Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plötsligt död höna  (läst 1985 gånger)

TindraTyra

• Blekinge
Plötsligt död höna
« skrivet: 26 dec-24 kl 20:06 »
Hej! Är ny på höns och vill gärna ha hjälp. Har 6 st hönor kläckta i april. Dom går ”fritt” under uppsikt (när vi är ute alltså, då jag annars är rädd att något tar dom) men annars bara i inhägnad. Hade alla ute igår och allt var som vanligt. Idag när jag går ut så ligger en höna död i hönshuset. Hon hade mycket spån i munnen så antar att hon haft något krampanfall eller inte kunnat lyfta huvudet? Vad kan ha hänt? Ett par av hönsen har börjat värpa och tror att denna är en av dom (dom är i princip identiska så svårt att se skillnad..)
Kan ett ägg fastnat och att det gick så fort att den blev dålig? Stopp i krävan (kunde inte känna då den redan blivit likstel och låg så konstigt…)
Vad kan ha hänt och vad ska jag göra för att skydda dom andra? Behöver jag vara orolig för alla eller är det bara sånt som händer när man har höns?

Nina W

• Värmland
SV: Plötsligt död höna
« Svar #1 skrivet: 31 dec-24 kl 16:15 »
Om en höna har äggledarinflammation så brukar hon inte vara ren i gumpen. För övrigt så vet jag inte vad det kan vara.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 04 jan-25 kl 23:03 »
Höns är små djur och kan dö av mycket. Vi har några som dör varje år, vissa av klar anledning och ibland inte. Vi har 30 höns och 2 tuppar. Vi brukar se till att avliva sjuka hönor om de inte repar sig och bara blir sämre. Bort med kroppen så fort som möjligt. Har funkat i 14 år. Bara att hoppas att det inte är något smittsamt. Lycka till!
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 05 jan-25 kl 01:20 »
Vi har höns i samma nivå som MickeMård, och det finns oförklarliga dödsfall här också trots att vi haft höns länge och frun är biolog och intresserad av höns. Men stopp i krävan är min gissning. Händer oftare på maskinkläckta djur.

En älling som dog oförklarigt hade ätit en geting...

Efwa

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 27 jan-25 kl 10:59 »
Säger som de två senaste....det händer om man har fåglar. Helt plötsligt kan någon bara vara död och man har ingen som helst förklaring. Den mest överraskande var min ena hedemora som var pigg och fräsch när jag visade några besökare hönsgården men bara en timme senare var hon död.

På de flesta hinner man se om man är extremt uppmärksam. Äter långsamt, lite burrig, dricker mycket vatten men äter inget och så vidare. Det finns givetvis en skala där också och ju tidigare man kan se desto bättre, de små signalerna.

Och som de skriver, ha lite marginal på antalet så man inte får en ordentligt decimerad flock om en dör.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1475 gäster, 2 användare
Erik Forsman, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser