Bly har nämnts, risk finns väl även för kadmium från äldre Ni-Cd ackumulatorer, och kvicksilver.
DDT förekom i hushållen. Så himla mycket mer av betydelse i giftmening tror jag inte finns. Det är inte så mycket som är stabilt över tid och farligt i små mängder och låga koncentrationer OCH påträffades i hemmen. Men jag har garanterat glömt något. Min poäng är ändå att det faktiskt inte är mycket som är verkligt oroande, även om en hel del säkert är mindre kul.
Problemet med provtagning är att det rimligtvis behövdes jättemånga prov, och screening för många substanser. Det kan inte betyda annat än
tokdyrt (och ändå ingen 100% säkerhet om riskfrihet).
Om inte direkt misstanke om särskilda problem finns, är det nog bara att gräva mer där något hittats, gräva mer där mat ska odlas + gräva här och där och plocka och sucka.
En metalldetektor kan vara en rimlig hjälp för att hitta ställen som bör begrävas! (Även om det man oroar sig för inte registreras kan ju annat förmodas ha slängts på platsen).
Tillstånd krävs även på egen tomt, vilket man väl för all del kanske kan välja att glömma i hastigheten, beroende på hur man ser på sådana saker - köpa och äga en får man alltid.
Det lär dock vara gratis att söka tillstånd. (Jag har ingen kunskap om lämpliga modeller.)
Jag hade knappast blandat in kommunen om inte oron är mer specifik.