Luftspalt eller inte?

Startat av Gurkmeja, 21 Jul-24 kl 10:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gurkmeja

Renoverar gammalt torp.
Lerkliningen kommer fungera som invändig väggbeklädnad, (målad med linoljefärg el äggoljetempera.)

I trapp, hall uppe & nere, samt kök, sitter träpanel med många lager tvivelaktig färg
(kommer slipas bort isf).

Det jag undrar är om det finns fördelar eller  nackdelar med att ha luftspalten i dessa utymmen?

Tack på förhand

skräptanten

Tänker du tilläggsisolera eller låta det vara som det är?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

fri

Luftspalt  skulle jag välja under råspont i yttertak och under fasad, invändigt i bostadsutrymen ser jag ingen anledning att bygga luftspalt och skapa skyddade mysiga varma miljöer där möss kan gömma sig.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Gurkmeja

Citat från: fri skrivet 23 Jul-24 kl 18:09
Luftspalt  skulle jag välja under råspont i yttertak och under fasad, invändigt i bostadsutrymen ser jag ingen anledning att bygga luftspalt och skapa skyddade mysiga varma miljöer där möss kan gömma sig.

Ok, riva kanske då....isf slipper jag slipa också 🙄
Mössen har härjat rätt friskt bakom panelen som sitter utanpå timret, i dag har jag en fantastisk liten katt-arme' som håller ställningarna 😁

Gurkmeja

Citat från: skräptanten skrivet 21 Jul-24 kl 11:00
Tänker du tilläggsisolera eller låta det vara som det är?

Har inte tänkt tilläggsisolera, (mer än på "vindsgolvet")

Eftersträvar så hälsosamt inneklimat som möjligt, men vill gärna ha huset varmare 🥴

fri

Då är ju lerklining invändigt, drevning mellan stockarna och vanlig Örnpapp utvändigt  alldeles utmärkta lösning för att minska drag.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

392 Gäster, 2 användare
Ljunghonung, Nibogo_admin