Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eventuellt förorenad tomt  (läst 1645 gånger)

Åsomon

• Skåne
Eventuellt förorenad tomt
« skrivet: 04 mar-25 kl 09:08 »
En anhörig har nyligen införskaffat ett rart skogtorp med stor tomt. Tacknämligt! Tyvärr har platsen under sitt halvsekel som semesterbostad utsatts för en på många sätt tvivelaktig behandling. Allsköns avfall har dumpats här och var i trädgården och gudarna allena vet vad för kemikalier som kan ha läckt eller hällts ut där nu löparfetblad, aronia och äkta kastanj ska utplanteras. En grovsanering av trädgård och byggnader är gjord där allt från plastleksaker till en rutten husvagn samlats upp och skickats åstad (tre fulla containrar!) men jag oroar mig för vad som kan finnas kvar i jorden.

Nu har jag en tudelad fråga:

1. Hur börjar jag nysta i det här med markkemin? Finns det något lämpligt laboratorium att ta kontakt med? Törs man ringa kommunen eller riskerar man obehagligheter? Har ni några egna tips på konkreta åtgärder, eller en bra informationskälla? Eller överskattar jag riskerna och gör bäst i att bara köra på?

2. Den mest synliga föroreningen utgörs nu av en enorm mängd småremsor från en sådan här fibrig plastpresenning med usel hållbarhet, ni vet. Någon som har några smarta tricks för att få upp utspridda sådana fragment ur gräsmattan? Än så länge funkar handplockning bäst, men det är drygt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Eventuellt förorenad tomt
« Svar #1 skrivet: 04 mar-25 kl 19:52 »
Ett semestertorp brukar inte ha så mycket gifter, det är som du märker mest skräp. Det som kan vara spillt i jorden är bly från bilbatterier som stått och frusit sönder. Hittade du några sådana så är marken just där inte lämplig för odling. Eternittak smittar marken närmast med sina otrevliga asbestnålar.

Du kan ju också kolla vad för personer som bott där förut. Avfallsansvariga från Teckomatorp kan kräva mer kontroll...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 04 mar-25 kl 21:12 »
Asbest från eternit ska man speciellt se upp med om någon eternitklädd byggnad har brunnit på tomten eller i grannskapet, ofta blir det "bara damm" av eternitskivor som är med i en kraftig brand, och det sprids både med röken och släckvattnet.

"Fibrerna" från lättviktspresenningar består av polyeten och är rätt harmlösa. De bryts ner med tiden av väder, vind och jordbakterier. Ids man samla ihop dem så går de bra att elda utan att riskera otrevliga rökgaser, motsvarar ungefär att elda paraffin (värmeljus).
Ska man få upp dem ur en jämn och slät gräsmatta skulle jag kunna tänka mig att det fungerar att hålla gräsmattan kortklippt och använda uppsamlare vid klippningen, gärna en uppsamlare av den typ som dras efter åkgräsklippare och är försedd med en sopvals.

sayerbýr

• sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
« Svar #3 skrivet: 04 mar-25 kl 22:52 »
Om det stått övergivet länge. (Som mitt, 40 år isch) så betänk då att marken kan ha lagt ett eget lager med gräs, jord mm ovanpå saker.

Hittade så sent som idag (köpte stället 2018) en liten elkabel och en handtag (i fint skick!! :) ) ute där jag röjt runt med grävaren och slitit upp ca 5-15 cm av gräsytan med banden nu när jag gjort om diken och planat ut odlingsytan.

För något år sedan körde jag över en bilruta med grävaren. Bekant stod utanför och vifta. När jag klev ur sa de att det lät ”kraaasss”. När jag rullade bort och kunde jag ta skopan och skrapa lite på det översta 10cm och där under låg en komplett men sprucken bilruta.

Finns inte tillgång till en lite grävare bör det gå med en fyrhjuling eller åkgräsklippare och hänga på något bakom med spik eller nå piggar ner i gräsmattan och köra lite rally runt där odlingen är tänkt att vara :).
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

von tratt

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 mar-25 kl 17:47 »
Bly har nämnts, risk finns väl även för kadmium från äldre Ni-Cd ackumulatorer, och kvicksilver.
DDT förekom i hushållen. Så himla mycket mer av betydelse i giftmening tror jag inte finns. Det är inte så mycket som är stabilt över tid och farligt i små mängder och låga koncentrationer OCH påträffades i hemmen. Men jag har garanterat glömt något. Min poäng är ändå att det faktiskt inte är mycket som är verkligt oroande, även om en hel del säkert är mindre kul.

Problemet med provtagning är att det rimligtvis behövdes jättemånga prov, och screening för många substanser. Det kan inte betyda annat än tokdyrt (och ändå ingen 100% säkerhet om riskfrihet).

Om inte direkt misstanke om särskilda problem finns, är det nog bara att gräva mer där något hittats, gräva mer där mat ska odlas + gräva här och där och plocka och sucka.
En metalldetektor kan vara en rimlig hjälp för att hitta ställen som bör begrävas! (Även om det man oroar sig för inte registreras kan ju annat förmodas ha slängts på platsen). (:) Tillstånd krävs även på egen tomt, vilket man väl för all del kanske kan välja att glömma i hastigheten, beroende på hur man ser på sådana saker - köpa och äga en får man alltid. Det lär dock vara gratis att söka tillstånd. (Jag har ingen kunskap om lämpliga modeller.)

Jag hade knappast blandat in kommunen om inte oron är mer specifik.
« Senast ändrad: 05 mar-25 kl 17:54 av von tratt »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1196 gäster, 2 användare
torbjorn, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser