan kastrera hanar. Snor runt och biter dom "där bak".

Insanity

« Svar #2 skrivet: 10 jun-07 kl 11:26 »
Sådär har det varit här hemma.. men till slut gick det.

Hanen fattade inte alls vad han skulle göra, höll på från fel håll och fattade inte riktigt. När han väl lyckades hade honan tröttnat och stack iväg och de turades även om att rida på varandra, men till slut efter ett par gångers försök (sisdår 20 försök) fick han till det  :P

Jag har haft bra koll när jag satt ihop hona+hane, vill inte riskera att min ståtliga hanne blir av med "paketet"  :-\
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 10 jun-07 kl 12:15 »
Ofta kan honorna bete sig så om de är högbrunstiga, de kan liksom inte "få nåt snabbt nog" och gör inviter hos hannen genom att rida på honom också, och de kan även rycka päls samtidigt, de imiterar hanens beteende, kanske för att få honom att förstå vad han skall göra och att hon är JÄTTE villig.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

farmarn

« Svar #4 skrivet: 10 jun-07 kl 23:57 »
OK, då ger jag inte upp utan försöker med att de får vara tillsammans lite längre. Att honan var så dum att hon bet av hela härligheten hade jag ingen aning om. Lite som att bita sig själv i svansen känns det som.... ingen härlighet - inga ungar... Nu ska jag hålla bättre koll på vad de sysslar med och hoppas att det lyckas bättre den här gången.
Honan och hanen är för övrigt lika gamla och båda är NZ, en svart och en svart/brun.
Tack för informationen!
Hälsningar Lena

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 11 jun-07 kl 00:10 »
Det är bra om man står kvar och ser att hanen i alla fall trillar av första gången, blir honan inte sur efter det kan man låta dem hållas ett tag. Blir hon tjurig är det bättre att ta ut henne så hon inte skadar honom.

Lycka till!

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gille

• -
« Svar #6 skrivet: 12 jun-07 kl 12:47 »
Citera
Ofta kan honorna bete sig så om de är högbrunstiga, de kan liksom inte "få nåt snabbt nog" och gör inviter hos hannen genom att rida på honom också
Precis!
Jag brukar stanna upp honan lite så hon lägger sig o hanen kommer åt.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

« Svar #7 skrivet: 12 jun-07 kl 17:39 »
Visst är honor lite besynnerliga. Besvärliga trots att de vill så gärna. Inte lätt att vara hanne...
Gösta

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 12 jun-07 kl 23:00 »
Visst är honor lite besynnerliga. Besvärliga trots att de vill så gärna. Inte lätt att vara hanne...
Gösta

Det är minskäl inte lätt att vara hona heller när behoven trycker på   :)
« Senast ändrad: 12 jun-07 kl 23:00 av Kimma »

farmarn

« Svar #9 skrivet: 12 jun-07 kl 23:42 »
hah  ;D jag tycker synd om hanen för omväxlings skull... han ser en aning förtvivlad ut när hon ger sig på honom och tussarna ryker. Inte så att han är utan päls på något sätt - han är en jättefin kanin - en riktig bamsing, men ändå - han ser liksom förolämpad ut.
De springer runt, runt i buren och så fort hanen ska till så kastar hon sig åt sidan och sedan hoppar hon på honom. Hela tiden. Jag har inte sett att de har parat i vederbörlig ordning en enda gång. Honan ramlar inte ens åt sidan - hon bara fortsätter... ska jag ta isär dem och försöka igen senare?
Alla ungar mår hur som helst jättebra. Vi har det så svalt i stallet så även familjen vistas där. Barnen ligger i grishalmen och borstar grisen med en skurborste på ryggen...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 13 jun-07 kl 07:15 »
Prova att hålla ner henne lite försiktigt över skuldrorna så du imiterar hanen och låt han försöka själv om han inte blir för blyg med dina händer i närheten.  Antagligen är han inte riktigt lika mycket på hugget som honan och kan kanske behöva lite "assistans"  :)

farmarn

« Svar #11 skrivet: 13 jun-07 kl 08:10 »
Jaha, ska man behöva göra allting själv... ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 13 jun-07 kl 08:20 »
Jaha, ska man behöva göra allting själv... ;D

Åja, det kan väl inte vara så stor ansträngning  ;D

farmarn

« Svar #13 skrivet: 13 jun-07 kl 20:27 »
Nä, jag bara skoja  ;D Jag ska försöka för det är verkligen en fin hona och det skulle vara roligt om hon fick ungar.
Nu har jag en liten fråga till: Om jag vill sälja ungarna "levande" - vad ska jag då ta betalt för en NZ? Är det olika pris för olika färger. Jag har två ungar som har en blågrå färg och de är jättefina - det kan ju vara värt att försöka sälja dem och bevara dem till eftervärlden. Eller måste jag ha någon speciell stamtavla eller något?
Lena

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 13 jun-07 kl 21:58 »
Nä, jag bara skoja  ;D Jag ska försöka för det är verkligen en fin hona och det skulle vara roligt om hon fick ungar.
Nu har jag en liten fråga till: Om jag vill sälja ungarna "levande" - vad ska jag då ta betalt för en NZ? Är det olika pris för olika färger. Jag har två ungar som har en blågrå färg och de är jättefina - det kan ju vara värt att försöka sälja dem och bevara dem till eftervärlden. Eller måste jag ha någon speciell stamtavla eller något?
Lena
Du kan ju sälja dem som avelsdjur eller sällskap. Men Nz är populära köttraser så det ska inte vara nåt problem att bli av med dem tycker jag. Priserna brukar ligga nånstans mellan 150-350kr för avelsdjur. Beroende på ras,färg osv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser