I år var ett ypperligt år för potatislöken, med mycket fukt i början av sommaren och sedan värme. Tyvärr var jag sen med både förodling och utsättning, så många av lökarna bildade bara 1-2 nya lökar, men i gengäld var de stora. De här nya bestånden (från fröförökade lökar) verkar också lite motståndskraftigare mot lökfluga, har hittills bara hittat några få. (Men kan ju också vara året som spelar in, och i regel så har de förodlade stått sig bättre - dvs de som satts i jord redan inomhus på våren så de har hunnit en bit när de sätts ut i slutet av maj)
Ja ett fint år för odlandet.
Förra året blev där mycket anngrepp av morotsflugan. Så i år var lök och morot grannar. Blev bra,
Förodlade? Kan inte säga när jag satte här men början april tänke jag det blev av. Här är södra Halland
Hur är det med storlek och sätta? Spar du en spesifik storlek till sätter? Tar du bara av de kluster som har stora till sätter?
Har haft vitlök i många år. Där spar jag de största lökarna och tar dess största klyftor till sätter, Tror det var han Troeng som rekomenderade.
Har två sorters potatis lök. Är väldigt förtjust i dem. Blandar inte sorterna men håller dem i sär. Vet inte vad de heter.