Kan man lägga in gula gurkor?

Startat av lauralisa, 24 Jul-24 kl 07:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

lauralisa

Kom hem efter en månads resa igår. Frilandsgurkorna var såklart stora, gulaktiga och "övermogna". Inte gröna och krispiga. Så går det när ingen plockar...
Smakade en; skalet är rätt segt och hårt och smaken lite sur. Nu har jag massor av dessa.
Kan de räddas av inläggning, eller är det bara att kasta allt i komposten? Vad tror ni?
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Skogsvilde

Citat från: lauralisa skrivet 24 Jul-24 kl 07:15
Kom hem efter en månads resa igår. Frilandsgurkorna var såklart stora, gulaktiga och "övermogna". Inte gröna och krispiga. Så går det när ingen plockar...
Smakade en; skalet är rätt segt och hårt och smaken lite sur. Nu har jag massor av dessa.
Kan de räddas av inläggning, eller är det bara att kasta allt i komposten? Vad tror ni?
Jag skulle inte ta risken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

jag skulle prova en liten sats och se hur det blir.

emmaq

Det är verkligen synd om dina gurkor, men om de är övermogna, släng dem i komposten, de är inte lämpliga för inläggning.
Tro mig, vi har testat det själva.

lauralisa

Tack, testade att göra pressgurka på ett par stycken. Som sagt ovan, det blev inte bra. Segt. Slängde allt.
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Skogsvilde

Citat från: lauralisa skrivet 25 Jul-24 kl 20:37
Tack, testade att göra pressgurka på ett par stycken. Som sagt ovan, det blev inte bra. Segt. Slängde allt.

Ibland måste man helt enkelt bevisa för sig att det inte går.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

785 Gäster, 0 användare